Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko473
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Informacje

    Informacje
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Ukraina

    Ukraina
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

822

Naukowcy: co roku koty zabijają w Polsce miliony ssaków i ptaków

Ok. 631 mln ssaków i niemal 144 mln ptaków pada w Polsce co roku ofiarą kotów - szacują naukowcy. Podkreślają, że aktywność tych drapieżników w skali kraju negatywnie wpływa na bioróżnorodność, np. na zagrożone gatunki ptaków.

darosoldier
darosoldier
z
naukawpolsce.pl
dodany: 17.02.2022, 19:30:52
  • #
    zwierzeta
  • #
    kity
  • #
    natura
  • #
    ptaki
  • #
    przyroda
  • 355
    • Facebook
    • Twitter

Treści powiązane (4)

To są jakieś pomówienia ( ͡° ͜ʖ ͡°)

rolerek
z youtube.com
  • 7

W Australii już z tym walczą

RealBakman
z youtu.be
  • 5

Komentarze (355)

najlepsze

maciusuper
maciusuper
17.02.2022, 19:42:43
  • 422
smuteczek:( RIP in peace 631 mln ssaków i 144mln ptaków :( tak to jest w tym kraju :( znajomy z Niemiec mówił że tam koty są świadome ekologicznie, jedzą wyłącznie wegańską karmę i żyją w kocich komunach.
  • 43
BelzebubTorunski
BelzebubTorunski
17.02.2022, 20:46:01
  • 179

Komentarz usunięty przez moderatora

JakubWedrowycz
JakubWedrowycz
17.02.2022, 21:32:11
  • 189
jedzą wyłącznie wegańską karmę i żyją w kocich komunach.


@maciusuper: ( ͡° ͜ʖ ͡° )つ──☆*:・゚
źródło: comment_1645129925EeARCLRECv8vZCguTLjdB9.jpg
sindram
sindram
17.02.2022, 23:22:48
  • 81
@maciusuper:
Nie jestem fanem kotów, ale jestem ciekawy skąd wzięli te liczby, chyba z dupy.
Kotów w Polsce ma być 6 mln, w tym gdzieś 2 mln domowych, które w większości siedzą całe życie na dupie, srają do zwira i zbyt intensywnie nie poluje, najwyżej na muchy.
Jakoś nie wydaje mi się że 4 mln kotów upoluje 800 mln zwierzaków.
sajmonm
sajmonm
17.02.2022, 22:48:30 via Android
  • 78
W mojej okolicy wiosna w pełni, pojawiły się pierwsze młode koty w gniazdach ( ͡º ͜ʖ͡º)
źródło: comment_1645134510NDA6qMXw8tO2IHKACLOC4a.jpg
slepystraznik
slepystraznik
17.02.2022, 22:36:38
  • 75
Do bambinistów jak zwykle nie dociera że są zwierzęta których populacja by się tak nie rozrosła gdyby nie nasza działalność. Dlatego koty, szczególnie dzikie, trzeba co najmniej sterylizować, a pewnie niedługo nawet masowo usypiać. Ależ będzie jęk, bo to przecież kotki, takie miłe...
  • 23
Tetsuya
Tetsuya
18.02.2022, 05:39:58
  • 46
@slepystraznik: fakt, dzięki kotom populacja myszy, szczurów i nornic się tak nie rozrasta.
Altar
Altar
18.02.2022, 06:53:01 via Wykop Mobilny (Android)
  • 80
@slepystraznik: Na przykład populacje myszy i szczurów - rozrastają się dzięki nam, bo wyrzucamy masę jedzenia. Tego się nie wysterylizuje. Pomagają nam koty.
slepystraznik
slepystraznik
18.02.2022, 07:12:25
  • 3
@Tetsuya: @Altar: No widzicie, a w mojej okolicy koty utylizują głównie ptaki. I to wyraźnie widać - obecnie mam po sąsiedzku w sumie tylko kilka kotów + moja leniwa bestia która śpi na rurze w kotłowni i sprawdzam tylko czy jeszcze żyje i ptaków małych jest zatrzęsienie. Jak sąsiadka miała co roku hordy sierściuchów to wróbli i sikorek praktycznie nie było.
zychtomasz
zychtomasz
17.02.2022, 19:54:52 via Android
  • 66
Ja osobiście nie lubię tych siersciuchow. Ale uważam że ci co posiadają kota w domu lub mieszkaniu i po prostu kochają jak członka rodziny są ok. Problemem są dzikie koty na wsiach i małych miejscowościach, które to rozmnażają się bez opamiętania. Koty to szkodniki a potrzeba trzymania kota jako jedynego skutecznego narzędzia na myszy dawno minęła.
  • 36
JakubWedrowycz
JakubWedrowycz
17.02.2022, 21:31:30
  • 89
Koty to szkodniki a potrzeba trzymania kota jako jedynego skutecznego narzędzia na myszy dawno minęła.


@zychtomasz: nadchodzą nowe czasy i nowe wyzwania ¯\_(ツ)_/¯
źródło: comment_1645129850ySAGickvNJuqOLGLxr4c4w.jpg
Tetsuya
Tetsuya
18.02.2022, 05:37:34
  • -14
@zychtomasz: bredzisz jak typowy mieszczuch. Koty nie są szkodnikami, za to szkodnikami jest 80-90% ich ofiar.
Tatiagla
Tatiagla
18.02.2022, 08:42:36
  • 40
@Tetsuya: Koty są szkodnikami z punktu patrzenia na zniszczenia jakie sieją w przyrodzie. Tak samopsy też mogą być szkodnikami, jeśli zagryzają leśną zwierzynę. Istotne jest to, aby mając swoje zwierzęta w domu kontrolować ich populację.
milo1000
milo1000
17.02.2022, 23:02:50
  • 41
Co za brednie. Łączna liczba par lęgowych w Polsce to 92 mln, a koty zabijają 144 mln sztuk, czyli co roku prawie wszystkie ptaki. Seems legit.
A, dodajmy jeszcze, że kotów jest 6 mln, więc każdy jeden Mruczek musi łapać ptaka co 2 tygodnie, a szczura co 4 dni. Co, wasz nie łapie, bo ma to w dupie i leży na kanapie?
  • 10
jedz_se
jedz_se
18.02.2022, 08:45:58
  • -12
A, dodajmy jeszcze, że kotów jest 6 mln, więc każdy jeden Mruczek musi łapać ptaka co 2 tygodnie, a szczura co 4 dni. Co, wasz nie łapie, bo ma to w dupie i leży na kanapie?


@milo1000: dzikie koty, jak dzikie psy to zło najgorsze i powinny być tępione.
Strus
Strus
18.02.2022, 11:04:15
  • 21
@milo1000: Ptaki lęgowe to nie jedyne ptaki, są jeszcze przelotne i zimujące. Poza tym trzeba wziąć jeszcze pod uwagę młode ptaki, które dopiero przychodzą na świat w ciągu roku.
milo1000
milo1000
18.02.2022, 11:21:17
  • 11
Ptaki lęgowe to nie jedyne ptaki, są jeszcze przelotne i zimujące. Poza tym trzeba wziąć jeszcze pod uwagę młode ptaki,


@Strus: No OK, ale chyba na oko widzisz, że coś się tu nie zgadza? Nawet jeżeli ptaków jest 4x więcej niż napisałem, to i tak wydaje się nieprawdopodobne, że koty wybijają 1/4 całego ptactwa, włącznie z bocianami, kaczkami, czaplami i sokołami.
umbelebabla
umbelebabla
17.02.2022, 21:54:10
  • 33
Kociarzy zdelegalizować a koty upaństwowić!
  • 2
Aureilon
Aureilon
18.02.2022, 11:44:12
  • 2
@umbelebabla: opodatkować każdą zdobycz to im się odechce ( ͡° ͜ʖ ͡°)
supra107
supra107
18.02.2022, 13:04:35
  • 0
@umbelebabla: Opodatkować koty? ,':|
Afrobiker
Afrobiker
17.02.2022, 23:34:43 via Android
  • 23
Oni to robią za nasze pieniądze (-‸ლ)

"Oszacowaliśmy wskaźnik drapieżnictwa przez koty domowe na wolności na kręgowcachna terenach wiejskich centralnej Polski. Przeprowadziliśmy badanie „od drzwi do drzwi” dotyczące liczby posiadanych kotów i rodzaju dostarczanej karmy oraz połączyliśmy wyniki ankiety z wcześniejszymi danymi dotyczącymi składu diety kotów, oszacowanych różnymi metodami (zdobycz-przyniesiona do domu i zjadana przez zdobycz). ). Za pomocą symulacji oszacowaliśmy średnią liczbę ssaków i ptaków zabijanych przez
  • 2
Afrobiker
Afrobiker
17.02.2022, 23:38:58 via Android
  • 13
@Afrobiker nie no kurła nie mogę całe to badanie to jedna wielka farsa. Polecam do poduszki ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2351989418303196?via%3Dihub
Pharos
Pharos
18.02.2022, 07:59:05
  • 4
oszacowanych różnymi metodami


@Afrobiker: Metodą uja w upie. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
opinel
opinel
17.02.2022, 20:04:56
  • 23
Dlatego koty tylko na smyczy i w wolierach.
  • 8
vipezet
vipezet
17.02.2022, 21:09:52
  • 29
@opinel: i w kagańcach
Tetsuya
Tetsuya
18.02.2022, 05:38:21
  • 7
@opinel: i na łańcuchach.
o.....d
konto usunięte 18.02.2022, 05:41:56
  • 22

Komentarz usunięty przez moderatora

ziarnodlakur
ziarnodlakur
18.02.2022, 10:38:01
  • 20
Ciekawe ile jest myszy i innych szkodników wśród tych 631 mln ssaków.

#!$%@?ć ekologicznym prądem artykuły ekooszołomów straszących wielkimi liczbami!
  • 6
Asd15
Asd15
18.02.2022, 11:50:42
  • 6
@ziarnodlakur: Wychodzi na to, że gdyby nie koty to rok-dwa i mielibyśmy rozrost populacji mysz i szczurów do rangi co najmniej plagi egipskiej.
fuechsinn
fuechsinn
18.02.2022, 12:55:04 via Android
  • -1
@ziarnodlakur no właśnie. Prawda jest taka, że nic tak nie tępi myszy i nie odstrasza robactwa jak kot. Na krety też potrafią zapolować. Inaczej patrzą na to ludzie, którzy mieszkają w bloku, a inaczej ci z domkiem z ogródkiem, gdzie bez kota myszy lęgną się w piwnicy, a szpaki, nornice i krety masakrują ogródek.
ameneos
ameneos
18.02.2022, 14:05:03
  • 0
@fuechsinn: na szpaki wystarczy pewnie dać im coś w zastępstwie... Zamiast gównianych tuj zasadź jakieś krzaki z owocami, których sama nie będziesz zbierać. Nawet lesnicy tak robią z dzikami. Robią poletka w lasach z kukurydza itp, żeby tam zerowaly i rolnicy sobie spokojnie zebrali swoje plony.
Jednorenki_Bandyta
Jednorenki_Bandyta
18.02.2022, 02:27:46
  • 14
Koty zabijają miliony ssaków i ptaków rocznie i nikt się tym nie przejmuje.

Człowiek kopnie raz kota i wszystkim odpi***ala.
  • 2
projektant_doktorant
projektant_doktorant
18.02.2022, 08:58:42
  • -2
@Jednorenki_Bandyta: Ale taguj #pdk, bo nie wszyscy wyłapują ironię ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Barakun91
Barakun91
18.02.2022, 11:29:19
  • 0
@Jednorenki_Bandyta: nie człowiek tylko murzyn
Pituch
Pituch
18.02.2022, 11:23:23
  • 12
Liczba wróbli, sikorek i innych małych ptaków maleje? A może spójrzmy na siebie? Stare babcie dokarmiają gołębie, stawiamy karmniki, które faworyzują duże ptaki, ocieplamy budynki, spada liczba pól uprawnych, szczelniejsze silosy, wywalamy małą zieleń - krzaki, żywopłoty itd.

Ale nie, zwalmy na kota, który działa jak mu natura kazała. Osobiście uważam, że trzeba ograniczać ich liczebność poprzez kastrację dzikich kotów, ale człowiek robi większe spustoszenie w przyrodzie niż kot, który działa jak
  • 2
Misieq84
Misieq84
18.02.2022, 11:28:35
  • 14
@Pituch: W Krakowie wykastrowali koty i co?
Mamy masę szczurów i kun, dziękuję wolę koty.
shusty
shusty
18.02.2022, 11:37:28
  • 2
W Krakowie wykastrowali koty i co?

Mamy masę szczurów i kun


@Misieq84: Powtarza się scenariusz z Chin i Australii w małej skali.
majkelos13
majkelos13
18.02.2022, 14:04:41
  • 11
Problem w tym, że jakiekolwiek miasto próbujące się pozbyć kotów miało po roku plagę gryzoni i szybko okazało się że koty nie są takie złe.
Koty żyją na naszych terenach od neolitu, są częścią ekosystemu miasta czy wsi. Nie ma ich w rezerwatach czy terenach chronionych - podobnie zresztą jak ludzi.
Takie badania jak w tytule nie są warte papieru na którym je wydrukowano. Populacje ptaków w Polsce się powiększają i to
yagu6
yagu6
18.02.2022, 13:59:41
  • 11
dalej sadźcie tuje wszędzie i dziwcie się, że nie ma ptaków ¯\_(ツ)_/¯
  • 2
Sylwira
Sylwira
18.02.2022, 14:16:36
  • 5
@yagu6: I jeszcze wycinajcie wszystkie inne krzewy i drzewa, bo "śmiecą w ogródku".
Goły trawnik na 2ha przycięty na 2cm i rząd tujek naokoło... a ptaki najlepiej won do lasu, bo srają na kafelki. Mieszkam na wsi, buduje się tu pełno nowych domów i co najmniej co drugi tak wygląda, wyprowadzają się miastowi na "łono natury" :(
yagu6
yagu6
18.02.2022, 14:47:55
  • 1
@Sylwira: w punkt
aż szkoda patrzeć na to
Trismagist
Trismagist
17.02.2022, 22:08:04
  • 11
Już kiedyś był taki co chciał wybijać wróble ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • 5
Aureilon
Aureilon
18.02.2022, 11:23:03
  • 5
@Trismagist: no i był pewien papież, który uznał, że koty to szatańskie stworzenia i nakazał je wytępić, co doprowadziło potem do masowego rozprzestrzeniania się szczurów i w konsekwencji chorób, w tym czarnej śmierci.
mogadishu
mogadishu
18.02.2022, 11:41:57 via iOS
  • -1
@Trismagist: i chyba mu się to udało, bo ja wróbla już z 10 lat nie widzialam
N.....r
konto usunięte 18.02.2022, 11:43:39
  • -1
@Trismagist: z tym ze właśnie u nas się to dzieję

Wróble są wybijanie przez koty.

Inteligencja nie grzeszysz co?
Doczytaj w google czym kończy się sprowadzanie drapieżników w ekosystem gdzie ich nie ma.
piwotomojepaliwo
piwotomojepaliwo
18.02.2022, 13:34:31
  • 9
Miastowi odkrywają nature odc. 931.
gumis112211
gumis112211
18.02.2022, 11:23:32 via Android
  • 9
Moje koty przynoszą w okresie jesiennym codziennie myszy. W sumie to jestem z nich dumny
supra107
supra107
18.02.2022, 13:09:19
  • 8
Kwintesencja tego #!$%@? portalu, zebrała się zgraja wyk0pków z skłonnościami sadystycznymi i dostają owacje od reszty zwyrodnialców. Takich ludzi powinno się wysyłać do Choroszczy i trzymać pod stałą obserwacją, bo to tylko kwestia czasu aż ich internetowe dewiacje przełożą się na rzeczywistość. Wiecie że znęcanie się nad zwierzętami oraz ich zabijanie to wczesna oznaka u seryjnych morderców? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
źródło: comment_1645186090Zj66zUKk6lraoH4zSNcgh7.jpg
Manah
Manah
18.02.2022, 11:22:11
  • 8
Badanie jest niewiarygodne, co zostało już w komentarzach podsumowane.
  • 7
Afrobiker
Afrobiker
18.02.2022, 11:33:11 via Android
  • -2
@Manah sami naukowcy to przyznali po analizie swojej pracy ale miłośnicy nauki jak zwykle opierają się na chłopskim rozumie: "napisali że tyle było ofiar więc musi tyle być bo to naukowcy"

"Nasze pobieranie próbek było ograniczone przestrzennie, dlatego nasza ekstrapolacja dotycząca zbiorczego wskaźnika drapieżnictwa kotów powinna być traktowana z ostrożnością. Z drugiej strony, przebadaliśmy typową polską wieś i nasze szacunki dotyczące liczebności kotów są dość ostrożne w porównaniu do 6 100 000
supra107
supra107
18.02.2022, 12:57:26
  • 0
@Afrobiker: Ale wiesz że naukowcy nie są absolutną wyrocznią prawdy i sam fakt że mają tytuł naukowy nie sprawia nagle że to co mówią nie może być błędne? Czy kolega jest jednym z tych co wierzy w naukę?
Afrobiker
Afrobiker
18.02.2022, 13:04:08 via Android
  • 1
@supra107 w naukę się nie wierzy tylko analizuje jej wyniki. Wierzyć można w Boga, smoki i jednorożce.
mortuusQuiaDolorAni
mortuusQuiaDolorAni
17.02.2022, 22:07:07
  • 8
Dzięki temu jest dużo pięknych motyli ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
RAPTURE88
RAPTURE88
18.02.2022, 13:14:35
  • 6
Jedna sroka potrafi zabić więcej ptaków niż dwadzieścia kotów
  • 1
faxepl
faxepl
18.02.2022, 23:26:50
  • 0
Tak, a co chodzi? ( ͡º ͜ʖ͡º)
supra107
supra107
18.02.2022, 11:49:55
  • 6
Tak, wybicie kotów to dobry pomysł, bo zaburzenie naturalnego ekosystemu nigdy nie spowodowało wielkiej katastrofy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
źródło: comment_1645181393QyVKZrJGcgII40RYzGOgv0.jpg
  • 1
Koloses
Koloses
18.02.2022, 11:55:38
  • 0
@supra107: Akurat u nas koty zaburzają naturalny ekosystem, bo są dokarmiane przez ludzi, potem mnożą się na potęgę, jedzenia podrzucanego przez ludzi przestaje wystarczać i zaczynają polować na wszystko dookoła ¯\_(ツ)_/¯
Krasnalica
Krasnalica
18.02.2022, 11:29:31
  • 6
Koty robią swoje, ale ludzie nie są lepsi. Usuwanie naturalnych siedlisk ptaków, wycinanie wszelkich drzew i krzewów, sadzenie wszędzie traw i ich ścinanie do maximum, zamiast utrzymywania łąk. Nawet takie petardy na sylwestra zbierają swoje żniwo. Żeby nie było, uważam, że nie powinno się puszczać kotów samopas, a te co są dzikie wyłapywać i kastrować. Niemniej jeśli ludzie będą przeszkadzać przyrodzie to bez kotów uda się wytrzebić wiele gatunków.
  • 4
Pituch
Pituch
18.02.2022, 11:31:14
  • 1
@Krasnalica: dokarmianie gołębi przez stare babcie, przez co te latajace szczury rozmnażają się na potęgę też ma wpływ
ameneos
ameneos
18.02.2022, 11:40:20
  • 2
@Pituch: już się tak nie rozmnażają, bo mają otwory wentylacyjne zapchane, a budki zastępcze, o ile są, to dla małych ptaków. Pamiętam za dzieciaka na osiedlu było wielkie stado, teraz jakieś niedobitki.
Pantokrator
Pantokrator
18.02.2022, 12:37:09 via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@ameneos: Dobry gołąb to martwy gołąb.
naplasterki
naplasterki
18.02.2022, 09:00:21
  • 6
Czarna propaganda ;) Zakop
andrzejg52 28.01.2019, 16:09
Dwie liczby :
"Ok. 631 mln ssaków i niemal 144 mln ptaków pada w Polsce co roku ofiarą kotów - oszacowali naukowcy."
druga
"Autorzy publikacji przypominają, że w Polsce żyje około 94 mln par lęgowych ptaków (jest to łączna liczba wszystkich gatunków)"
94 mln x 2 = 186 mln ptaków
Jeśli koty zabijają 144 mln/rok, o u nas nie powinno już być żadnego ptaszka.
https://wyborcza.pl/7,75400,24407094,co-roku-koty-zabijaja-w-polsce-setki-milionow-ssakow-i-ptakow.html
  • 1
rydzykant
rydzykant
18.02.2022, 11:41:16
  • 0
@naplasterki: bo tylko są pary legowe xdd wystarczy trochę pomyśleć i wie się, że młodych jest kilka razy więcej i to pewnie te młode głównie zabijają koty lub inne drapieżniki. Poza tym nie wszystkie ptaki po roku tworzą pary lęgowe, niektóre dłużej dojrzewają, co daje jeszcze większą liczbę ptaków
borgionv
borgionv
18.02.2022, 15:44:03
  • 5
Piękne jak ludzkość sama tworzy sobie problemy zrzucając je później wygodnie na drugą istotę XD
dziurawziemi
dziurawziemi
18.02.2022, 13:52:04 via Wykop Mobilny (Android)
  • 5
Koty na naszych terenach są od dawna, nie spotkałem się z opracowaniami dot. długofalowego wpływy tych drapieżnikówi na ekosystem. Imho, większym problemem jest niekontrolowany rozrost populacji zdziczałych kotów na obszarach miejskich, tutaj dużo działają wszelkie kocie fundację odławiając i sterylizując koty, ale pomoc miasta/gminy jest niewielka albo żadna.

Polecam: https://www.slawoslaw.pl/historia-kota-na-ziemiach-polskich/

P.S. Jak czytam o dzwoneczkach dla kotów to wymiekam.
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Strona 1 z 5
  • >
  • Wykopujący (822)
  • Zakopujący (149)

Hity

tygodnia

Żądamy przywrócenia poprzedniego wyglądu strony wykop.pl
13639
Trwa potężna przecena gazu na rynkach - już 60 euro (282 zł) za MWh
3818
Prokuratur od Ziobry chroni brata komendanta Szymczyka.
3477
Nie żyje Krzysztof Balawejder - prezes MPK Wrocław
2970
Najbogatszy 1% przytulił 2/3 światowego bogactwa wytworzonego w latach 2020-2021
2876
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #ciekawostki
  • #przyroda
  • #psy
  • #zwierzaczki
  • #smiesznypiesek
  • #koty
  • #natura
  • #ptaki
  • #biologia
  • #youtube

Wykop © 2005-2023

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane

Wykop.pl