Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko230
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Maravus
Maravus

Maravus

Dołączył 3 tyg. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 32
  • Znaleziska 30
  • Mikroblog 2
  • Obserwujący 0
  • Obserwowane 4

303

Fizyka utknęła? Polski niezależny badacz proponuje powrót do "Marmuru" Einsteina

Fizyka utknęła? Polski niezależny badacz proponuje powrót do "Marmuru" Einsteina

Model Standardowy traktuje cząstki jako punkty, co ma swoje zalety i wady. W preprincie proponuję inne spojrzenie na elektron - jako model topologiczny węzła (soliton) w urojonej geometrii Kaluzy-Kleina. Zapraszam do merytorycznej dyskusji i krytyki.

Maravus
z
doi.org
dodany: 08.12.2025, 13:04:23
  • 234
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    liganauki
  • #
    astronomia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 13:08:14 via Wykop
  • 121
Cześć! Jestem autorem tego preprintu.

Od dawna nurtował mnie problem "nieskończoności" w fizyce cząstek (punktowy elektron ma nieskończoną gęstość energii). Zawsze wydawało mi się dziwne, jako że cząstki rozpatrujemy jako punkty. Matematycznie to działa, ale... . Postanowiłem połączyć starą teorię Kaluzy-Kleina (5 wymiarów) z nowszą fizyką topologiczną (węzły/skyrmiony). Wyszło na to, że jeśli 5. wymiar jest urojony, to ładunek elektryczny wynika naturalnie z geometrii, a elektron staje się stabilnym "supłem". Mało tego
  • 120
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 13:13:35 via Wykop
  • 10
@zagubionychromosom: Spróbujmy to zmienić. Mamy kilku dobrych doktorów w CERN przecież.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 13:30:39 via Wykop
  • 0
@noHuman: Dziękuję bardzo. Jeśli mam rację z tą hipotezą, to napędy mogłyby się zmienić. Jest kilka poszlak już teraz w badaniach naukowych, że elektron to dziwne coś jest.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 13:40:00 via Wykop
  • 1
@noHuman: No właśnie śmiesznie się zgrało. Opublikowałem pracę 26 listopada a tu taki temat u nich na kanale. Prze to postanowiłem trochę nagłośnić moją hipotezę. Właśnie ją zgłosiłem na konkurs. Zobaczymy.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 13:49:07 via Wykop
  • -1
@maniek-maniewski: Czemu nie, psychika ludzka też jest fascynująca. Może też jakoś topologicznie działa?
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 14:14:22 via Wykop
  • 31
@noHuman: Najpierw teoria kaluzy-klaina w 5D rzeczywistym. Oni może nie razem w duecie, ale wykonali tytaniczną pracę, bo z ich równań siła elektromagnetyczna i grawitacja to jedna i ta sama siła. Tylko oni musieli 5 wymiar zwijać "ręcznie". Ja ten 5 wymiar zwijam w wymiar urojony gdzie mamy e^id co już wymusza cykliczność i zwinięcie topologiczne, bez wymuszania tego. Sprawdziłem to ze wzorem Kliena na ładunek w ich teorii. Oni
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 14:15:49 via Wykop
  • 12
@Onni: Wysłałem to na konkurs GFR. Niech tam Ci zobaczą i ocenią. Rozwiązanie konkursu w maju. :D A Sabinie przesłać to może i nie głupie, ona szuka alternatyw do modelu standardowego.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 14:32:19 via Wykop
  • 16
@Arkass: Oj, poruszyłeś bardzo ciekawe rzeczy, gdzie właśnie Model Standardowy nie tłumaczy tego, lub nawet według niego są to rzeczy niemożliwe, tak jak złamanie symetrii cząstka-antycząstka. Tu są dwie strony medalu. Matematyka, dla której nieskończoności nie są problemem i sobie z tym radzi. Przewidywania na MS w kontekście matematyki są "wystarczająco" dobre by na nich działać. W końcu dzięki MS mamy komputery kwantowe. Spinowe już się wychszaczają, nie mówiąc o
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 14:41:39 via Wykop
  • 3
@noHuman: Osobliwość to coś czego albo nie przewidują modele, albo wzór się sypie. Nigdzie nie piszę, że to nie istnieje. Osobliwość to miejsce w którym model się załamuje. Prosty model Newtona nie przewiduje tworzenia czarnych dziur. One wynikają dopiero z OTW jak dodasz geometrię do działających sił.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 14:43:31 via Wykop
