Aktywne Wpisy
Zawiera treści 18+
Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.
PucziMMA +11
tl;dr
Mirki, na początku września 2023 kupiłem auto u handlarza sprowadzającego z Niemiec. Ja jestem laikiem i mógłbym coś przeoczyć, ale było ze mną dwóch kumpli - jeden mechanik, drugi fan motoryzacji, obaj podjarani faktem oglądania auta.
Audi A4 z roku 2005, "bez rdzy", choć i tak byłem pewny, że parę rzeczy będzie do naprawy - przez 8 miesięcy, poza rozrządem wymieniłem m.in. turbo, xenony, klocki hamulcowe. Ok, norma. Ale byłem parę
Mirki, na początku września 2023 kupiłem auto u handlarza sprowadzającego z Niemiec. Ja jestem laikiem i mógłbym coś przeoczyć, ale było ze mną dwóch kumpli - jeden mechanik, drugi fan motoryzacji, obaj podjarani faktem oglądania auta.
Audi A4 z roku 2005, "bez rdzy", choć i tak byłem pewny, że parę rzeczy będzie do naprawy - przez 8 miesięcy, poza rozrządem wymieniłem m.in. turbo, xenony, klocki hamulcowe. Ok, norma. Ale byłem parę
Książka Warrena Treadgolda, A History of the Byzantine State and Society, Stanford: Stanford University Press 1997, (1020 stron) dzierży trymusowy tytuł najlepszego jednotomowego opracowania dziejów cesarstwa bizantyjskiego.
+duża szczegółowość (jak na jednotomówkę)
+połączenie historii politycznej, społecznej i religijnej
+doskonale się czyta (bardzo przystępna, nie nuży)
+dostępna w sieci
W porównaniu z tym co mamy na rynku czyli bardzo uproszczonymi opracowaniami jak to od Herrin Judith, rozczarowującym moim zdaniem i bardzo chaotycznym trzytomowym światem Bizancjum, czy klasycznym, ale praktycznie skupiającym się na dziejach politycznych dziełem Ostrogorskiego książka Treadgolda wygląda naprawdę zachęcająco.
Jest jeszcze mój ukochany klasyk, ale on sięga do połowy dziejów Bizancjum, a mianowicie dwutomowe arcydzieło J. Bury, History of the Later Roman Empire (dostępny na archive. org).
Stopień zaawansowania potrzebny do lektury: 3/6