Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko333
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Informacje

    Informacje
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Ukraina

    Ukraina
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

maraswrona
maraswrona

maraswrona

Dołączył 9 lat i 2 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 3360
  • Znaleziska 376
  • Mikroblog 2984
  • Obserwujący 1
  • Obserwowane 26
jaroty
jaroty
jaroty
16.01.2020, 23:44:56 via Wykop Mobilny (Android)
  • 52
O hui, można wystawiać parówki za okno i za godzinę wyjmować kabanosy xD

#smog i #poznan bo to w sumie blisko
jaroty - O hui, można wystawiać parówki za okno i za godzinę wyjmować kabanosy xD

#s...

źródło: comment_SHLOi6htg9rilg7q85iltAQRDouqFIgr.jpg

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 17.01.2020, 09:46:44
  • 0
@WzAzgadula: zależy które. czujniki Airly nie reagują na mgłę.
  • Odpowiedz
R.....h
R.....h
konto usunięte 17.01.2020, 08:10:27
  • 2
Tak naprawdę to każdy może sprawdzić poziom NO2, CO2 i PM2.5 w aplikacji Windy. Wlkejkam poziom

NO2, w komentarzach reszts

#smog
#polska
R.....h - Tak naprawdę to każdy może sprawdzić poziom NO2, CO2 i PM2.5 w aplikacji Wi...

źródło: comment_6QaC2Gaobfwoe5jZDc2UisMCewep1wDL.jpg

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 17.01.2020, 09:40:41
  • 2
@Razzish: bardzo fajny serwis, polecam. ale te warstwy zanieczyszczeń nie bardzo wiem jak interpretować. to są chyba dane satelitarne. nie wiem czy one są przy gruncie, czy może na jakiejś wysokości w atmosferze - w windy nie widzę o tym informacji. porównując te dane dla lokalizacji gdzie jest np stacja gioś to wartości są totalnie z dupy np no2 i pm2.5 mocno zaniżone
  • Odpowiedz
darof04
darof04
darof04
17.01.2020, 09:22:24 via Android
  • 8
Fajnie myśleć że to tylko mgła.. #krakow #smog #przestanciesmrodzic
darof04 - Fajnie myśleć że to tylko mgła.. #krakow #smog #przestanciesmrodzic

źródło: comment_1afw5E5ttLw0Wkoo3dUy9vU3lbcTuc39.jpg

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 17.01.2020, 09:36:50
  • 4
@andrzej-kura-73: mgła jest nośnikiem smogu, wiąże zanieczyszczenia, trzyma przy gruncie i utrudnia ich unoszenie i rozwiewanie. poza tym pomiary jednoznacznie pokazują że to co mamy teraz to w dużej mierze cząstki stałe w powietrzu.
  • Odpowiedz
mrc816
mrc816
mrc816
14.01.2020, 09:44:12
  • 6
#krakow #smog Jak to jest, że miejskie czujniki pokazują prawie zawsze lepszą jakość powietrza niż w rzeczywistości?
mrc816 - #krakow #smog Jak to jest, że miejskie czujniki pokazują prawie zawsze lepsz...

źródło: comment_vtvllfvIOqG7yZVAM0Gt8SzGOrgM0keG.jpg

Pobierz
  • 13
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 14.01.2020, 17:18:21
  • 1
@mrc816: @brainac: @blebnik: @Bonwerkz: stacje państwowe są certyfikowane, super. tylko dlaczego jest taka różnica między np krasińskiego, a dietla? prawie non stop rozjazd stężeń pm10 o prawie 100%, na odległości raptem 1-2km

i jakim cudem zabierzów, albo swoszowice gdzie są domki i kopciuchy (no akurat swoszowice to w granicach miasta, więc niby już nie kopcą, ale to niedaleko od granicy miasta więc na pewno
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 15.01.2020, 09:53:58
  • 0
@blebnik: czy ty umiesz w ogóle czytać wykresy? przyznaję - rzuciłem tym 100% troszkę na wyrost (choć są i takie godziny).

