Drogie Mirki i Mirabelki,
Zainspirowany tym znaleziskiem:
https://www.wykop.pl/link/4104...
chciałbym rozpocząć dyskusję i wspólnie zastanowić się, czy działalność agencji Creative Idea mieści się w normach prawnych i etycznych.
Sprawa jest powiązana z aferą Willa Karpatia, bowiem wszystko wskazuje na to że jej właściciele wynajęli właśnie tę firmę do działań marketingowych i odbudowy wizerunku, ale problem moim zdaniem jest znacznie szerszy. Jest bowiem w Polsce wiele firm marketingowych i wiele firm korzystających z ich usług, a wydaje się, że jako użytkownicy jesteśmy przez nich notorycznie manipulowani i oszukiwani.
Mamy oto kopię niektórych komentarzy nt. Willi Karpatia (obrazek podprowadziłem od @Leniobitz):
A oto znalezisko o artykule w serwisie senioralna.pl, który został najprawdopodobniej dodany przez agencję marketingową na zlecenie Willi Karpatia i już został usunięty:
https://www.wykop.pl/link/4103...
Firma Creative Idea reklamuje te usługi w następujący sposób:
https://www.creativeidea.pl/of...
(...) Jaki jest cel buzz marketingu?
Marketing szeptany to odpowiedź na pojawienie się tzw. prosumentów, czyli konsumentów, którzy przed dokonaniem zakupu przeczesują internet w poszukiwaniu opinii o danym produkcie. Za najbardziej wartościowe informacje uważają oni te, które pochodzą od innych użytkowników sieci. Celem buzz marketingu jest dostarczenie tychże treści potencjalnym klientom w taki sposób, by pomóc im podjąć właściwą decyzję zakupową. (...)
W tłumaczeniu z marketingowego na polski ja to rozumiem tak:
Wiele osób chce sprawdzić w Sieci, czy dany produkt jest dobry, zanim go kupią. Nie wierzą oni w oficjalne recenzje, tylko szukają niezależnych opinii użytkowników tego produktu. Na wasze zlecenie podszyjemy się pod takich użytkowników i sfałszujemy wpisy, żeby ich oszukać i skłonić do zakupu.
I tu dochodzimy do sedna sprawy. Mam wątpliwości, czy taka działalność jest legalna, czy może jest to zwykłe oszustwo, z którym powinno się walczyć?
Mirek @Kalordir podrzucił fragment ustawy, która może mieć tu zastosowanie:
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Art. 16. Czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy
1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji (...)
https://www.arslege.pl/czyn-ni...
@Aeny przytoczył fragment Prawa Prasowego:
Zgodnie z prawem prasowym, artykuł sponsorowany powinien być wyszczególniony wśród innych publikowanych tekstów i opisany jako artykuł sponsorowany. Należy pamiętać, że jednocześnie jego treść nie powinna przywodzić na myśl działań marketingowych, które u wielu odbiorców wzbudzają niechęć.
Z kolei @Stefan_Niesiolowski_cie_widzi zwrócił uwagę na fragment Kodeksu Karnego:
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny
Art. 65. Przestępstwo jako stałe źródło dochodu lub działanie w grupie lub związku przestępczym i przestępstwo o charakterze terrorystycznym
§ 1. Przepisy dotyczące wymiaru kary, środków karnych oraz środków związanych z poddaniem sprawcy próbie, przewidziane wobec sprawcy określonego w art. 64 recydywa podstawowa i wielokrotna § 2, stosuje się także do sprawcy, który z popełnienia przestępstwa uczynił sobie stałe źródło dochodu (...)
W związku z tym mam pytanie, czy nie powinien się tym zająć prokurator? A jeśli nie prokurator, to kto?
Osobną kwestią jest działalność platform wymiany informacji, w szczególności Google i Tripadvisor, które blokują lub usuwają niektóre komentarze. Oczywiście trudno mieć pretensje, że usuwają ewidentnie złośliwe wpisy typu pasta o karaluchu albo komentarze o nieślubnych psach. Ale w jaki sposób odróżniają wpisy trolli z wykopu od trolli z agencji marketingowej, a także oba te rodzaje od prawdziwych opinii użytkowników? Bo jeśli pytają zainteresowanych (tu: Willę Karpatia), to wygląda na to, że wiarygodność tych serwisów jest żadna.
Najgorsze w tym wszystkim jest to, że takich spraw możemy mieć w Polsce setki lub tysiące, a mimo poczucia że niektóre opinie w Internecie są fałszywe, nie sądziłem dotąd, że z oszukiwania konsumentów (lub, jak chce Creative Idea, prosumentów) można sobie zrobić prosperujący w najlepsze biznes.
Liczę na Wasze wykopy i komentarze / pomysły osób, które znają się na prawie i na marketingu.
Pozdrawiam serdecznie!
Komentarze (169)
najlepsze
@wymaz_z_pochwy Lecz ludzi dobrej woli jest więcej i mocno wierzę w to, że ten świat nie zginie nigdy dzięki nim
Jasne, że tak jest z marketingiem szeptanym, każdy o tym wie. Ale to nie znaczy, ale trzeba na to pozwalać. Chciałbym, by afera Karpatki wywołała jeszcze większa aferę z podszywającymi się oszustami, bo to jest jeszcze większy rak.
Oraz najbardziej zainteresowanych: @Sosnus @villa-karpatia
Krystyna T. ( ͡º ͜ʖ͡º)
@_komentator_: Nie pomijam i sam sobie zadaję to pytanie. Racz kliknąć tam wyżej i doczytać:
Osobną kwestią jest działalność platform wymiany informacji, w szczególności Google i Tripadvisor, które blokują lub usuwają niektóre komentarze. Oczywiście trudno mieć pretensje, że usuwają ewidentnie złośliwe wpisy typu pasta o karaluchu albo komentarze o nieślubnych psach.
Ogólnie, gadanie o tym po czym Ty czy ja poznajemy która ocena jest podejrzana lub legitna tylko ułatwi robotę tym "agencjom".
A co do zadowolony nie ocenia, niezadowolony zawsze. W przypadku hoteli i bookingu zawsze oceniam po powrocie i zawsze czytam komenty/oceny - szukając informacji które mnie osobiście interesują, jakie to są, to już moja sprawa :P
Co innego z
@Sulikczek: przecież @PanMarcepan: napisał o odfiltrowaniu takich opinii:
* Telefon kontaktowy do kontakt@senioralna.pl tel. 52 52 0 61 61 jest taki sam jak kontakt@domyseniorow.pl tel: 52 52 0 61 61
* Serwis domyseniorow.pl jest własnością Creative Idea
* Adres Telewizja Senioralna 85-796 Bydgoszcz ul. Berlinga 2/38 jest sąsiednim dla Creative Idea 85-796 Bydgoszcz
ul. Berlinga 2/37
* Oba serwisy czyli senioralna.pl i creativeidea.pl działają na
Budują markę na kłamstwie to dlaczego w tym przypadku mieliby mówić prawdę i przyznać się do współpracy z górskim żydostwem?
Wydawcą portalu senioralna.pl jest Fundacja Łączymy Pokolenia z Bydgoszczy, której prezesem jest Radosław Miłosz Sałaciński z Creative Idea.
Art. 286. § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do należytego pojmowania przedsiębranego działania, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
PS: Oczywiście, że agencja założona przez małżeństwo.
http://www.archiwum.wyborcza.pl/Archiwum/1,0,5271287,20090302RP-DGW,Falszowanie_internetu,.html
http://www.archiwum.wyborcza.pl/Archiwum/1,0,5271927,20090303RP-DGW,Nie_myslcie_ze_to_sciema,.html