Wpis z mikrobloga

#gamedev #unity3d #unreal #unrealengine #ue4

Ależ beka z tych wszystkich komentarzy na temat darmowego UE4. Co się niektórzy spuszczają nad tym to parodia.

Oczywiście to bardzo dobra wiadomość, bo teraz tylko czekać na ruch od Unity żeby wprowadzili tańsze Pro, ale to co niektórzy wypisują na necie to kpina jakaś.

Porównywanie, że grafika jest w Unrealu lepsza gdzie nie wyszedł jeszcze Unity 5. Zresztą pewnie i tak będzie lepsza, ale i co z tego? To jakie ostatnie poty można wycisnąć z każdego z silników to wiedzą wielcy gracze którym raczej nie robi to że silnik jest darmowy a typowy indyk amator to samo osiągnie w unrealu co w unity. Przy czym w unity zrobi to prościej bo unity jest właśnie bardziej skierowane do początkujących. No chyba że w UE4 wykorzysta...

Blueprinty! :D no to to już komedia. Dziesiątki komentarzy już widziałem, jak to można gry trzaskać nie umiejąc napisać linijki kodu bo są BLUEPRINTY! Rewolucja. Nie trzeba umieć kodować a można robić gry. I pyta ktoś nie obeznany w temacie na internetach co i jak i odpisze mu jakiś baran "Panie! Brnij w UE4 bo tam są blueprinty! Programować nie trzeba a gry same się robią", "Aaaa... no to rewelacja... Ściągam UE4". heh.

Poza tym co z tego że silnik jest darmowy? A raczej "darmowy" bo trzeba bulić 5% (nie wspominam tu o jakiejś zabawie na której się nie zarobi tych 3000$ bo tak bawić to się można równie dobrze na kompletnie darmowym Unity Free). Ale jak już ktoś zarobi z 1500$ na miesiąc to 5% od tego to jest 75$ miesięcznie czyli tyle samo co poroniona subskrybcja Unity Pro. Przy czym Unity Pro można kupić jednorazowo PRO za ok 1500$ jak się jest jakimkolwiek studentem i więcej grosza nie zapłacić.

Nie mówię że UE4 jest zły, bo nie jest. Jest dobry. Do gier AAA jest zdecydowanie lepszy niż Unity. Ale jak ktoś pracuje nad grami AAA to go ten news zbytnio nie urobi. Całe to udarmowienie UE4 jest dobre tylko dlatego że napędza konkurencję i może Unity jakoś teraz obniży ceny za licencje. A do typowego Indie (zwłaszcza 2D) o wiele lepszy jest Unity.

Ale to tak IMO.

// swoją drogą ładną kasę trzepie UE4 z tych wszystkich gier AAA jak trzeba płacić haracz. Na pewno wielcy gracze mają odrębne plany/umowy/warunki, ale jednak. Te gry się sprzedają za miliony...
  • 31
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@RonaldDusk: @alienv: Nie, nie troling, ale widzę że już pojawili się pierwsi eksperci więc słucham? W czym UE4 jest lepszy od Unity dla niezależnego deva? Jestem bardzo ciekaw. Może się przesiądę. hmm....

// nie, nie mam pro.
  • Odpowiedz
@jigsaw96: Ale to szykowały się już wcześniej czy to komunikat po tym UE4 Free? Bo jeśli już wcześniej coś planowali to ta wiadomość o UE4 da im konkretnego kopa do myślenia :D

@RonaldDusk: no dajesz! Zastrzel mnie argumentem czemu UE4 miało by być dla mnie lepsze niż Unity Free? Z chęcią posłucham kogoś bardziej doświadczonego :D Dla ułatwienia dodam że robię głównie 2D na mobile a nie milionowe
  • Odpowiedz
@Vorland: Nie, nie trzeba. Wersja Free to wersja Free. Jak chcesz kupić wersję Pro to tak, wersja pro 1500$ plus po 1500$ za każdy plugin Android i iOS. Przy czym będąc studentem można wszystko kupić za 1500$ co na PLN daje ~4500 jednorazowej opłaty za wersję Pro. Tragedii chyba nie ma jeśli ktoś coś już zarabia i dalej planuje w to brnąć. W UE4 płacisz tak długo jak zarabiasz na
  • Odpowiedz
@Curry_: źle liczysz. Zanim zaczniesz zarabiać więcej niż 3k$ na kwartał z gry trochę czasu mija. Nie wiedzę sensu inwestować w wersje pro jeżeli dopiero się zaczyna i dodatkowo płacić za każdy moduł. Czas życia gier jest coraz krótszy i lepiej się wychodzi płacić te 5% przy dochodach niż zapłacić sporo przy 0 zwrocie. Duże produkcje się dogaduje w sprawie tych % wiec pewnie kwoty da różne
  • Odpowiedz
@RonaldDusk: mhm... no tak. To chociaż powiedz co dokładnie jest bzdurą i to uargumentuj :D Czyżbyś był jednym z tych blueprintowych "twórców" gier?

@Vorland: no ale jak już ktoś chce robić te gry i z tego żyć na poważnie to chyba te 3000 to minimum. A zresztą w Unity nie trzeba inwestować nic jeśli się robi w wersji Free, w której to wersji Free zbytnio niczego nie brakuje
  • Odpowiedz
@Netheos: no no. Już nadrobiłem. Moim zdaniem pozamiatane :D Szkoda że ten nieszczęsny splash screen zostaje ale poza tym UE4 dla indie został zmiażdżony IMO.
  • Odpowiedz
@Curry_: Co Cię d--a boli? I tak na koniec liczy się jakość assetów bo silnik Ci porządnych materiałów ani modeli nie zrobi. Trochę gunwoburza. Każdy będzie jechał na techu jaki bardziej mu odpowiada?
  • Odpowiedz
@MajkiFajki: Mnie boli d--a? Przecież napisałem dokładnie to samo, że mały gracz może osiągnąć to samo i w Unity i w Unrealy. Jeśli już to piłem do tego że po oświadczeniu że UE jest "darmowy" pojawiają się odpowiedzi dla ludzi którzy chcą się zainteresować GameDevem żeby w ciemno brnąć w UE bo jest lepszy (i darmowy). A nie jest (darmowy też nie jest). Może i jest lepszy graficznie ale na
  • Odpowiedz
@Curry_:

Czyżbyś był jednym z tych blueprintowych "twórców" gier?


Widzę, że mentalnie ciągle tkwisz w podstawówce i w dodatku ubzdurałeś sobie, że jestem jakimś fanbojem UE4, a teraz będziemy się przekrzykiwać, który silnik jest lepszy,
  • Odpowiedz
@Curry_: No i jeszcze robisz k---ę z logiki.

UE4 jest darmowy, ogarnij się. Płaci się za coś innego.

Przecież "darmowe" U3d też nie jest darmowe, bo jak zarobisz ponad 100k$ to musisz kupić wersję pro.

/facepalm
  • Odpowiedz