średnie stężenia dla PM10 dla obu stacji:

za ostatnie 365 dni:
  • Odpowiedz
Kummernis
Kummernis
Kummernis
03.01.2020, 08:47:46
  • 2
Przez święta powietrze było czyste, skończyły się ferie, ludzie wracają do Krakowa i już #smog przylazł.
#krakow
  • 5
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 03.01.2020, 09:17:07
  • 4
@Kummernis: ty tak serio? zadałeś sobie chociaż trud by sprawdzić mapy pogody? przez święta wiało. teraz przestało. ot tajemnica.
  • Odpowiedz
aei9077
aei9077
aei9077
01.01.2020, 18:27:44
  • 7
Rzadka sytuacja dziś nad ranem. Czujniki pokazały powietrze w Polsce lepsze niż na zachodzie. Już jutro pasek na TVP: „Niemcy zazdroszczą Polsce powietrza” ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#smog #polska ##!$%@?
aei9077 - Rzadka sytuacja dziś nad ranem. Czujniki pokazały powietrze w Polsce lepsze...

źródło: comment_NKB7wsXuLjn75Z35uo6pPB4lz6jr9jeI.jpg

Pobierz
  • 5
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 01.01.2020, 20:57:49
  • 1
@aei9077: z tego co widzę na poszczególnych stacjach to większość ma "szpilkę" na danych z 1:00 z nocy - czyli dane zbierane od 0:00 do 1:00 - prawdopodobnie jest to zadymienie spowodowane fajerwerkami. na zachodzie europy wczoraj prawie nic nie wiało, a u nas przeciwnie wiatr był silny. stąd różnica.
  • Odpowiedz
cieliczka
cieliczka
cieliczka
30.12.2019, 19:17:43
  • 103
Pamięta ktoś etylinę czyli benzynę ołowiową? Wg naukowców jej silnie trujący składnik miał bardzo negatywne skutki na rozwój umysłowy dzieci

W USA benzyna zawierająca tetraetyloołów napędzała setki milionów samochodów w USA (zwłaszcza w latach 60-tych i 70-tych). Grupa kilkudziesięciu naukowców oszacowała jaki wpływ miała epidemia subklinicznego zatrucia ołowiem na rozwój funkcji poznawczych u dzieci (stosując IQ jako synonim/pośrednik). Okazuje się, że przy takim zużyciu benzyny ołowiowej i ówczesnym zanieczyszczeniu przez nią wody i powietrza mogła spowodować zwiększenie liczby osób upośledzonych (poniżej 70 IQ) o 50% i o tyle samo zmniejszyła liczbę osób wybitnie inteligentnych (IQ>130) .

W Polsce benzyna ołowiowa (etylina) dominowała w powojennych dekadach, a jej produkcji zaprzestano z końcem 2000 roku. Obecnie coraz więcej badań pokazuje, że pył PM2,5 również negatywnie wpływa na zdolności poznawcze - tutaj Polska wciąż pozostaje jednak liderem.
cieliczka - Pamięta ktoś etylinę czyli benzynę ołowiową? Wg naukowców jej silnie truj...

źródło: comment_C1oCb0f9GNIDA5tizk9hhXTN2teCZIQq.jpg

Pobierz
  • 10
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 31.12.2019, 07:49:41
  • 0
@ErnestHeminglej: tak i widzialem analogiczne badania dla pylu pm25, tez przyczynia sie do wiekszej agresji i przestepczosci
  • Odpowiedz
Logeko
Logeko
Logeko
26.12.2019, 16:19:11 via Android
  • 3
Ktoś wie skąd takie przekroczone normy w tym jednym punkcie? #krakow #smog
Logeko - Ktoś wie skąd takie przekroczone normy w tym jednym punkcie? #krakow #smog

źródło: comment_Vmhbn9AO5YDI6SHl1g4nlTCeYYdtIxk2.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 26.12.2019, 18:43:04
  • 4
@Logeko: to jakis gowniany czujnik, on zawsze tak swieci
  • Odpowiedz
Vena_cava1995
Vena_cava1995
Vena_cava1995
18.12.2019, 23:12:13
  • 3
@Vena_cava1995: 1828% to jest k$#!@ jakiś dramat
#smog #siewierz
Venacava1995 - @Venacava1995: 1828% to jest k$#!@ jakiś dramat
#smog #siewierz

źródło: comment_bzHTg6l9KGLGkrIVBpKKYQEFzu2RwWwq.jpg

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 19.12.2019, 06:40:48
  • 0
@Vena_cava1995: co to za strona?
  • Odpowiedz
a.....a
a.....a
konto usunięte 18.12.2019, 17:07:32
  • 0
Co oznaczają dopuszczalne poziomy pyłów, ale z zaznaczeniem przy nich jednostki czasu? Przykładowo dla norm pyłów wg. GIOS (http://www.gios.gov.pl/pl/aktualnosci/294-normy-dla-pylow-drobnych-w-polsce) jest napisane, że dopuszczalny poziom PM10 to 50 µg/m3 (dobowy). Ale nie czaję o co chodzi z tym dobowy...
W danej chwili potrafię sobie wyobrazić co znaczy 50 µg/m3. Ale w dobie? Oni coś wtedy sumują czy uśredniają? Albo dana wartość ma się utrzymywać powyżej progu bez przerwy przez 24h?

