Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko207
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
xxsaperxx

xxsaperxx

Dołączył 9 lat i 9 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 142
  • Znaleziska 130
  • Mikroblog 12
  • Obserwujący 3
  • Obserwowane 1

2

O kamerach satelity PW-Sat2.

O kamerach satelity PW-Sat2.

Na blogu projektu PW-Sat2 jego wicekoordynator Dominik Roszkowski napisał: "Nasze zdjęcia Ziemi wzbudziły niesamowite zainteresowanie w sekcjach komentarzy pod naszymi postami i artykułami na ich temat. Wiele osób zastanawiało się dlaczego te zdjęcia mają tak niską jakość i słusznie zauważyło, że...

sznaps82
z
space24.pl
dodany: 13.12.2018, 08:45:19
  • 5
  • #
    polska
  • #
    technologia
  • #
    kosmos
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    zainteresowania
xxsaperxx
xxsaperxx 13.12.2018, 22:09:06
  • 0
@hawat: Zauważ, że dałeś link do sensorów. Długa droga do zrobienia płytki z tym + trzeba opakować to w optykę. To wymaga dużo pracy, niewspółmiernie do zadania, jakie ma spełniać kamera. Nawet tak drobna decyzja może wpłynąć na setki dodatkowych godzin pracy ;) podczas planowania tego nie widać ale robiąc taki projekt takie problemy się kumulują.
xxsaperxx
xxsaperxx 13.12.2018, 22:10:16
  • 0
@hawat: I nie, ta kamera nie była pierwszą lepszą z działu arduino. Ta kamera już leciała wcześniej. Sensory, które podrzuciłeś wymagają znacznie bardziej zaawansowanej obsługi. To by był tak na prawdę oddzielny eksperyment, a nie o to chodziło.
xxsaperxx
xxsaperxx 13.12.2018, 22:13:31
  • 0
@hawat: I zdziwiłbyś się, jeśli chodzi o wpływ promieniowania, a szczególnie SEE na takie matryce. TID rzeczywiście może nie mieć wielkiego wpływu ale problem SEE pozostaje. Polecam poczytać o problemie z matrycami w projekcie BRITE-PL Lem i jak to rozwiązali w Heweliuszu.
xxsaperxx
xxsaperxx 13.12.2018, 22:20:25
  • 0
@hawat: We wpisie nie wspomniano jeszcze, że brano również pod uwagę heritage kamer. Jak wspomniałem, te kamery leciały i spisywały się dobrze. W przypadku kosmosu nie ma mowy o puszczaniu byle czego. Ilość pikseli nie jest w tym wypadku głównym czynnikiem, który determinuje wybór konkretnej kamery.

651

PW-SAT 2 zrobił pierwsze polskie zdjęcia satelitarne

PW-SAT 2 zrobił pierwsze polskie zdjęcia satelitarne

Zdjęcie to przejdzie do historii jako pierwsze polskie zdjęcie satelitarne. Zdjęcie zostało wykonane, kiedy satelita znajdował się nad holenderskim wybrzeżem, a widać na nim południową Szwecję, gęste chmury nad Norwegią, spory fragment Morza Północnego, a nawet fragment naszego Bałtyku.

Haqim
z
pw-sat.pl
dodany: 07.12.2018, 06:50:59
  • 209
  • #
    polska
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
  • #
    kosmos
  • #
    astronomia
  • #
    technologia
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 11:45:16
  • 3
@Gieekaa: Każdy, kto jest odpowiednio uparty :)

