Wpis z mikrobloga

#pracbaza #mpk

Dziwna sytuacja. Tory pokryła cienka warstwa lodu, przez co tramwaje się ślizgały przy rozpędzaniu się i hamowaniu. Dziś na każdym przystanku w drodze do pracy motorniczy załączał hamulec torowy, bo hamulec rezystorowy (elektrodynamiczny) nie dawał rady ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 12
@Obywatel915356: hamulec torowy to nic innego jak elektromagnes, który zwisa nisko nad torem. W momencie, gdy hamulec elektrodynamiczny (rezystorowy) nie daje rady, lub motorniczy za mocno wciśnie pedał hamulca - włącza się hamulec torowy. Hamowanie oporowe (rezystorowe) polega na tym, że produkowana przez silniki trakcyjne energia elektryczna jest przemieniana w energię cieplną na opornikach hamowania. Ciepło z oporników jest oddawane do atmosfery - bezpowrotnie tracone.
@Obywatel915356: silnik elektryczny może być również generatorem prądu. I właśnie tę własność wykorzystuje się do hamowania składów. Istnieje też coś takiego jak rekuperacja, czyli oddawanie prądu do sieci trakcyjnej, ale działa to tylko w przypadku bliskiego towarzystwa dwóch tramwajów, z którego jeden hamuje, a drugi się rozpędza.