Wpis z mikrobloga

Mój Toruń 17: Toruń Stare Mokre
Przed Wami ostatni odcinek z serii zapomniane toruńskie koleje. W roku 1888 Toruń stał się częścią tzw. Kolei Miast Nadwiślańskich, którymi Prusacy połączyli miasta leżące na prawym brzegu Wisły. Nie istniał wówczas jeszcze Dworzec Wschodni, po pokonaniu mostu kolejowego i dworca Miasto pociągi wspinały się "wąwozem kolejowym", aby potem skręcić w lewo, przeciąć dzisiejszą ulicę Kościuszki, minąć z lewej strony młyn i wjechać na stację Mocker. Następnie przez tereny Dębowej Góry pociągi wyjeżdżały z Mokrego w kierunku Chełmży. Jednak w ciągu kilku kolejnych lat zdecydowano się na przebudowę linii. Tory przesunięto na prawo od młyna i wybudowano tam w 1909 roku dworzec Thorn Mocker (wówczas Mokre należało już do Torunia), zaś stary dworzec przemianowano na Thorn Altmocker. Tory łączące dworzec z "wąwozem" zdemontowano, jednak dworzec nadal obsługiwał bocznice, które ogromnym łukiem wychodzącym z dworca Wschodniego prowadziły do młyna, a także do zakładów Spomasz i Bumar. Z biegiem lat znaczenie bocznicy spadało, młyn został zamknięty, a pozostałe zakłady nie wymagają już obsługi kolejowej. Większość torów bocznicy zniknęło pod asfaltem trasy średnicowej. Pozostało jednak kilka pamiątek po dworcu Toruń Stare Mokre: Ulice Dworcowa i Zaułek Dworcowy, które prowadzą do budynku od strony ulic Kościuszki i Batorego, fragmenty szyn i kawałki słupków hektometrowych gdzieniegdzie wyzierające spod ziemi i zarośli, a także sam budynek, który do dziś jest zamieszkany. Zdjęcie budynku zrobiłem 18.02.2013r.
#mojtorun #torun #torunmokre
Oinasz - Mój Toruń 17: Toruń Stare Mokre
Przed Wami ostatni odcinek z serii zapomnia...

źródło: comment_OikCwNPllGA3FUMmSF0FU0CsHyiMwxWh.jpg

Pobierz