#smog
  • 1
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 18.12.2019, 20:34:37
  • 1
@alina-muhammadowa-krawczykowa: chodzi o srednia. Gios podaje stezenia godzinowe. Bierzesz 24 takie wartosci z calego dnia, usredniasz i masz stezenie dobowe. Powinno byc mniejsze niz norma 50 ug.
  • Odpowiedz
kwahu666
kwahu666
kwahu666
13.12.2019, 06:36:16
  • 1
#fotowoltaika , #fotowoltaikastaty

Zachodniopomorskie, instalacja 6,2 kWp na dachu 25 stopni, południe z lekkim odchyleniem na wschód.

Wykres z dnia 12.12.2019

W
kwahu666 - #fotowoltaika , #fotowoltaikastaty

Zachodniopomorskie, instalacja 6,2 k...

źródło: comment_ywh2Rf16BmFBniOloXjlGyme748txYwn.jpg

Pobierz
  • 12
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 13.12.2019, 08:59:29
  • 0
@kwahu666: śledzę Twoje statsy bo sam się zastanawiam nad PV, ale to dopiero jak domek wybuduję, czyli pewnie za rok-dwa ( ͡° ͜ʖ ͡°) ale mam sugestię - czy mógłbyś do postów dopisywać np jakie danego dnia były warunki pogodowe? np zachmurzenie, albo ilość godzin słonecznych? bo widzę że są spore różnice - w porywach kilkanaście kWh, a dziś prawie nic. to zależy 100% od zachmurzenia,
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 13.12.2019, 10:48:13
  • 0
@kwahu666: a te posty wrzucasz jakimś automatem / skryptem, czy ręcznie codziennie? bo jeśli skryptem to możesz zaciągać dane pogodowe np stąd: https://darksky.net/dev - prosty webservice, 1000 zapytań dziennie gratis. Tobie wystarczy jeden GET ze współrzędnymi - dostajesz dane pogodowe na teraz + 24h historia, w odpowiedzi json i jest tam pole cloudCover
  • Odpowiedz
mathmed
mathmed
mathmed
12.12.2019, 21:57:13 via Android
  • 4
Polska wygląda dziś jakby miała wysypkę. Bez maseczki nie warto wychodzić. Na szczęście przed nami wizja poprawy jakości powietrza.

#pogoda #klimat #zanieczyszczeniepowietrza #smog
mathmed - Polska wygląda dziś jakby miała wysypkę. Bez maseczki nie warto wychodzić. ...

źródło: comment_uFP2ebouqjgu69eGqmMSbxllvZZDZ6h3.jpg

Pobierz
  • 9
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 12.12.2019, 22:12:35
  • 0
@mathmed: co to za strona?
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 13.12.2019, 06:01:28
  • 0
@mathmed: skad dane dot. powietrza?
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 13.12.2019, 08:48:58
  • 0
@mathmed: hmm ale z imgw bierzesz tylko pogodę czy mają też dane z zanieczyszczeniach? myślałem że raczej bierzesz z gioś lub airly. jak to działa - zdradzisz coś? masz to na githubie?
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 13.12.2019, 08:52:00
  • 0
@mathmed: czy ta mapa przedstawia sytuację live, czy raczej średnią za X poprzednich godzin, a może prognozę? na co patrzę tak w ogóle? bo trochę to nieintuicyjne (brakuje readme). ogółem fajna stronka, widać napracowanie ( ͡° ͜ʖ ͡°) tylko troszkę trzeba UX dopracować bo miejscami skacze i dziwnie się zachowują komponenty.
  • Odpowiedz
Termak
Termak
Termak
10.12.2019, 21:45:59 via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
38k procent? XD
#smog
Termak - 38k procent? XD
#smog

źródło: comment_YszZTRc6j2jy5kNIg85rvqwreLT4tBbp.jpg

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 10.12.2019, 22:01:29
  • 0
@Termak: po pierwsze czujnik looko2 - pewnie uszkodzony albo wsadzony do komina. Po drugie kanarek i ich ignorancja w kwestii rozumienia czym są normy, ile wynoszą i jak je obliczac
  • Odpowiedz

937

Pierwsza kobieta, magister, a następnie doktor informatyki to...