Na pewno trzeba zarejestrować częstotliwości z pomocą UKE/ITU/IARU. W Polsce (jeszcze) nie ma rejestru satelitów, więc na razie nie trzeba nic rejestrować. Już po wystrzeleniu rejestruje się satelitę w ONZ. Jest wiele innych formalności, które trzeba załatwić, np. jeśli satelita jest wystrzeliwany z USA (czy Rosja), to trzeba załatwić dokumenty eksportowe do tego kraju.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 11:57:58
  • 5
@reaton1: Ten satelita pobiera średnio znacznie mniej mocy, niż Twój smartfon w kieszeni, kiedy nic na nim nie robisz :) Na tak małym satelicie trudno zaszaleć. Zdjęcie można zrobić i w paru Mpix ale pobranie jego zajmie tygodnie i przy okazji ubije misję. Danie takiej kamerki było po prostu najrozsądniejsze z punktu widzenia potrzeb i możliwości.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:00:03
  • 3
@glutaminian: najśmieszniejsze jest to, że to po lewej na górze zdjęcia, to cień nocy polarnej :) Na blogu PW-Sat2 jest analiza co tam widać.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:01:28
  • 0
@Tosca303: ło (ʘ‿ʘ)
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:02:04
  • 2
@JedynyNiepowtarzalny: https://www.wykop.pl/link/4682411/#comment-60904755
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:03:52
  • 6
@Pictres: to wynik kompresji JPG, ponieważ zdjęcie jest silnie skompresowane na orbicie, żeby w ogóle je pobrać.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:07:47
  • 6
@xxsaperxx: Mimo tego, że jest tak skompresowane, to i tak jego pobranie zajęło kilka przelotów nad PL. Wcześniej pobraliśmy miniatury, żeby sprawdzić czy cokolwiek widać na tym zdjęciu, a dopiero później to zdjęcie. Cała operacja pobierania zajęła w sumie 2 dni. To silnie skompresowane zdjęcie VGA, a i tak było to dość dużym wyzwaniem :)
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:10:25
  • 2
@HalEmmerich: Satelita orbituje na wysokości 575 km, a odległość od stacji naziemnej do satelity zmienia się od tych 575 do 2500 km nawet ( ͡° ͜ʖ ͡°)
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:15:51
  • 3
@HalEmmerich: PW-Sat, czyli poprzednik PW-Sat2, już zdeorbitował i to jest jakaś pozostałość po nim. Aktualne dane o orbicie PW-Sat2 są tutaj https://github.com/PW-Sat2/HAMRadio/wiki/Orbit-and-Tracking-%28TLE%29
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:20:19
  • 4
@HalEmmerich: Razem z PW-Sat2 leciało 63 inne satelity, więc przez pewien czas lecą w gromadzie i trudno je odróżnić. Staramy się znaleźć, który obiekt, to PW-Sat2. Według obecnych analiz, to jest obiekt T: https://www.n2yo.com/?s=43775
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:22:41
  • 3
@HalEmmerich: Jak widzisz, satelita jest teraz na wysokości około 600km ( ͡° ͜ʖ ͡°)
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:33:11
  • 1
@reaton1: Jako kraj mocno do tyłu jesteśmy, to prawda :) To tylko projekt studencki, który ma właśnie promować takie zagadnienia i kto wie, może ktoś inny dzięki temu zrobi coś, co strzeli tą fotkę przynajmniej w 4k.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:36:09
  • 1
@Wezmyr: We wpisie na blogu jest to napisane.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:37:24
  • 4
@Wezmyr: To jest źródło dla dziennikarzy: https://pw-sat.pl/pw-sat2-zrobil-pierwsze-polskie-zdjecia-satelitarne/
Tam to jest uwzględnione i było konsultowane, czy rzeczywiście tak jest.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:39:24
  • 2
@Wezmyr: Z tego co widzę, to główne media przeklejają to 1:1, z uwzględnieniem generała Hermaszewskiego.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:41:10
  • 1
@Wezmyr: Znalezisko ma ograniczoną ilość znaków i trudno tutaj wszystko uwzględnić. Dlatego na blogu jest rozwinięcie.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:45:29
  • 0
@kontrowersje: W RAW to zdjęcie jest ostre ale silna kompresja JPG na pokładzie spowodowała straty w jakości. Nie ma możliwości pobrania tego zdjęcia bez jego skompresowania do takich rozmiarów.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:47:47
  • 1
@glutaminian: Jest czujnik pochłoniętej dawki promieniowania jonizującego (TID), który bazuje na tranzystorze FET. Domyślnie jest on wyłączony ale pierwsze pomiary pokazały, że jest sprawny. Więcej informacji później. On nie jest głównym eksperymentem i traktujemy go jako dodatek, który włączymy, kiedy wszystkie pozostałe punkty z planu misji zostaną zrobione.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:49:43
  • 1
@glutaminian: Tutaj jest wspomniane o tym czujniku https://pw-sat.pl/projekt/plytka-payloadu/
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 12:50:34
  • 2
@glutaminian: Dane z tego czujnika nie są umieszczane w telemetrii. Czujnik jest włączany na żądanie, a dane pobierane są jako pliki.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 13:33:03
  • 2
@kontrowersje: To nie jest zwykły aparat i RAW nie działa tak jak w zwykłym aparacie. Kamera ma za mały bufor, żeby takie zdjęcie trzymać w buforze, dlatego kompresuje zdjęcie w locie. Potrafi też rzucić RAW ale nie używamy tego, bo tego zdjęcia nie da się pobrać. Każda kamera na pewnym etapie operuje na danych RAW, a zdjęcie kompresowane jest dopiero później.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 13:34:40
  • 2
@kontrowersje: RAW mam na myśli surowe dane, a nie, np. plik NEF w aparatach Nikona. Jest to zupełnie inna klasa sprzętu i obsługa takiego sprzętu wygląda zupełnie inaczej, niż naciśnięcie spustu migawki.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 13:44:10
  • 2
@Bartheez: ( ͡° ͜ʖ ͡°)
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 18:48:10
  • 1
@kontrowersje: Balans bieli jest automatyczny i to kwestia szczęścia, czy widać coś na zdjęciu, czy nie i czy balans bieli jest dobrze. W kosmosie różnica w jasności pomiędzy powierzchnią Ziemi, a kosmosem jest tak duża, że ustawienia auto głupieją. Tutaj było wielkim szczęściem, że udało się uzyskać takie zdjęcie za pierwszym razem!
xxsaperxx
xxsaperxx 13.12.2018, 22:15:02
  • 2
@paul43: Użyto kamery z wbudowaną kompresją JPG. Więc nie autorski. Raczej nie ma sensu bawić się w swoją kompresję, bo takie badania wymagają bardzo dużych zasobów i raczej nie uzyskasz lepszych wyników w porównaniu z istniejącymi algorytmami.
l.....p
l.....p
konto usunięte 08.12.2018, 20:22:43
  • 1
#pw-sat2 #radiokomunikacja Mireczki PW-SAT2 dokładnie nad PL. Odbiera ktoś ramki?
  • 9
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

xxsaperxx
xxsaperxx 08.12.2018, 22:48:50
  • 1
@lesio: PW-Sat2 domyślnie jest teraz ustawiany na 9600. Tylko przy niskich przelotach nad PL ustawiany jest bitrate 1200, ponieważ dla 9600 SNR jest zbyt niski przy niskiej elewacji. Po tak niskiej sesji satelita przełączany jest na 9600. Przy przelotach powyżej 30 stopni nad PL jest 9600. To wszystko po to, żeby zaoszczędzić jak najwięcej energii i zrobić więcej fajnych rzeczy na pokładzie oraz pobrać znacznie więcej danych :)
Niestety budżet
  • Odpowiedz

73

Pierwsze zdjęcie Ziemi z polskiego satelity

Pierwsze zdjęcie Ziemi z polskiego satelity

Studencki PW-Sat 2 wykonał pierwsze polskie zdjęcie satelitarne. Zdjęcie zostało wykonane, kiedy satelita znajdował się nad holenderskim wybrzeżem, a widać na nim południową Szwecję, gęste chmury nad Norwegią, spory fragment Morza Północnego, a nawet fragment naszego Bałtyku.

le_egipcjano
z
pw-sat.pl
dodany: 07.12.2018, 08:46:46
  • 29
  • #
    polska
  • #
    swiat
  • #
    eksploracjakomosu
  • #
    technologia
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 14:14:31
  • 10
@lukasz-vall: Zadaniem tego satelity jest zbadanie działania systemu deorbitacji i to on został od początku, do końca zrobiony. Przy okazji udało się zrobić kilka innych rzeczy, jak: czujnik słońca, układ zasilania (od początku do końca, i hardware i software), elektronikę obsługująca eksperymenty oraz całą mechanikę, oprócz samych paneli. Nierozsądnym byłoby budowanie wszystkiego od zera, bo koszt takiego projektu z 1mln zł wzrósłby do 5-10mln.

