Jak długo alternator uzupełnia prąd w akumulatorze po uruchomieniu silnika?
Ile czasu zajmie alternatorowi uzupełnienie prądu, który zużył rozrusznik na uruchomienie silnika?
Cykuzio z- #
- #
- #
- #
- 134
- Odpowiedz
Ile czasu zajmie alternatorowi uzupełnienie prądu, który zużył rozrusznik na uruchomienie silnika?
Cykuzio z
Komentarze (134)
najlepsze
Zmarnowane 20 min życia ...
@Quosek: ale dzięki tobie inni go nie zmarnowali!! ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Dzięki za streszczenie i obyś dostał masę plusów na 'otarcie łez'. ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
@martzuss: Czo? A po co? Jeździłem małym (1.3) dieselem ze start-stopem 4 lata bez wymieniania akumulatora.
@maksee: No niestety - przy 12V zasilania na każde marne 100W potrzeba ponad 8A.
A odbiorników jest dużo - nawet w samym silniku (pompa paliwa, układ wtryskowy, zapłonowy, sterowanie) potrzebnych do jazdu.
Do tego cała masa innych elementów zużywających w szczycie 20-30A (wycieraczki, elektryczne szyby, światła itd.).
W samochodach z elektrycznym wspomaganiem kierownicy to jest największy odbiornik (w moim aucie kręcąc na parkingu jak samochód stoi prąd dobija do 120A - czyli więcej
W rzeczywistości nie ma potrzeby by akumulator był naładowany w 100%.
Akumulator ładuje się do pewnego napięcia i po jego osiągnięciu prąd ładowania gwałtownie spada co wydłużą proces ładowania.
W normalnej sytuacji, gdy mamy akumulator naładowany w 50% czy 60% zaraz po uruchomienia silnika będzie ładowany pełnym prądem alternatora i uzupełnienie zużytej energii podczas rozruchu potrwaminute czy
Jasne, głównym czynnikiem wpływającym na zasiarczenie akumulatora jest warunek spadku napięcia poniżej 10,5V (zależy czy przyjmujemy 1,75, czy 1,70V na pojedynczą celę). Musimy też pamiętać, że przed tym chroni nas tzw. cut-off voltage. Niestety to nie jest tak, że zasiarczenie nie "dzieje się". Bezpośredni wpływ na to ma stratyfikacja. Kiedy elektrolit będzie miał większą gęstość u góry, wówczas mamy wyższe OCV akumulatora, zaś u dołu z racji niższej gęstości kwasu zacznie się proces łagodnego zasiarczenia. Jednym ze sposobów zmniejszenia poziomu stratyfikacji poprzez wymieszanie elektrolitu jest ładowanie pulsacyjne (40-80mV powyżej OCV w pełni naładowanego akumulatora). Pomoże to również w roztworzeniu kryształów siarczanu ołowiu na płycie ujemnej.
Akumulatory AGM są znacznie mniej podatne
taki trochę bez sensu ten materiał.
Dla akumulatora samochodowego naturalnym stanem jest pełne naładowanie. Jak sama nazwa wskazuje "rozruchowy". Ma oddać dużo energii w krótkim czasie. Niedoładowanie nie jest korzystne. Oczywiście, że do uruchomienia silnika wystarczy ułamek możliwości akumulatora. Natomiast niedoładowanie skutkuje szybszym spadkiem pojemności i szybszym rozpadaniem się płyt. Przyjęło się ładować akumulator 1/10 pojemności. Pomyśl, co się dzieje w akumulatorze np. 45Ah ładowanym przez alternator prądem ponad 30A czy 40A.
Ps.
Jestem widzem
pewnie z tego samego powodu czemu nie ma wskaźnika temperatury cieczy (nie wiadomo że już można piłować czy dalej silnik się rozgrzewa), nie ma informacji o wypalaniu się DPF (nie wiadomo czy można gasić silnik czy trzeba jechać w trasę aby nie przerywać procesu bo inaczej zaszlakuje się DPF)
- jeśli znamy prąd ładowania, czas ładowania (=Ah),a ich iloczyn pomniejszymy o wartość ~10-20% (prawo Peukerta) powinniśmy otrzymać jego pojemność. Niestety, podczas wyładowania ta wartość nie maleje liniowo,
- teoretycznie moglibyśmy sprawdzić stan naładowania kontrolując gęstość kwasu. Niestety i ta wartość nie jest liniowa
Zmarnowane 20 min życia ...
Kurde, brawo Ty już chciałem oglądać :D dzięki!
Zalezy to od;
-stanu akumulatora
-temperatury otoczenia
-sprawnosci silnika czyli zaplonu swiec cisnienia paliwa, stanu wtryskow itd
-czy po odpaleniu wlaczone sa inne urzadzenia
Wiec moze to byc minuta albo kilka godzin, taka jest poprawna odpowiedz.
@ProfiBoy: dokładnie to ci opisałem....
:((( Mam 8 minut autem do pracy. W ogóle w ciągu dnia odpalam silnik jakieś 6 razy, a większość tras w tych odcinkach to 5-15 km :|
Mocno mnie zmartwiło to znalezisko...
Fajnie zostało to zestawione w książce Bosch Automotive Electrics and Automotive Electronics.