Odpowiedź Fundacji Konsumentów na post @AnalnyRozbojnik, na temat zasad dotyczących zwrotu produktu:
Nasi prawnicy udzielają porad na podstawie udzielonych przez konsumenta informacji, dlatego zachęcamy do zadawania szczegółowych pytań wraz z uwzględnieniem okoliczności, w których doszło do naruszenia Państwa praw, by możliwe było precyzyjne wyjaśnienie wszelkich wątpliwości.
Pytania o zaznaczony przez Pana dysonans pojawiają się dość często, bo w języku potocznym panuje zamieszanie pojęciowe i przez „zwrot towaru” zarówno konsumenci jak i sprzedawcy rozumieją różne pod względem prawnym sytuacje. To, co potocznie nazywamy „zwrotem towaru”, w języku prawnym określane jest jako odstąpienie od umowy.
By w pełni zrozumieć obowiązujące w takim przypadku przepisy zobrazujemy dwie odmienne sytuacje, w których dochodzi do zwrotu towaru.
W pierwszym przypadku zakupiony towar nie jest wadliwy ani niezgodny z umową, ale np. konsument rozmyślił się co do zasadności zakupu i chciałby go zwrócić. Czy ma do tego prawo? W świetle przepisów decyzja klienta nie jest uzasadnieniem do odstąpienia od umowy i konsumentowi nie przysługuje ustawowe prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny, gdy towar zakupiono w sklepie stacjonarnym. Przyjęcie zwrotu produktu w sklepie stacjonarnym zależy wówczas wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy lub od regulaminu sklepu. Niektóre sklepy oferują klientowi możliwość zwrotu towaru, pamiętajmy jednak, że nie są do tego zobowiązane przez przepisy prawa.
Odmiennym przypadkiem jest sytuacja, gdy zakupiony produkt okazuje się wadliwy lub niezgodny z umową, zapewnieniami sprzedawcy czy producenta. W takiej sytuacji zgodnie z przepisami konsument ma możliwość skorzystania z rękojmi, w tym również z prawa do odstąpienia od umowy, czyli reklamacji i zwrotu towaru. Warunki zwrotu określa w pełni art. 560 Kodeksu cywilnego (wada musi być istotna, a jeśli jest to pierwsza reklamacja, sprzedawca nie proponuje wymiany albo naprawy). Praw konsumenta do zwrotu produktu nie zmieniają jakiekolwiek zastrzeżenia sprzedawcy.
Więcej na ten temat można znaleźć w tym artykule:
https://konsumenci.org/porady,...
W opisanym przypadku komunikat sprzedawcy o treści „zwrotów nie przyjmujemy” odnosi się wyłącznie do zwrotu bez podania przyczyny i jest jak najbardziej zgodny z obowiązującym prawem. Należy natomiast podkreślić, iż w żaden sposób nie wpływa on na uprawnienia konsumenta z tytułu rękojmi, w przypadku wad towaru. Uprawnień konsumenta z tytułu rękojmi nie można ograniczyć ani wyłączyć i, powtórzmy, w przypadku reklamacji towaru w ramach rękojmi sprzedawca nie może się powoływać na takie zastrzeżenia.
Innymi prawami rządzą się zakupy na odległość*, np. przez Internet, czy poza lokalem przedsiębiorstwa, na tzw. prezentacji w hotelu czy prezentacji czy podczas pokazu w domu konsumenta. Wówczas konsumentowi przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. Zatem, w przeciwieństwie do zakupu w sklepie stacjonarnym, zastrzeżenie sprzedawcy internetowego o treści „zwrotów nie przyjmujemy” jest nieważne i niewiążące dla konsumenta.
Jeżeli więc kupujemy poza sklepem stacjonarnym mamy gwarantowane prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni. Ustawa przewiduje jednak pewne wyjątki, np. towary wykonane na indywidualne zamówienie lub produkty ulegające zepsuciu. W razie wątpliwości co do prawa do zwrotu konsument może zawsze zasięgnąć rady prawników z naszej Infolinii Konsumenckiej.
Podstawowe informacje o prawie do odstąpienia w ciągu 14 dni zamieściliśmy w poniższych artykułach:
https://konsumenci.org/aktualn...
https://konsumenci.org/aktualn...
Warto także poruszyć kwestię różnic między rękojmią i gwarancją. W ramach rękojmi za towar odpowiada sprzedawca, natomiast w ramach gwarancji odpowiedzialność ponosi gwarant, którym najczęściej jest producent. Odpowiedzialność sprzedawcy za wydany towar jest określona w Kodeksie cywilnym i nie może zostać w żaden sposób ograniczona (np. poprzez odrębną umowę czy regulamin).
Gwarancja to dokument wydawany dobrowolnie przez producenta, który nie jest do tego zobowiązany przez prawo. Zazwyczaj gwarancja wydawana jest w formie karty lub książki gwarancyjnej. Treść tego dokumentu określa warunki do uwzględnienia gwarancji oraz rozstrzyga o tym czy konsument może zwrócić towar. Z naszej praktyki wynika, że rzadkością są gwarancje, które przyznają konsumentowi prawo do żądania zwrotu pieniędzy za towar.
Mamy nadzieję, że ta odpowiedź pozwoliła na wyjaśnienie wszelkich wątpliwości. Jednocześnie zapraszamy do korzystania z naszego portalu //porady.konsumenci.org/ gdzie w kilka minut można samodzielnie znaleźć odpowiedź na problem związany z zakupionym towarem.
Zachęcamy również do regularnego odwiedzania naszej strony internetowej www.konsumenci.org i zapisania się na nasz newsletter, by na bieżaco otrzymywać informacje o publikacjach Fundacji Konsumentów oraz wszelkich inicjatywach nastawionych na ochronę Państwa interesów.