Tak btw. proponuję rozebrać telefon, np.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 14:18:41
  • 6
@Chcialbym_zwrocic_uwage_ze: ten projekt ma być inspiracją dla innych zajawkowiczów, właśnie w Polsce. Być może dzięki temu powstanie coś na prawdę fajnego. Prywatnie osoby, które przy nim pracowały w większości pracują w przemyśle kosmicznym i/lub zakładają swoje przedsięwzięcia związane z kosmosem. Na zachodzie właśnie takie projekty były początkiem wielkich przedsięwzięć. U nas nie ma tej tradycji, a uczelnie robią problemy, że student chce coś robić z własnej woli. Może się to
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 14:25:33
  • 1
@lukasz-vall: A kamerki są tylko przy okazji i cud, że udało się zrobić takie zdjęcie :)
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 18:49:17
  • 0
@wuadek: Rozłóż, zobacz, to pogadamy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 19:17:59
  • 0
@wuadek: sprawdziłeś skąd tantal w kondensatorach tantalowych pochodzi i mniejsze elementy elektroniczne? ( ͡° ͜ʖ ͡°) Można tak się licytować. Ma to mały sens.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 19:19:46
  • 0
@wuadek: Więc niestety to nie jest takie proste. Na taki telefon, nawet z Chin, pracuje cały świat. Ostatecznie jest tam składany, jak większość sprzętu. Wiadomo dlaczego.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 19:28:38
  • 0
@wuadek: Kamera była przy okazji i służy do czegoś innego, a nie do obserwacji Ziemi. To, że udało się zrobić takie zdjęcie, to jest dodatek ;) Kilka firm zainwestowało w ten projekt i swój czas i czasem pieniądze. Skoro to zrobili, to było po co to robić. Zainwestowałem swoje 6 lat życia w ten projekt, więc tak, opłacało się.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 19:32:07
  • 0
@wuadek: Swoje prywatne pieniądze też zainwestowałem w to. Jak większość osób w projekcie. Bezpośrednio i pośrednio praca przy tym projekcie generowała same koszta, żadnych zysków finansowych.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 19:41:18
  • 0
@wuadek: Realizacja takiego projektu uczy na prawdę dużo. Łatwo popłynąć przy projektowaniu sprzętu i przesadzić z wymaganiami dla systemu. Takie doświadczenie przydaje się przy prowadzeniu znacznie większych projektów. Przykładem jak wymagające jest budowanie czegoś takiego jest to, że z 64 satelitów, które poleciały na tej samej rakiecie, prawdopodobnie połowa nie działa. Nawet bardzo doświadczeni popełniają błędy.
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 19:41:26
  • 0
@wuadek: Ogólnie inwestycja udana :)
xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 19:42:15
  • 0
@wuadek: Wojsko i inne agencje kosmiczne mają trochę inne zdanie :) ale OK, rozumiem.
OrestesGaolin
OrestesGaolin
07.12.2018, 07:55:50
  • 694
Przed wami pierwsze polskie zdjęcie satelitarne!

Zdjęcie zostało wykonane, kiedy PW-Sat2 znajdował się nad holenderskim wybrzeżem, a widać na nim południową Szwecję, gęste chmury nad Norwegią, spory fragment Morza Północnego, a nawet fragment naszego Bałtyku. W jednym z narożników widzimy czarny trójkąt koła podbiegunowego gdzie aktualnie jest noc, a w prawym górnym mały trójkąt, który jest fragmentem struktury satelity.

Wczoraj udało nam się pobrać w całości i zdekodować pierwsze zdjęcie wykonane przez satelitę PW-Sat2.
OrestesGaolin - Przed wami pierwsze polskie zdjęcie satelitarne!

Zdjęcie zostało w...

źródło: comment_HuSUBxhm6mq5OWVcqHCOYskzCFmpvOrO.jpg

Pobierz
  • 53
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

xxsaperxx
xxsaperxx 07.12.2018, 18:59:55
  • 9
@powaznyczlowiek: Cały satelita pobiera kilka razy mniej mocy, niż typowy smartfon w Twojej kieszeni, kiedy nic na nim nie robisz. Kamera z telefonu się nie nadaje, bo do momentu, kiedy ta kamera jest potrzebna, uległaby uszkodzeniu przez promieniowanie kosmiczne. Tak, ta kamera nie jest bez powodu. Ma duże piksele (około 5x5um), dzięki temu są bardziej odporne na promieniowanie kosmiczne. W rozsądnej cenie trudno jest już dziś kupić kamerę z tak
  • Odpowiedz
OrestesGaolin
OrestesGaolin
05.12.2018, 08:57:28
  • 450
Nasz satelita PW-Sat2 jest już na orbicie i wesoło nadaje sygnał na Ziemię. Może z tej okazji chcielibyście AMA z twórcami satelity?

Zaprojektowanie i zbudowanie satelity zajęło nam prawie 6 lat i nie obyło się bez wpadek i problemów. Przez projekt przewinęło się ponad 100 studentów, a trzon zespołu stanowi kilkanaście osób pracujących po kilkadziesiąt godzin tygodniowo od kilku lat za darmo.

Dane z satelity można przeglądać na https://radio.pw-sat.pl/

Więcej
OrestesGaolin - Nasz satelita PW-Sat2 jest już na orbicie i wesoło nadaje sygnał na Z...