Pierwsza kobieta, magister, a następnie doktor informatyki to...

...Mary Kenneth Keller - katolicka zakonnica, a nie wojująca lewicowa feministka. Zdobyła też magisterium z fizyki i matematyki.

fiziaa
z
pl.wikipedia.org
dodany: 09.12.2019, 11:08:43
  • 162
  • #
    zainteresowania
  • #
    ciekawostki
  • #
    historia
  • #
    rozowepaski
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    informatyka
maraswrona
maraswrona
maraswrona 09.12.2019, 15:40:39
  • -1
@grubson234567: nie chodzi ani o to że nia miała tytułu (co oczywiste), ani o to że nie programowała "naprawdę" bo to bzdurne zarzuty, ale o to że w związku z jej osobą i rzekomym wkładem w rozwój informatyki są pewne kontrowersje: https://en.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace#Controversy_over_her_actual_contribution

w historii informatyki jest wiele ciekawych kobiet które wniosły bardzo wiele w jej rozwój, Ada po prostu być może wcale nie wniosła tak wiele, a jej rola jest
maraswrona
maraswrona
maraswrona 29.11.2019, 16:18:09
  • 3
mirki, poradźcie bo już mnie głowa boli od liczenia i myślenia

buduję dom, stoję przed wyborem rodzaju ogrzewania: gaz, czy pompa ciepła?

zapotrzebowanie budynku na ciepło to ok 11MWh/rok - przy obecnych cenach gazu to ok 2000zł rocznie, PC powietrzna przy COP ok 5 (optymistycznie) wyjdzie 1300zł. Instalacja powietrznej PC wyjdzie mnie ok 20 tys więcej (co najmniej) niż kotłownia gazowa, co przy oszczędnościach rzędu 700zł rocznie zwróci się po 28 latach - ma to sens?

oświećcie
  • 33
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 16:20:52
  • 0
@TwojStaryTwojaStara: netto 237 m2, użytkowa 182 m2 + garaż i kotłownia 42 m2
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 16:31:34
  • 0
@TwojStaryTwojaStara: no więc mam przed oczami swój projekt (budowa dopiero ruszy), charakterystyka energetyczna: zapotrzebowanie na energię do grzania (EUH: 21,6kWh/m2/rok) zapotrzebowanie na cwu (EUW: 24,1/m2/rok), razem: 45,7/m2 x 237 ~ 11MWh energii cieplnej użytkowej

dodam że budynek nie jest jakiś energooszczędny ani tym bardziej pasywny, ale ma przewidzianą raczej dobrą izolacje (styropian na gruncie 20, ściany 15, dach wełna 30, okna nie jestem pewien co branżysta wpisał ale chyba jakieś
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 16:35:03
  • 0
@gruby_mbl: gaz będe miał przeprowadzony po działce tak czy siak do sąsiada (służebność), mam wydane warunki, wystarczy podpisać umowę i się wpiąć. sam koszt przyłącza to ok 2000, do tego dojdzie komin + pewnie koszt instalacji gazowej na samej działce (nie znam), nie wiem ile wyjdzie razem - 5000? więcej? bo ten koszt jakby co odejmuję od PC gdybym ją robił (równoważy mi nakład inwestycyjny w PC), ale to nadal
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 16:36:47
  • 0
@dzazzio: zgadza się, o foto też myślę i przy PC prędzej czy później na pewno wjedzie, ale nawet z PV sam wkład w PC musi mieć sens, bo nawet jak nie będę płacił za prąd, to i tak wydam to w racie za PV
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 16:37:20
  • 0
@gruby_mbl: co to OZC? "Takie dane jak podałeś nie maja nic wspólnego z realnym zużyciem" - co masz na myśli?
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 16:48:08
  • 0
@gruby_mbl: na tej stronce wyszło mi 13MWh na rok http://cieplowlasciwie.pl/wynik/6g8s
jak tak patrzę to nawet z grubsza to oszacowanie zgodne z tym co mam w projekcie branżowym (troszkę zawyżył powierzchnię)
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 17:04:37
  • 0
@gruby_mbl: no ale czym to OZC się różni od projektu branżowego który mam? mam charakterystykę energetyczną, zapotrzebowanie na moc i energię, mam w projekcie podaną moc i nawet model proponowanego kotła - co więcej mi potrzeba?