  • 0
@ToksycznyArek: Tylko do Lorda Kelvina :D
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 14:58:30 via Wykop
  • 1
@noHuman: Generalnie masz rację. Tworzą jakiś model, tworzysz - w fizyce, aby opisywał rzeczywistość. Jeśli rejestrujesz coś co model milczy to albo, model nie do końca opisuje rzeczywistość, albo model coś przeoczył. To nie definiuje złego modelu, albo tego że ten byt które model nie opisuje a go zarejestrowałeś nie ma. Jeżeli masz model który opisuje Ci prawie wszystko, to najpierw sprawdzasz swoje instrumenty czy one poprawnie działają. Jeśli to
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 19:39:36 via Wykop
  • 0
@CyberneticAvocado: Każda opinia konstruktywna jest na wagę złota. Czasem to ten z boku widzi więcej. Dzięki za komentarz.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 19:41:18 via Wykop
  • 0
@Miszczu_wszystkiego: Ciekawe, że o tym wspominasz.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 20:07:45 via Wykop
  • 1
@MagicznyMariusz: Dziękuję za reakcję.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 20:10:10 via Wykop
  • 1
@radaroskop: Hipotezę trzeba udowodnić. Zaprojektować doświadczenie i potwierdzić przewidywania hipotezy. Wtedy hipoteza ma szansę być teorią. Albo na bazie hipotezy skonstruować prawo. Zawsze to jakiś kamyczek do naszej wiedzy. Hipoteza to taki proponowany pomysł rozwiązania problemu. Czy sensowny, nie wiem, po to jest doświadczenie by to sprawdzić.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 20:10:52 via Wykop
  • 0
@tytanos: Widząc co poniektóre komentarzy to bardziej freak mma.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 20:14:03 via Wykop
  • 0
@orkako:Soliton nie. On jest postulowany. Nastomiast ładunek i masa wynikają z urojonego 5D i po wyprowadzeniu dają ładunek, rozmiar węła, i masę. Można wyprowadzić dla elektronu mion i taoun co też jest w preprincie nawet jako przykład dla n=2 wychodzi mion. Dla n=1 jest elektron a dla n=3 jest taon z dość dobrą precyzją jak na hipotezę. To w preprincie jest napisane.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 20:25:39 via Wykop
  • 2
@Jossarian: Dzięki wielkie za podsunięcie tematu. Każda próba lepszego wyjaśnienia zjawisk które obserwujemy, tych mikro i tych kosmicznych jest na wagę złota. Może któraś idea będzie lepiej opisywać naszą rzeczywistość. Teoria Kaluzy, dla mnie jest fantastyczna, bo przez skręcenie 5D i rozpisania jej na 4D mamy unifikację grawitacji i elektromagnetyzmu. Tylko tam był problem ze znakiem elektromagnetyzmu no i to, że trzeba było jakoś zwinąć ten piąty wymiar. Jeszcze raz
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 20:31:59 via Wykop
  • 0
@KonwersatorZabytkow: Cóż, jest to na razie preprint, wstępnie podstawione liczby do wzorów np. wzór na ładunek który podał Klein. I po mojej propozycji modyfikacji wychodzi prawidłowy znak ładunku elektrycznego. Rozmiar elektronu pasuje do tego co wyliczył Klein czyli 10^-33m. Niby pasuje, ale... zawsze jest jakieś ale. Nie twierdzę, że jest ona kompletna i tłumaczy wszystko, jest ciekawa, ze dało się to wyliczyć przez proste podstawienie znanych nam wartości z doświadczeń
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 20:33:20 via Wykop
  • 0
@Daronk: Dlatego zostało przesłane do GFR. Niech oni się wypowiedzą, na ten temat, ale też jestem ciekawe opinii innych ludzi.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 21:24:32 via Wykop
  • 5
@skarbnik: Dzięki za ten komentarz. To najbardziej merytoryczna odpowiedź jaką dostałem i najbardziej brutalnie szczera odpowiedź. Nazywasz to "fizyką z garażu" i poniekąd masz rację. Jestem niezależnym badaczem, ale właśnie dlatego, te uwagi o błędach cenię najbardziej.

Odnośnie danych eksperymentalnych - punkt dla Ciebie.