źródło: comment_GsoK9ty2oFAqnsEWyq7HrVb4SKEe43EP.jpg

Pobierz
  • 40
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

xxsaperxx
xxsaperxx 05.12.2018, 22:04:51
  • 2
@msichal: magnetometr jest wyłączony, ponieważ jest na module, który jest wyłączony. Tak ma być :) Rzuć okiem na wskazania żyroskopu. Bateria nadąża się ładować i jest bardzo duży zapas w budżecie mocy. Na razie nie udało nam się zajechać budżetu mocy :) Nad flashem panujemy.
  • Odpowiedz
xxsaperxx
xxsaperxx 05.12.2018, 22:09:42
  • 1
@msichal: A w pamięci flash zapisuje się telemetria historyczna, dlatego się kurczy. Oczywiście nie bez końca :) pod kontrolą. Udało się pobrać bardzo dużo historycznej telemetrii i sytuacja jest spoko. Co jakiś czas też robimy różne inne testy, które zabierają miejsce ale pliki pobierane i kasowane są na bieżąco.
  • Odpowiedz
xxsaperxx
xxsaperxx 05.12.2018, 22:11:31
  • 0
@Pan_krecik: Tak, satelita był w cieniu. Bateria jest pod kontrolą i jest bardzo duży zapas w budżecie mocy. Najlepiej jest patrzyć w perspektywie kilkunastu orbit i trend jest na plus, pomimo tego, że sesje komunikacji są wypełnione pobieraniem danych 100%.
  • Odpowiedz
xxsaperxx
xxsaperxx 05.12.2018, 22:15:25
  • 0
Przed nami sesja nr 13 jutro 8.30 xD trzymajcie kciuki
  • Odpowiedz
xxsaperxx
xxsaperxx 05.12.2018, 22:24:01
  • 0
@ShpxLbh: co znaczy duża? jakie wartości widzisz dokładnie?
  • Odpowiedz
xxsaperxx
xxsaperxx 05.12.2018, 22:38:35
  • 1
Temperatury 5-25 stopni to temperatury idealne dla takich akumulatorów. 12 to oczekiwane wartości. Ogólnie czym bliżej 45-50 stopni, tym gorzej. Jesteśmy daleko od gotowania się ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
xxsaperxx
xxsaperxx 05.12.2018, 22:52:09
  • 2
@msichal: ah, teraz domyślam się, że @ShpxLbh spodziewa się bardzo niskich temperatur i pyta czy są grzałki. Grzałki są ale działają od -5 stopni i nie były jeszcze nigdy uruchamiane na orbicie. Symulacje mówią, że nigdy nie będą uruchamiane. W tym wypadku to Słońce i ogólnie odpowiedni projekt mechaniki i symulacje umożliwiają zrobienia tak, żeby temperatury były właśnie w zakresie komfortowej pracy dla akumulatorów. Więcej na stronie w dokumentacji
  • Odpowiedz
xxsaperxx
xxsaperxx 06.12.2018, 00:02:11
  • 1
@bartasdiver: tak, ADCS ustabilizował satelitę z obrotów około 8stopni/s do ~1-2 stopni w ciągu jednej orbity. Spisał się idealnie :) A co do zdjęcia, to proponuję poczekać do jutra :)
  • Odpowiedz

489

19 listopada na rakiecie Falcon 9 leci polski satelita PW-Sat2!

19 listopada na rakiecie Falcon 9 leci polski satelita PW-Sat2!

19 listopada na orbitę leci polski studencki satelita PW-Sat2 na pokładzie rakiety Falcon 9! Co 60s będzie nadawał dane telemetryczne. Dane te można odebrać z użyciem podstawowego sprzętu radioamatorskiego oraz odbiornika RTL-SDR (odbiornik DVB-T). http://pw-sat.pl

xxsaperxx
z
pw-sat.pl
dodany: 02.11.2018, 16:04:11
  • 170
  • #
    nauka
  • #
    polska
  • #
    technologia
  • #
    ciekawostki
  • #
    zainteresowania
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 16:14:35
  • 32
na miarę możliwości studentów xD
  • 10
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 16:20:08
  • 6
Odliczanie do wystrzelenia #falcon9 #spacex https://spacelaunchnow.me/launch/falcon-9-block-5-spaceflight-sso-a-1286/
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 16:47:36
  • 180
@kapuczina_corki_somsiada: główna misja - test żagla deorbitacyjnego. Jest to system, który ma usuwać z orbity zużyte satelity właśnie, żeby takich klocków latało mniej ;)
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 16:49:53
  • 25
@kapuczina_corki_somsiada: Jest jeszcze kilka mniejszych celów, głównie technologicznych https://pw-sat.pl/eksperyment/
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 16:53:27
  • 7
@kapuczina_corki_somsiada: (ʘ‿ʘ)
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 18:56:31
  • 19
@nabzd: Te druty to rozłożone anteny. Podczas startu rakiety anteny będą złożone. Dopiero po odłączeniu od rakiet się otwierają: https://pw-sat.pl/projekt/komunikacja/
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 18:57:22
  • 7
@nabzd: To bardziej są wąskie metalowe paski, takie jak w małych miarkach. Tak się robi anteny w takich małych satelitach :)
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 19:00:14
  • 15
@nabzd: Co do flagi, to słuszna uwaga xD jest i flaga: https://pw-sat.pl/pw-sat2-opuscil-polske/
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 19:05:22
  • 5
@nabzd: Flaga jest też na infografice i mission patchu SpaceFlight: https://www.theverge.com/2018/8/6/17654372/spacex-falcon-9-spaceflight-industries-small-satellite-rideshare

Więc chyba wszystkie warunki formalne spełnione xD
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 20:43:22
  • 13
@staszaiwa: będą to pakiety AX.25, modulacja BPSK, zmieniany bitrate 1200 - 9600 (informacje o bitracie będą na Twitterze). Zespół udostępnia software do wygodnego dekodowania.

Samym MixW nie da się, ponieważ dodatkowo jest tam scrambling taki, jak w modemie G3RUH. Za to specjalna wersja sound modemu jest w stanie to zrobić po audio, jednak nie jest to zalecane. Lepiej wykorzystać ten software, który jest tutaj opisany i jest w stanie po
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 20:45:57
  • 8
@staszaiwa: Aplikacja współpracuje z RTL-SDR, PlutoSDR, FUNCube oraz z audio z odbiornika SSB. Poza tym można wpuścić pliki IQ, a jeśli zrobisz wirtualną kartę dźwiękową, to możesz użyć dowolnego SDRa.

Orbita synchronizowana słonecznie 575km, inklinacja około 97.75 stopnia.

Po stronie nadajnika (na pokładzie PW-Sat2) jest dipol na 70cm, rozkładany około 40min po odłączeniu się od wyrzutnika, który jest na ostatnim stopniu rakiety.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 21:07:07
  • 5
@staszaiwa: W przypadku radia można zazwyczaj sterować nim po jakimś interfejsie i wtedy podłączasz to do Orbitrona albo GPredicta i one automatycznie ustawiają radio. Zazwyczaj potrzeba jakiejś przejściówki albo często trzeba samemu sklecić. Jeśli radio nie jest wyposażone w taki interfejs, no to pozostaje kręcenie gałką, co da się zrobić :) Drobne niedociągnięcia nasz software sobie skoryguje.

Więc zalecane jest radio, które ma interfejs do sterowania albo SDR. W przypadku
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 21:27:08
  • 2
@staszaiwa: Trudno będzie stroić na "słuch", bo tam jest scrambling i zamiast pisku, będzie słychać bardziej szum. Dlatego najlepiej jest odpalić jakiś software typu Orbitron i patrzyć jaką on ustawił częstotliwość i tak samo kręcić gałką, żeby nadążyć.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
02.11.2018, 21:52:53
  • 1
@staszaiwa: Oraz oczywiście patrzyć na waterfall na ekranie :)
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 00:02:04
  • 9
@staszaiwa: Dobre pytanie :)
Ponieważ projekt ma inny główny cel (żagiel deorbitacyjny), niż eksperymenty typowo radioamatorskie, to nie było powodu rozwijać własnego modułu radiowego. Moduł, który został wykorzystany, po prostu nie ma RTTY, czy SSTV. I w czasie, kiedy rozpoczynaliśmy projekt, to nie było innego. W pierwszych miesiącach projektu myśleliśmy o SSTV (~2013) ale trzeba było z tego zrezygnować, z czysto ekonomicznych powodów i zająć się inną częścią projektu.

Co
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 00:13:11
  • 9
@xxsaperxx: Oczywiście budując takiego satelitę, nie można tam wsadzić byle elektroniki i dlatego trzeba nad tym trochę czasu spędzić. Nie można włożyć radia dla "ziemian". Trzeba wykonać dużo badań, pod różnymi względami. Jeśli moduł radiowy nie działa, to przepada misja.

Musi to być sprzęt specjalnie do tego celu przeznaczony, albo zmodyfikowany. Inaczej kończy się to latającą cegłą na orbicie :) Większość cubesatów niestety nie działa na orbicie. Z różnych względów.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 00:24:09
  • 14
@staszaiwa: dokładnie. Projekt jest po kosztach, aż do bólu :) po studencku
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 00:24:49
  • 6
@staszaiwa: Jeśli masz więcej takich technicznych pytań, to śmiało zadawaj :) z chęcią odpowiemy.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 00:44:19
  • 3
@Line-Storm: true (ʘ‿ʘ)
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 11:22:17
  • 1
@Jojne_Zimmerman: szanuję te memy (。◕‿‿◕。) robią dzień
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 11:28:54
  • 3
@KurzeJajko: Jeśli chodzi o wyrzutnik, z którego PW-Sat2 jest wyrzucany na orbicie, to nie nasze rozwiązanie, a Holenderskiej firmy. To są takie niebieskie skrzynki: https://www.isispace.nl/product/quadpack-cubesat-deployer/
Kupujesz u tej firmy wystrzelenie na orbitę, a oni dostarczają swoje wyrzutniki.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 11:30:18
  • 5
@KurzeJajko: Tutaj widać go w tle, jak pakujemy się z innym cubesatem do tego samego wyrzutnika: https://pw-sat.pl/pw-sat2-opuscil-polske/#jp-carousel-5047
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 11:32:53
  • 0
@quickpick: dokładnie! Dokładnie po to :)
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 11:44:06
  • 4
@anadyomenel: dokładnie :) jego główny cel, to otworzyć żagiel (po czterdziestu dniach od separacji z rakietą), a następnie po kilku miesiącach się spali. Normalnie trwa to kilkadziesiąt lat, a żagiel przyspiesza to kilkanaście-kilkadziesiąt razy.
Co do nazwy, to my go traktujemy jak członka rodziny :) ma różne imiona.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 11:55:20
  • 5
@TeoriaKwantowa: budżet tego projektu był zbyt mały, żeby poszaleć w tym kierunku. Cel miał być prosty, a i tak zabrało 5 lat zbudowanie takiego satelity. PGZ oczywiście wspierało projekt, w miarę swoich możliwości ;)

Poza tym to projekt studencki, na którym ludzie mają się uczyć. I mają się uczyć jak najwięcej, jak najniższym kosztem. Później mogą iść do zbrojeniówki i robić lasery.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 12:02:29
  • 11
@ufik78: my zapłaciliśmy 135 tysięcy euro.
Musi przejść testy według wymagań dostarczonych przez firmę, u której wykupujesz wystrzelenie. Zazwyczaj interesuje ich tylko to, żeby satelita nie stwarzał zagrożenia dla innych satelitów. Czyli nie może mieć zbiorników ciśnieniowych (a jeśli ma, to odpowiednio drożej) ani żadnego materiału biologicznego lub radioaktywnego.
Do tego musi mieć zrobione testy wibracyjne (symulujące trzęsienie na rakiecie) oraz wygrzewanie w komorze termiczno-próżniowej, żeby odgazować materiały.

Do tego
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 12:06:16
  • 9
@ufik78: A, kolejna sprawa to to, że musisz udowodnić, że Twój satelita nie włączy się podczas startu rakiety. Ze schematu elektrycznego oraz budowy mechanicznej musi to wynikać. Nie może być mowy o przypadkowym włączeniu. A po separacji z rakietą satelita może otworzyć jakikolwiek mechanizm dopiero po 30 min, kiedy oddali się wystarczająco od innych satelitów. I dopiero wtedy może nadawać cokolwiek. Te aspekty dość mocno weryfikują.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 12:12:32
  • 1
Na Elektrodzie jest wątek na temat PW-Sat2: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17535166
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 12:24:50
  • 11
@Barneyeos: w trakcie testów żagla deorbitacyjnego w wieży zrzutów, w której jest próżnia, przegrzewały nam się elektromagnesy (rozwiązanie tymczasowe, które umożliwiło odpalenie żagla poniżej 1s) i zrobiliśmy izolację termiczną z warstw folii aluminiowej z czekoladowego mikołaja i taśmy kaptonowej :) Po prostu w sklepie nie było folii aluminiowej ( ̄෴ ̄) i trzeba było sobie radzić.

https://www.youtube.com/watch?v=hNGMmO_veIY
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 12:31:30
  • 1
@Akaano: ¯\_(ツ)_/¯
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 12:55:07
  • 9
@Kaczorra: 135k€ to koszt samego wystrzelenia. Pozostałe koszty to 100k€, na które składają się koszty rozwoju naszych rozwiązań, zakup niektórych podsystemów, wyjazdy, itp. Normalnie, na zachodzie, te koszty są 10-20 razy wyższe, ponieważ nie-studentom się płaci za pracę. U nas są sami studenci, pracujący for fun.

Finansowanie musieliśmy zdobywać wieloma drogami. Wystrzelenie zafundowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa wyższego (pod koniec 2016 roku otrzymaliśmy pozytywne rozpatrzenie wniosku, po 3 latach starania
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 12:59:01
  • 6
@Kaczorra: Satelita nie posiada własnego napędu. Prawidłowe umieszczenie na orbicie zależy tylko i wyłącznie od rakiety Falcon 9 i momentu wypuszczenia satelity z wyrzutnika. Jesteśmy zdani na SpaceX i SpaceFlight oraz wyrzutnik :)
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 12:59:57
  • 7
@Kaczorra: Dodatkowo wiele firm włożyło w to też swoje godziny pracy, za które nie pobrało żadnej opłaty. Myślę, że to można liczyć w granicach 1-2mln zł.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:03:21
  • 6
@paliakk: eksportem do USA zajęła się Holenderska firma ISL, ta sama, której zapłaciliśmy za wystrzelenie w kosmos. Zawieźliśmy satelitę do Holandii, następnie oni zebrali kilkadziesiąt takich satelitów i jednocześnie załatwili formalności eksportowe do USA dla wszystkich. Gdybyśmy musieli zajmować się eksportem, to prawdopodobnie źle to by się skończyło dla naszego zdrowia psychicznego :)
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:04:25
  • 3
@xxsaperxx: Rakieta startuje z kosmodromu Vandenberg w Californi. Tutaj jest odliczanie do startu: https://spacelaunchnow.me/launch/falcon-9-block-5-spaceflight-sso-a-1286/
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:07:22
  • 3
@paliakk: Tutaj są wymienione eksperymenty: https://pw-sat.pl/eksperyment/
Są to eksperymenty technologiczne, które mają potwierdzić/zaprzeczyć skuteczności wymyślonych rozwiązań.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:10:08
  • 3
@paliakk: ani pocztą, ani kurierem :) Do Holandii polecieliśmy razem z satelitą, który był obok, na miejscu pasażera. Nie spuszczaliśmy go z oka nawet na sekundę.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:17:23
  • 1
@paliakk: w przypadku transportu do Holandii był oczywiście problem na kontroli i musieliśmy przejść specjalną kontrolę. Bo jak człowiekowi wytłumaczyć, że to satelita :). Ludzie od razu wtedy myślą o laserach i b-----h atomowych. W trakcie transportu zrobiliśmy tak, żeby obsługa lotniska traktowała go jak zwykłe urządzenie elektroniczne z akumulatorami. Papierologii było z tym bardzo dużo ale mieliśmy już z tym doświadczenia, więc wiedzieliśmy co robić.

Przed rozłożeniem żagla satelita
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:26:30
  • 1
@CzerwonyIndyk: wystrzelenie w tym wypadku kosztowało 135 tysięcy euro (satelita waży 2.5 kg). Za satelitę 1 kg zapłacisz podobną cenę. To była cena bardzo okazyjna.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:27:47
  • 1
@CzerwonyIndyk: Budowa takiego satelity, zakładając że płacisz wszystkim za godziny pracy, to koszt kilku mln zł. Jeśli jest to projekt studencki i nie płacisz ludziom, to jest to koszt w granicach 1 mln zł. Budowa satelity 1kg jest niewiele tańsza.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:31:20
  • 0
@paliakk: będzie to orbita 575 km, kołowa, o nachyleniu około 98 stopni (czyli polarna, gdzie satelita lata nad biegunami, a pod nim Ziemia się kręci).

Na wysokości kilkuset km satelity latają od siebie w odległościach setek/tysięcy km i zderzenie (jak na razie) jest mało prawdopodobne. Choć takie wypadki już miały miejsce historii: https://www.youtube.com/watch?v=_o7EKlqCE20
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:33:34
  • 1
@CzerwonyIndyk: takie małe satelity działają maksymalnie kilka lat, a najczęściej w okolicach roku. Po tym czasie padają akumulatory, promieniowanie kosmiczne niszczy elektronikę oraz panele słoneczne.

Zdarzają się przypadki, gdzie taki satelita żyje na przykład 6 lat, jak ten: http://swisscube.epfl.ch
Ale jak wspomniałem, jest to bardzo rzadkie zjawisko.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:38:14
  • 1
@CzerwonyIndyk: w naszym przypadku odbieranie danych może zrobić każdy. Tutaj jest opisane jak to zrobić: https://pw-sat.pl/informacje-dla-radioamatorow/

A wysyłanie komend do satelity, które zmieniają jego zachowanie, możemy robić tylko my. Wszyscy inni mogą słuchać co satelita nadaje.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:41:58
  • 1
@CzerwonyIndyk: termina iPythonowy (tak, linux), do którego wczytujemy wcześniej przygotowaną listę komend, następnie -> python -> GNU Radio -> wyjście audio do nadajnika (radio 100W) i dalej jest już antena.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:45:30
  • 0
@SavageMountain: te najtańsze RTL-SDR z ebaya (za kilka $) nie maja stabilnego kwarca, przez co z temperaturą i czasem odpływają. Najlepiej jest kupić stąd RTL-SDR, bo jest porządny i stabilny: https://pw-sat.pl/informacje-dla-radioamatorow/

W Polsce na Allegro znajdziesz go za trochę ponad 100zł bez problemu.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:49:31
  • 1
@CzerwonyIndyk: ISS nadaje emisje SSTV z obrazkami. My nie mamy takich możliwości. PW-Sat2 nadaje zdjęcia w ramkach AX.25 w JPG, które następnie dekodujemy na Ziemi. Nie nadaje ich, dopóki go o to nie poprosimy. Ale każdy może te ramki odebrać i wrzucić tutaj: radio.pw-sat.pl
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:55:08
  • 4
@CzerwonyIndyk: generalnie zdjęcia będą szły z satelity i będziemy je publikować. Trochę inaczej niż na ISS, ale tak, będą. Mam nadzieję, że zrobimy pierwsze polskie zdjęcie z orbity (oprócz tego po generale Hermaszewskim za pomocą ręcznego aparatu) :D
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 13:59:08
  • 2
@paliakk: jeśli różnica prędkości satelitów na początku jest 1m/s (a jest więcej, bo satelity porozdzielane są sprężynami), to po godzinie są już w odległości ponad 3km :) po paru orbitach są już w zupełnie różnych miejscach. Na niskiej orbicie satelity latają z prędkościami ~7 km/s i nie trudno jest nabrać odległości.

W kosmosie wystarczy tylko sprężyna, żeby rozdzielić satelity i dokładnie tak to jest zrealizowane. Satelity są wypychane z wyrzutnika
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 14:01:25
  • 0
@SavageMountain: Wybacz, wkleiłem link na naszą stronę, zamiast na Amazona do RTL-SDR: https://www.amazon.com/dp/B0129EBDS2/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&linkCode=sl1&tag=rsv0f-20&linkId=9806dfa291f74f7cdb49e2cfbe3d34eb
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 14:01:56
  • 0
@SavageMountain: Jak widzisz, wychodzi około 20-25$. W PL na Allegro również do dostania
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 14:04:38
  • 0
@SavageMountain: Tu jest bardziej techniczny opis tego SDRa: https://www.rtl-sdr.com/buy-rtl-sdr-dvb-t-dongles/
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 14:36:43
  • 2
@paliakk: żagiel oczywiście spowalnia i orbita stopniowo się obniża ale inne satelity są już dawno gdzie indziej. Prawdopodobieństwo zderzenia jest niezerowe, jak każdego innego obiektu na orbicie, ale bardzo małe.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 14:52:46
  • 0
@SavageMountain: To co kupiłeś jest spoko. Bazuje dokładnie na tym samym rozwiązaniu, tylko w innej obudowie i zrobione przez kogoś innego. Chodziło o to, żeby ten SDR miał TCXO, a Twój ma "ultra-low phase noise 0.5PPM TCXO" i ten ma.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 14:56:33
  • 1
@Kardig: kill switche to takie przełączniki, które wyłączają satelitę na czas, kiedy satelita jest wewnątrz wyrzutnika (no i na rakiecie, bo chodzi o to, żeby nie włączył się na rakiecie). To są ordynarne przełączniki krańcowe, na końcach satelity, które są wciśnięte, kiedy satelita jest wewnątrz zasobnika. Kiedy satelita wypada z zasobnika, to kill-switche się włączają i doprowadzają zasilanie poprzez układ zasilania do pozostałej części podsystemów.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 14:58:01
  • 1
@Kardig: My używamy dokładnie takie przełączniki krańcowe jako kill-switche: https://www.tme.eu/pl/details/f4t7ycul/mikroprzelaczniki-snap-action/saia-burgess/f4t7yc-ul/
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 15:02:43
  • 2
@paliakk: Był też Heweliusz :) PW-Sat2 jest czwarty w kolejności
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 15:06:11
  • 0
@Kardig: gratulacje :D niewiele osób ją czytało
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 16:21:33
  • 1
@Eurokalifat: ten projekt realizowany jest z inicjatywy oddolnej, studenckiej, na jednej uczelni. Nie jest i nie będzie reprezentatywny dla całego kraju. Jeśli chodzi o światowy poziom, to porównując to do innych w europie i na świecie, równorzędnych projektów studenckich, to nie jest tak źle.

POLSA nie jest odpowiednikiem NASA. To jest tylko zbieżność brzmienia nazw. I trudno to tak bezpośrednio porównywać.

Kosmiczny złom zalega raczej w naszych głowach. Wydaje nam
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 16:24:07
  • 1
@Eurokalifat: Nawet dzikie kraje wysyłają znacznie większe satelity, ale co z tego? Mamy nic nie robić i narzekać na politykę i czekać aż się dykta rozleci? Do roboty! A nie mi tutaj biedować :D
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 17:07:19
  • 4
@Kaczorra: Miło mim, że pomagam w jakiś sposób :)
Takich satelitów się niestety nie ubezpiecza i nie będzie nawet na chusteczki. Prawdopodobieństwo wybuchu rakiety jest w okolicach 1 do 100, może trochę gorzej. Liczymy się z tym. Po prostu przejdziemy do szarej rzeczywistości ¯\_(ツ)_/¯

Mieliśmy ubezpieczenie tylko na czas transportu do firmy, która nas wystrzeliwuje w kosmos (z Polski do Holandii). W dodatku był to tylko niewielki ułamek wartości satelity.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 17:11:41
  • 4
@Kaczorra: śmieszne jest to, że dokładnie kilka dni przed wybuchem Falcona 9 w 2016 podpisaliśmy kontrakt na wystrzelenie PW-Sat2 na Falconie 9 :D
xxsaperxx - @Kaczorra: śmieszne jest to, że dokładnie kilka dni przed wybuchem Falcon...
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 17:26:48
  • 1
@Haqim: Miło nam :D ekipa PW-Sat2 pozdrawia starą ekipę!
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 17:51:59
  • 2
@Kaczorra: Dzięki! Będziemy cały czas informować jak nam idzie :)
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 22:07:12
  • 2
@SecretOfTheSteel: Udostępniamy aplikację tylko na architekturę x86_64, czyli standardowa 64 bitowa. RPi to ARM i niestety nie jest ona zgodna z tym. Po prostu nie uruchomisz naszej binarki.

