Razem z @icdpl apelujemy do Ministra Cyfryzacji o audyt stron administracji publicznej pod kątem wykorzystywania skryptów śledzących. Chcemy też, by ministerstwo wypracowało kodeks dobrych praktyk.
A stawka jest duża, co podkreśla Mateusz Wrotny z Fundacji Panoptykon:
„Państwo nie powinno karmić big techów danymi
Albo wzięło, tylko skrzętnie to ukrywa. ZTM nie przygotował np. odpowiedniej polityki informacyjnej. Na ręce dyrektorki ZTM-u złożyliśmy pismo, które przypomina o tym geście.
Do technologii nie można nikogo przymusić, a komunikacja miejska
Chodzi wyłącznie o nowy system biletowy, chociaż, może faktycznie to jest za duży skrót myślowy. Aplikacje, które będą zbierały dane o kupowanych przez ciebie biletach powinny zapewniać maksimum prywatności (np. nie zbierać danych o trasie, jeśli świadomie nie włączysz takiej funkcji).
Pierwsze wzmianki widzieliśmy tutaj. Zwykła zapowiedź nowego, bardziej elektronicznego systemu biletowego: https://www.ztm.waw.pl/informacje-prasowe/2023/10/23/nowy-system-biletowy-wtp-nowoczesne-podrozowanie-po-warszawie/
Oczywiście, jest też zamówienie: https://www.ztm.waw.pl/przetargi/2023/10/20/system-biletowy-warszawskiego-transportu-publicznego-085-2023-fz/
Dlatego wysłaliśmy do ZTM-u pytania, publikowaliśmy komentarz tutaj: https://panoptykon.org/nowy-system-biletowy-warszawa-faq
Problem polega na tym, że dyrektorka ZTM w piśmie do nas mówi o tym, że system nie wyprze możliwości kupienia biletu za gotówkę, a rzecznik prasowy w mediach mówi inne rzeczy:
https://tvn24.pl/tvnwarszawa/najnowsze/warszawa-piec-firm-chetnych-na-wdrozenie-nowego-systemu-biletow-wybor-jeszcze-w-tym-roku-st7779962
Polityka informowania