1. L3 i stała sprzężenia. Przeanalizowałem to co napisałem jeszcze raz pod kątem Twoich uwag. Masz rację. W QED alfa rośnie z energią (ekranowanie próżni słabnie), więc alfa^-1
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 21:26:15 via Wykop
  • -2
@Agent_Dijkstra: PO kolei najpierw trzeba sprawdzić czy jest spójne. Sam tego nie zrobię.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 22:03:06 via Wykop
  • -1
@skarbnik: Dzisiaj każda wypowiedź bardziej naukowa jest weryfikowna jako AI. Człowiek w pisaniu potocznym i mówieniu nie składa tak zdania jak do pracy naukowej.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 22:56:16 via Wykop
  • 1
@skarbnik: Dzięki za kolejny "kubeł zimnej wody". Skłania mnie to do przemyślenia mojego modelu. Myślę, że mamy pewne nieporozumienia w interpretacji zwłaszcza tego urojonego wymiaru. Co może wynika z braku pełnoprawnego artykułu naukowego i może bardziej laickiego słownictwa niż akademickie. Spróbuję skondensować swoje myśli i zachować precyzję pojęciową. Nadmienię iż jest to tylko propozycja, chęć zmierzenia się z problemem niż "wywracanie stolika". Niczego na siłę nie chcę zmieniać, bardziej chcę udoskonalić.
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
12.12.2025, 07:49:01 via Wykop
  • 1
@Arkass @Kamael: Wtrącę się. Jak mam płaską przestrzeń to jesteśmy w stanie wydzielić takie dwie przestrzenie, które będą do siebie symetryczne. Problem czarnej dziury jest taki, że jej przestrzeń jest opisywana jako hiperbola, a hiperbola nie jest symetryczna. Nie da się jej złożyć na dwie połówki, bez rozcinania i obracania. Z tego względu, obserwowane rzeczy na dwóch końcach hiperboli oddalonych o pewną znaczącą odległość, przez dwóch różnych obserwatorów będzie
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
15.12.2025, 08:13:43 via Wykop
  • 0
@Arkass: I o to równanie r=rs się rozchodzi. Jeśli mamy już pewność o jakiej przestrzeni rozmawiamy, to zauważ, że przy przekroczeniu tego rs zaczyna się dziać ta dziwna optyczna iluzja. Zrobimy tak jak klasycznie opisuje się to zjawisko. Mamy Boba i Alicję. Bob przekracza granicę rs i spada do środka czarnej dziury, a Alicja zostaje na zewnątrz. Światło od Boba musi pokonywać coraz to "głębszą" studnię i światło traci na
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
18.12.2025, 10:41:19 via Wykop
  • 0
@Arkass: @Kamael: Panowie, nie ma tu żadnej "alternatywnej fizyki", ale chyba rozmawiamy o dwóch różnych stronach tego samego medalu.

Zgadzam się z Kamaelem, że osobliwość na horyzoncie w metryce Schwarzschilda to osobliwość współrzędnych, a nie fizyczna. Pełna zgoda – dla spadającego Boba (czas własny) przejście przez horyzont zajmuje skończoną chwilę i jest niezauważalne lokalnie. Tutaj analogia z Mercatorem jest trafna.

Jednak ja w mojej argumentacji skupiam się na
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
18.12.2025, 10:48:18 via Wykop
  • 0
Co do mojej publikacji wcześniejszej dokonałem aktualizacji dokumentu. Dodałem niezbędne rzeczy i wyprowadzenia. Tutaj szczegóły
Maravus
Maravus
Maravus
Autor
19.12.2025, 07:57:27 via Wykop
  • 0
@Arkass: @Kamael:
Sprawdziłem to u źródła (równania OTW dla metryki Schwarzschilda). Nie ma tu błędu w moim rozumowaniu i co ważne – Kamael w końcu to potwierdził w swoim ostatnim komentarzu, pisząc:

"W czasie współrzędnym schwarzschilda przekroczenie horyzontu zachodzi po nieskończonym czasie, tak."

Więc sprawa wygląda tak:
Dla Boba (spadającego): Czas jest skończony. Przelatuje przez horyzont i uderza w osobliwość w ułamku sekundy lub godzin (zależy od masy BH). Tu pełna
Maravus
Maravus
Maravus 08.12.2025, 13:12:56
  • 7
Wrzuciłem właśnie znalezisko z moim autorskim preprintem naukowym. Temat: Fizyka utknęła? Polski niezależny badacz proponuje powrót do "Marmuru" Einsteina

Próbuję rozwiązać problem nieskończoności w fizyce, używając geometrii Kaluzy-Kleina z pewnym "urojonym" twistem. Wiem, brzmi jak sci-fi, ale matematyka (wzór Kleina na kwantyzację ładunku) spina się tu zaskakująco dobrze.

Będę wdzięczny za każde "wykopanie" i merytoryczną krytykę – zwłaszcza jeśli ktoś siedzi w topologii lub OTW.

https://wykop.pl/link/7848629/fizyka-utknela-polski-niezalezny-badacz-proponuje-powrot-do-marmuru-einsteina
@Maravus 303

Fizyka utknęła? Polski niezależny badacz proponuje powrót do "Marmuru" Einsteina

więcej
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Maravus
Maravus
Maravus
Autor
08.12.2025, 13:36:12 via Wykop
  • 1
@saib75: Dzięki za reakcję. Jak chcesz zadać pytanie, nie krępuj się. O to w nauce chodzi - o zadawanie pytań.
  • Odpowiedz

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking