Cześć Mirki i Mirabelki
TL;DR
MultiHome sprzedał moim rodzicom pakiet medyczny - w miescie jest 1 placówka, w pakiecie tylko 6 specjalności lekarskich. Uwaga na punkty regulaminu (poniżej)!
----------------------
Chcę tu zostawić dla potomnych moje ostrzeżenie przed naciągaczami z firmy MultiHome.
Właśnie w ostatniej chwili (chyba) udało mi się wypowiedzieć umowę, którą wciśnięto rodzicom.
Reklamowane jako 800 placówek własnych, 4000 lekarzy, placówki LUX-MED, itp.
Ważne punkty umowy na które warto zwrócić uwagę:
1. Dostępność lekarzy (na potrzeby gwarancji maksymalnego terminu wizyty lub rekompensaty)
Zasięg - bliżej niepojęta Aglomeracja Miejska (z definicji którą wyciągnąłem od konsulatntki - to Gminy przyległe do miasta, bez gmin przyległych do tych gmin - ktoś to potwierdzi?)
2. Pakiet Senior Partner
Obejmuje placówki Medycyna Rodzinna + partnerskie
W Poznaniu (i aglomeracji) - jest to 1 placówka! - życzę powodzenia w umawianiu wizyt.
3. Przesłany regulamin usług nie zawiera numeracji stron - można błędnie interpretować zakres świadczeń. Konsultatntka pomimo kilkukrotnego wytknięcia problemu jaki może to powodować, nie widzi potrzeby, i nie zgłosi (do poprawienia) tej banalnej do korekty dziury w dokumentach. Więcej starszych osób wprowadzonych w błąd - hurrra!
4. Umowa zawarta przez telefon - wedle konsultantów - termin liczy się od rozmowy telefonicznej (22.01.2018).
Na szczęście to nie prawda (poniżej podstawa prawna) - termin 14 dni liczy się od otrzymania kompletu dokumentów - w tym wzoru odstąpnienia od umowy.
W przeciwnym razie mamy na to 12 miesięcy.
W moim przypadku umowę telefoniczną zawrto 22.01.2018, regulamin został wysłany mailem 1.02.2018, a pocztą 5.02.2018 (odebrany 8.02.2018).
Pytanie - czy dokumenty dostarczone pocztą elektroniczną (email) w tej sytuacji mają moc prawną, czy też termin 14 dni liczy się od odebrania przesyłki listownej rejestrowanej?
5. Wybiorę się niedługo do ich biura odsłuchać rozmowę telefoniczną zawieranej umowy - tu pytanie - czy można pozwać MultiHome. Mam tu na myśli sytuację, gdy reklamowana jest dostępność usług - 800 placówek + partnerskie, 4000 lekarzy (co chwila pada słowo LuxMed) - gdy realnie w pakiecie dostępna jest 1 placówka i 6 specjalności lekarskich, dużo wykluczeń.
Moim zdaniem to podchodzi pod namawianie do niekorzystniego zarządzania mieniem - a to już Kodeks Karny. Sprawdzę dokładnie, czy konsultant nie ukrywał tych informacji.
Pytanie - jakiej rekompensaty można się domagać w sądzie, czy warto?
6. Spędziłem ostatnie 50 minut wertując ustawę, do tego 50 minut z konsultatnktami na telefonie - gdzie kilkukrotnie podano mi nieprawdziwą informację.
Podstawa prawna
Ustawa_o_prawach_konsumenta
Art. 12. 1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem
przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:
1) głównych cechach świadczenia z uwzględnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania się z konsumentem;
9) sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy na podstawie art. 27, a także wzorze formularza odstąpienia
od umowy, zawartym w załączniku nr 2 do ustawy;
Art. 14. 1. W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek udzielić
konsumentowi informacji, o których mowa w art. 12, utrwalonych na papierze lub, jeżeli konsument wyrazi na to zgodę, na
innym trwałym nośniku, w sposób czytelny i wyrażonych prostym językiem.
Art. 15. 1. Przedsiębiorca jest zobowiązany wydać konsumentowi dokument umowy zawartej poza lokalem przedsię-
biorstwa lub potwierdzenie jej zawarcia, utrwalone na papierze lub, za zgodą konsumenta, na innym trwałym nośniku.
Art. 17. 1. Jeżeli umowa zawierana na odległość, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, nakłada na konsumenta
obowiązek zapłaty, przedsiębiorca ma obowiązek dostarczyć konsumentowi w sposób jasny i widoczny, bezpośrednio
przed złożeniem przez konsumenta zamówienia, informacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1, 5, 16 i 17.
2. Przedsiębiorca zapewnia, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, że wie, że zamó-
wienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty.
4. Jeżeli przedsiębiorca nie spełnia wymagań określonych w ust. 2 lub 3, umowa nie zostaje zawarta
Art. 19. Jeżeli właściwości techniczne użytego środka porozumiewania się na odległość ograniczają rozmiar możliwych
do przekazania informacji lub czas na ich przedstawienie, przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi
przed zawarciem umowy co najmniej informacje dotyczące głównych cech świadczenia przedsiębiorcy, oznaczenia przedsiębiorcy,
łącznej ceny lub wynagrodzenia, prawa odstąpienia od umowy, czasu trwania umowy, a jeżeli umowa została
zawarta na czas nieoznaczony – sposobu i przesłanek jej wypowiedzenia. Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi
pozostałe informacje, o których mowa w art. 12 ust. 1, zgodnie z art. 14 ust. 2.
Art. 20. 2. Jeżeli przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić treść proponowanej
umowy utrwaloną na papierze lub innym trwałym nośniku. Oświadczenie konsumenta o zawarciu umowy jest
skuteczne, jeżeli zostało utrwalone na papierze lub innym trwałym nośniku po otrzymaniu potwierdzenia od przedsiębiorcy.
Art. 21. 1. Przedsiębiorca ma obowiązek przekazać konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy na odległość na
trwałym nośniku w rozsądnym czasie po jej zawarciu, najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy lub przed rozpoczęciem
świadczenia usługi. Potwierdzenie obejmuje:
1) informacje, o których mowa w art. 12 ust. 1, chyba że przedsiębiorca dostarczył konsumentowi te informacje na trwałym
nośniku przed zawarciem umowy;
2) informację o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących
utratę prawa odstąpienia od umowy.
Art. 27. Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni
odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34
ust. 2 i art. 35.
Art. 29. 1. Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to
wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym mowa w art. 27.
2. Jeżeli konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy przed upływem terminu,
o którym mowa w ust. 1, termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od udzielenia konsumentowi informacji
o tym prawie. [czyli gdy doślą brakujące dokumenty - liczymy 14 dni]
Art. 36. Konsument nie ponosi kosztów:
1) świadczenia usług, dostarczania wody, gazu lub energii elektrycznej w przypadku, gdy nie są one oferowane w ograniczonej
objętości lub w ustalonej ilości, lub energii cieplnej, w całości lub w części, za czas do odstąpienia od umowy,
jeżeli:
a) przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy i skutkach jego wykonania zgodnie
z art. 12 ust. 1 pkt 9 lub
Linki:
https://uokik.gov.pl/faq_umowy...
https://prawakonsumenta.uokik....
Oświadczenie:
Powyższa treść przedstawia realną sytuację oraz w oparciu o subiektywne doświadczenia autora.
Wszelkie szczegóły zostały przedstawione w możliwie obiektywny sposób, i zgodnie z aktualną wiedzą autora.
W przypadku wątpliwości do do treści, proszę o kontakt za pośrednictwem portalu.