na podstawie tych danych wychodzi mi to co podałem wyżej, na tej stronie ciepło właściwe wyszło podobnie (aczkolwiek nie wiem skąd biorą ceny paliw, bo jak dla mnie są za wysokie, np 0,22zł /
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 17:31:43
  • 0
@dzazzio: no właśnie o tym mówię, jak musisz robić jakieś dodatkowe instalacje typu zbiornik to PC można rozważyć. A jak masz opcję na gaz ziemny + kocioł kondensacyjny, no to PC już przestaje być konkurencyjne.
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 21:26:20
  • 0
@arbuz77: no właśnie mam tylko kilka wycen, m.in. z tej samej firmy na wariant gaz i PC różni się właśnie o 20k (koszt całej kotłowni, z urządzeniem, osprzętem, instalacją podłogówki itd). najtańsze oferty na PC jakie dostałem zaczynają się od 25-30k (cena za samą pompę!), z montażem i osprzętem to wołają 40-50k. z kolei kotły kondensacyjne są już za 7-8k, nawet taniej, więc stąd zapewne ta różnica o której piszę.
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 21:39:21
  • 1
@mlesz: przeczytałem. dzięki za info w sprawie PC, czyli to nie takie różowe jak sprzedawcy malują...

co do grzania samym prądem to policzmy: sprawność kabli czy folii czy ogólnie dowolnych grzałek wynosi 100% (nie jak pompa 300-400%), zatem przy zapotrzebowaniu 11MWh będę musiał normalnie zapłacić za 11MWh prądu po 60gr za kWh. to daje rachunek roczny 6600zł - masakra

jeśli pójść w PV to instalacja pod samo grzanie wyjdzie 11kWp,
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 23:08:35
  • 0
@Sahelantrop: PC rozważałem bo myślałem że zapotrzebowanie na ciepło będę miał większe. do kalkulatorów brałem np 80kWh/m2/rok samego ogrzewania, do tego CWU 60l/osoba/dzień, to wychodziło mi że nakład 20k na pompę zwróci się w ok 10 lat - podobnie jak PV które pewnie pod pompę też bym wziął.

ale wziałęm do ręki swój projekt, zadzwoniłem do branżowca i uświadomiłem sobie że zapotrzebowanie na samo grzanie to 22kWh + jakieś 24kWh
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
29.11.2019, 23:40:53
  • 0
@Sahelantrop: aaa, przypomniałem sobie - jest jeszcze jeden powód dla którego rozważałem PC - chcę w domu mieć też chłodzenie latem. myślałem czy nie wykorzystać do tego instalacji PC, tak by nie ponosić już dodatkowych kosztów klimatyzacji. niestety tu też nie jest tak różowo.

jedna opcja to chłodzenie podłogówką - jeśli pompa jest gruntowa to może być chłodzenie pasywne, woda chłodzi się w gruncie, chodzi tylko pompa obiegowa wody, bez
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
30.11.2019, 15:26:57
  • 0
@Sahelantrop: no też tego nie rozumiem ale sprzedawcy pomp naganiają i zachwalają jakie to super (a jakże)

co do chłodzenia rekuperatorem to też to rozważałem ale instalator powiedział że nie ma sensu. wymiana powietrza przez wentylację zachodzi zbyt wolno aby realnie odczuć obniżenie temperatury. spadnie o 1-3 stopnie, do tego nie masz żadnej kontroli ani sterowania, tym bardziej strefowego. no i koszt. można albo podłączyć chłodnicę / sprężarkę do centralki
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona
Autor
05.12.2019, 16:15:20
  • 0
@odishewo: też racja. to jest jednak drogi sprzęt, coś się popsuje i koszty zjedzą całe oszczędności.

WM też robię, głównie ze względu na filtry właśnie.

ale ogrzewania powietrznego nawet nie rozważałem. ile to kosztuje i jaki daje komfort? jak z eksploatacją? tak czy siak takie ogrzewanie trzeba pewnie przewidzieć na etapie projektu (odpowiednie kanały wentylacyjne, kratki itp), a u mnie już na to za późno (w projekcie jest podłogówka, o
  • Odpowiedz
Xtreme2007
Xtreme2007
Xtreme2007
05.12.2019, 10:47:45
  • 1
Mówią by zmienić grzanie z węglowego na gaz.. No nie wiem, powiedzcie to rodzinie z Szczyrku.

Jest bezpieczniejsze, ale w przypadku awarii jest wybuch i duże prawdopodobieństwo smierci.

#smog #szczyrk #polska
  • 9
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 05.12.2019, 10:59:46
  • 5
@Xtreme2007: od wybuchu gazu ginie kilka osób raz na kilka lat. od węgla i zanieczyszczeń które powoduje ginie rocznie 50k ludzi, kolejne setki tysięcy chorują (przeziębienia, astma, serce, płuca, zawały, rak). koszty społeczne i gospodarcze pewnie nie do oszacowania. tak, wiem. myśląc jednostkowo to "wungel bezpieczny, bo nie wybuchnie", ale przeskalowanie tego na sąsiadów, gminę, województwo, kraj problem wygląda zupełnie inaczej. poza tym od kotłów węglowych (kopciuchów i kóz) są
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 05.12.2019, 13:36:15
  • 0
@Xtreme2007: źle się wyraziłem. chodzi o tzw "przedwczesne zgony", i jest tego ok 45k rocznie w Polsce. nie wiem jak to liczą, nie jestem statystykiem. widocznie są jakieś sposoby - ale efekt jest taki że z szacunków wynika że gdyby nie smog, to te 45k osób w danyn roku by żyło, bo np nie dostaliby zawału, bo nie pogarszałaby się ich choroba układu oddechowego w takim tempie jak się pogarsza
  • Odpowiedz
kolonko
kolonko
kolonko
28.11.2019, 07:14:08
  • 0
Kupiłem sobie miernik PM 2.5 i PM 10. I na zewnątrz mam 5x mniejsze wskazania niż w domu. Dodam że mam też oczyszczacz powietrza. I moje zdziwienie i pytanie, jak to? Czyli w domu generuje się ten pył i skąd? Jak po nocy mam takie kosmiczne wartości, nikt nie chodzi, zwierząt nie mam a jednak powietrze gorsze niż w Warszawie. Jak to rozumieć?
#technologia #powietrze #warszawa
  • 27
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 28.11.2019, 09:08:49
  • 2
@kolonko: poczytaj o czymś takim jak syndrom chorego budynku. Ludzie nie zdają sobie sprawy jak ważna jest sprawna wentylacja. Bez wymiany powietrza w pomieszczeniach akumuluje się bardzo dużo zanieczyszczeń, gazów i wilgoci. A źródeł zanieczyszczeń w mieszkaniu jest sporo - gotowanie, kurz i roztocza w dywanach, pościeli, nasz złuszczający się naskórek, pyły z nieszczelnych instalacji (np kominek, koza), pyły zalegające np po niedawnym remoncie, pracach budowlanych, kurz zalegający w kaloryferach
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 28.11.2019, 09:19:39
  • 1
@kolonko: Nie, to raczej nie ma sensu. To tak samo jakbyś miał włączone ogrzewanie i otwarte okna przy -5. Albo próbował myć podłogę gdy równocześnie chodzi po niej 10 osób w zabłoconych butach (ot takie wizualne analogie ( ͡° ͜ʖ ͡°) ) szkoda włożonej energii po prostu, a efekt żaden.

Jak już masz miernik do wewnątrz to najlepiej obserwować pomiary wewnątrz i na zewnątrz:
- jeśli w środku jest gorzej niż na zewnątrz, to najlepiej szybko przewietrzyć (ale tak by nie wychłodzić mieszkania, bo szkoda kasy na ogrzewanie)
- jeśli w środku jest podobnie lub lepiej, ale nadal normy przekroczone, to najlepiej zamknąć się na szczelnie (okna i przymknąć nawiewniki) i włączyć oczyszczacz na maxa, aż to zbije
- jeśli odczyty spadają do akceptowalnych wartości to ustawić oczyszczacz na jakieś sensowne
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 30.11.2019, 14:31:25
  • 1
@kolonko: czy masz nawilzacz?
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 30.11.2019, 21:45:27
  • 1
@kolonko: jakiego rodzaju jest to nawilżacz? chodzi mi o metodę generowania wilgoci.

ja mam ultradźwiękowy i on z wody kranowej wybija takie drobne kropelki, ale także wytrąca kamień - często widać po tym osad np na meblach wkoło nawilżacza. podobny efekt robi nebulizator do inhalacji. u mnie czujnik laserowi dostaje szału jak włączam jedno albo drugie urządzenie. i tak, wystarczy kilka sekund, my tego nie widzimy ale te cząstki bardzo szybko się przemieszczają i ich stężenia szybko rosną. raczej nie ma się czego obawiać, w przypadku nebulizatora to zresztą to jest przecież efekt pożądany i wdychamy zazwyczaj jakieś lekarstwo, albo np sól fizjologiczną. w przypadku nawilżacza jest to zwyczajnie kamień z wody, ale nie sądze by był niezdrowy. minus jest taki że czujnik laserowy to widzi i odczyty są do dupy. dodam że nie jest to kwestia pary wodnej, a właśnie tych drobin wytrąconych przez nawilżacz. sprawdzałem z wodą destylowaną i odczyty są zdecydowanie niższe - nadal coś tam sensor widzi, ale bez porównania do wody kranowej.

jeżeli chcesz całkowicie uniknąć tego problemu musiałbyś kupić nawilżacz
  • Odpowiedz
maraswrona
maraswrona
maraswrona 30.11.2019, 22:15:12
  • 1
@kolonko: no to zagadka rozwiązana :) ja mam ten eldom: https://allegro.pl/oferta/nawilzacz-powietrza-eldom-nu5-higrometr-3-filtry-7165588744 też bardzo popularny, też z filtrem ceramicznym ale on zupełnie nic nie zmienia jak widać w kwestii wytrącania kamienia.
  • Odpowiedz

400

Airly zawyża stężenia PM10 i nakłada swoje wyniki na rzeczywiste

Airly zawyża stężenia PM10 i nakłada swoje wyniki na rzeczywiste

Zabierzów, g. 8.00 z dnia 27.11.2019 fb.com/faktyosmogu obserwuj ciekawostki o smogu

badtek
z
youtube.com
dodany: 28.11.2019, 12:31:15
  • 93
  • #
    ciekawostki
  • #
    smog
  • #
    ekologia
  • #
    krakow
maraswrona
maraswrona
maraswrona 29.11.2019, 11:33:07
  • 7
@badtek no dobra, jest różnica, ale dlaczego od razu zakładasz że stacja gioś mierzy na 100% poprawnie, a to czujniki airly się mylą? zwrócę Ci uwagę na kilka faktów:

- czujników airly wokoło jest kilkanaście / kilkadziesiąt, sam fakt istnienia sieci pomiarowej pozwala wyeliminować, albo chociaż wyłapać błędy i odstające pomiary. Stacja gioś jest jedna jedyna, nie ma do czego się porównać, skąd pewność że mierzy dobrze?
- stacje gioś mierzą metodą równoważną do referencyjnej (grawimetrycznej), ale to nadal nie jest metoda grawimetryczna, wymagają zatem okresowej kalibracji którą gioś powinien wykonywać regularnie. Masz może informacje kiedy ostatnio ta stacja w Zabierzowie była kalibrowana? Jakie były wyniki tej kalibracji? Bo z moich informacji wynika że te kalibracje przeprowadzają raz nawet na kilka lat, bo zwyczajnie nie mają na to środków.
- co do powyższego dodam że czujniki airly też przechodzą kalibrację i to do stacji referencyjnych właśnie, są kalibrowane na bieżąco i monitorowane
- wioś kilka razy wykazał się albo niekompetencją albo ignorancją w kwestiach ochrony powietrza: gdy płonęły składowiska odpadów to stwierdzali że "nie ma zagrożenia", tylko dlatego bo nie dysponowali nawet urządzeniami żeby stwierdzić czy zagrożenie jest czy go nie ma; zwrócę też uwagę na Skawinę gdzie jest potworne skażenie i smród z zakładów przemysłowych z którym walczą mieszkańcy i gmina i pomoc wiosiu w tym temacie jest żenująca (a to ponoć ten urząd powinien stać na straży czystego środowiska w którym się nie
  • 2
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Strona 5 z 9
  • >

Osiągnięcia

  • Rocznica
    od 30.04.2024

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 06.05.2015

    Gadżeciarz

Wykop © 2005-2024

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl