44% polskich miast nie ma dostępu do kolei. Mieszka w nich 2 836 092 osób
![44% polskich miast nie ma dostępu do kolei. Mieszka w nich 2 836 092 osób](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_1616843905ldws1TcEpFiWRPAEwhD6XE,w300h194.jpg)
Szymon Paź z forum Skyscrapercity przygotował kilka map pokazujących ofertę kolejową w polskich miastach
![Hybris](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Hybris_2O3pq0O1h2,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 249
Szymon Paź z forum Skyscrapercity przygotował kilka map pokazujących ofertę kolejową w polskich miastach
Komentarze (249)
najlepsze
Ostatnio jak jechałem z Wrocławia do Wieprza pod Żywcem to dojechałem w mniej niż 5 godzin na eleganckosci nowoczesnymi pociągami.
@LuckyStrike:
Większość przewozów pasażerskich na świecie jest nieopłacalna. Transport publiczny w ogóle rzadko kiedy przynosi zyski, chyba że mówimy o głównych liniach w gęsto zurbanizowanym terenie. Ale nie taka jest jego rola.
Zysków nie przynosi także eksploatacja dróg oraz publiczna służba zdrowia. Czy należy więc je zlikwidować?
No przecież właśnie o tym pisałem.
Jego rolą transportu publicznego jest (m.in.) stworzenie sytuacji, gdy zamieszkanie w danym obszarze będzie społecznie porządane.
Inaczej mówiąc - transport publiczny nie tylko obsługuje potoki, ale je generuje.
@peszmerd: To prawda, ale nikt nie oczekuje, że Drzewica będzie miała dogodne połączenie ze Szczecinem. Dalekobieżne linie powinny być zdominowane przez szybką kolej między największymi miastami, jak np. w Hiszpanii i Francji.
Z tym że u nas kolej leży też na poziomie regionalnym, a województwa mają w większości taki układ, że aż się prosi o promienistą siatkę
Byłem na Śląsku ostatnio. Katowice - Kraków pociąg 16zł, jakieś IC. Zwykła osobówka jest za 13zł. Podróż autem to 81km przez A4. Paliwo jakieś 6-7 litrów (przy obecnych cenach 30-35zł) + 10zł za A4. Nawet przy 2 osobach jest taniej.
Inny przykład: Tychy - Katowice - 4zł CZTERY. Pociąg jedzie 17 minut z centrum do centrum. Samochód nie ma szans czasem przejazdu.
Transport publiczny będzie zawsze kulał jak nie będzie częstotliwości kursów. Polecam książkę „ostre cięcie jak niszczono Polska kolej” otwiera oczy moim zdaniem.