Ale jeśli jesteś wystarczająco zaawansowany, to możesz uruchomić flow charty (format GRC) w GNU Radio na RPi. Są one dostępne tutaj: https://github.com/PW-Sat2/GSControl/ i aplikacja korzysta z nich (pod maską naszej aplikacji siedzi GNU Radio + python spakowany pyinstallerem). Jeśli jednak nie miałeś
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
03.11.2018, 22:10:52
  • 0
@SecretOfTheSteel: Uprzedzam, że uruchamianie flow chartów GNU Radio to nie prosta sprawa. Nawet jeśli uruchomisz na RPi, to ono jest zbyt słabe i będziesz musiał wyłączyć w naszej aplikacji parę rzeczy. Np. będziesz musiał zrezygnować ze wszystkich graficznych bajerów, jak waterfalle, konstelacja i widmo.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
04.11.2018, 13:37:16
  • 1
@staszaiwa: w tym wątku co podałeś, to widzę że komuś się po prostu ten RTL zatyka. Jeśli mieszkasz w mieście, to ta sytuacja na pewno się zdarzy. Każdy szerokopasmowy SDR się zatka w takich warunkach. I to obniża czułość drastycznie. Musisz dać filtr pasmowy na wejściu, żeby zbierać tylko w tym paśmie, jakie chcesz słuchać teraz (szczególnie, że sygnał z satelity jest bardzo słaby). Jeśli chcesz zbierać tylko w paśmie
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
04.11.2018, 14:15:07
  • 3
@merk: budowa tego klocka zajęła 6 lat, nie kilka miesięcy :D. Dzięki za wstawienie się!

Do tej pory pracowało ponad 100 osób, równocześnie max 50, a średnio 25-30. Teraz jest tak około 25-30 osób w projekcie i każdy pracuje na pełnych obrotach, często zbliżając się do równowartości dwóch etatów, jednocześnie pracując na etat i studiując.
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
04.11.2018, 14:17:53
  • 0
@kapuczina_corki_somsiada: Większość ciekawych dyskusji tutaj zaczęła się od takiego komentarza właśnie. Rozumiem zamysł ( ͡° ͜ʖ ͡°)
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
04.11.2018, 14:19:11
  • 2
@HrabiaZet: nie widziałem tego nigdy :D genialne
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
04.11.2018, 21:57:33
  • 1
@poh: Dzięki :D Każdy grosz się przyda!
Dosłownie wczoraj Dominik (wicekoord) założył tą zrzutkę i czeka na weryfikację. To było spontaniczne. Po materiale w TVN24 odezwało się tyle osób z ofertą, że zdecydowaliśmy się taką zrzutę zrobić :)

4

Ktoś podszywa się na Facebooku pod znaną firmę i atakuje konta

Ktoś podszywa się na Facebooku pod znaną firmę i atakuje konta

Ktoś podszywa się pod pewną firmę: [NP Rozdajemy Buty AirMax 2015](https://www.facebook.com/groups/245915782419811/permalink/245916495753073/) Komentarze dodawane są bez wiedzy właścicieli profili. Robactwo rozsyła prywatne wiadomości, lajkuje i udostępnia.

xxsaperxx
z
wykop.pl
dodany: 21.03.2016, 19:41:02
  • 5
  • #
    facebook
  • #
    wirus
  • #
    bezpieczenstwo
xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
21.03.2016, 20:01:48
  • 0
Rozumiem, że docelowy efekt, to nakłonienie użytkowników do podania numeru telefonu i włączenie płatnej subskrypcji.
Komentarze użytkowników, którzy się zorientowali, sa na bierząco usuwane.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
21.03.2016, 20:04:31
  • 0
Wygląda na to, że naciąganie ludzi w taki sposób jest aż tak proste, że ktoś robi to na dość dużą skalę - przemysłową.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

xxsaperxx
xxsaperxx
Autor
22.03.2016, 12:29:32
  • 0
@bobbb: Masz może przykład takiego linku?

279

Studenci wyślą satelitę w kosmos

Studenci wyślą satelitę w kosmos

Bardzo miło jest nam poinformować, iż uzyskaliśmy wsparcie finansowe w kwocie 180 tys. euro od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na opłacenie kosztów wysłania PW-Sata2 w kosmos. Dofinansowa…

papier96
z
pw-sat.pl
dodany: 11.01.2016, 21:19:55
  • 84
  • #
    polska
  • #
    technologia
  • #
    nauka
  • #
    kosmos
xxsaperxx
xxsaperxx 12.01.2016, 17:00:57
  • 2
@hasiok: Tak, ten Pan doradzał w początkowych fazach projektu, jeśli chodzi o komunikację. Sporo osób z zespołu pracuje w tym samym instytucie -> Centrum Badań Kosmicznych PAN. Środowisko jest dość wąskie, każdy się zna.
xxsaperxx
xxsaperxx 12.01.2016, 17:19:04
  • 4
@SpokojnyLudzik: Zgadza się. I jest to pewnego rodzaju inwestycja.
Inżynierowie z tej branży są bardzo cenni, bo w Polsce w śladowych ilościach niestety. Patrząc od biznesowego punktu widzenia, ta branża ma jedną z najwyższych stóp zwrotu ;) Oczywiście mówię tutaj o obrazowaniu, telekomunikacji, telewizji satelitarnej, telefonii satelitarnej, itp. Takie zastosowanie satelitów jest co najmniej tak samo eksploatowane, jak wywiad (obrazowanie w zakresie widzialnym, radary i różne dziwne systemy). Na samym
xxsaperxx
xxsaperxx 12.01.2016, 17:27:51
  • 2
@hasiok: Marcin był jednym z tych, którzy zaczynali cały program PW-Sat. Pamięta dość dawne czasu :) Wszystko zaczynało się w 2004r... Pracował również przy tym PW-Sat, który poleciał w 2012r. Długa historia. Marcin gdzieś na swoim kanale BRITE-TV opowiada o tym jak to się zaczęło z PW-Satem.
xxsaperxx
xxsaperxx 12.01.2016, 18:55:28
  • 4
@arturs36: Żagiel zostanie otwarty max po 2 miesiącach. Od tego momentu, jeśli żagiel będzie działał jak trzeba, to z orbity zejdzie po kilku miesiącach od twarcia żagla. Normalnie trwa to ponad 20lat.
xxsaperxx
xxsaperxx 12.01.2016, 19:06:46
  • 4
@kosi_mazaki: Dzieje się dzieje. To akurat jest inicjatywa oddolna. Wyszła od studentów i kilku wykładowców PW. Wszystko dobrze opowiada Marcin Stolarski: https://www.youtube.com/watch?v=74u7Nqxpkk0

Osiągnięcia

  • Komentator
    od 08.12.2018

    Komentator
  • Rocznica
    od 11.01.2022

    Rocznica

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking