Willa Karpatia i Creative Idea - czy to nie oszustwo?!
![Willa Karpatia i Creative Idea - czy to nie oszustwo?!](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_tealwtPTsS8cUnZv3iM3ugykBJImFlNb,w300h194.jpg)
Czy firma marketingowa, wynajęta przez Willę Karpatia, łamie prawo? Czy użytkownicy Internetu są notorycznie manipulowani i czy da się z tym walczyć? Zapraszam do dyskusji.
![xniorvox](https://wykop.pl/cdn/c3397992/xniorvox_IE3vdojFXJ,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- #
- 169
Czy firma marketingowa, wynajęta przez Willę Karpatia, łamie prawo? Czy użytkownicy Internetu są notorycznie manipulowani i czy da się z tym walczyć? Zapraszam do dyskusji.
Drogie Mirki i Mirabelki,
Zainspirowany tym znaleziskiem:
https://www.wykop.pl/link/4104...
chciałbym rozpocząć dyskusję i wspólnie zastanowić się, czy działalność agencji Creative Idea mieści się w normach prawnych i etycznych.
Sprawa jest powiązana z aferą Willa Karpatia, bowiem wszystko wskazuje na to że jej właściciele wynajęli właśnie tę firmę do działań marketingowych i odbudowy wizerunku, ale problem moim zdaniem jest znacznie szerszy. Jest bowiem w Polsce wiele firm marketingowych i wiele firm korzystających z ich usług, a wydaje się, że jako użytkownicy jesteśmy przez nich notorycznie manipulowani i oszukiwani.
Mamy oto kopię niektórych komentarzy nt. Willi Karpatia (obrazek podprowadziłem od @Leniobitz):
A oto znalezisko o artykule w serwisie senioralna.pl, który został najprawdopodobniej dodany przez agencję marketingową na zlecenie Willi Karpatia i już został usunięty:
https://www.wykop.pl/link/4103...
Firma Creative Idea reklamuje te usługi w następujący sposób:
https://www.creativeidea.pl/of...
(...) Jaki jest cel buzz marketingu?
Marketing szeptany to odpowiedź na pojawienie się tzw. prosumentów, czyli konsumentów, którzy przed dokonaniem zakupu przeczesują internet w poszukiwaniu opinii o danym produkcie. Za najbardziej wartościowe informacje uważają oni te, które pochodzą od innych użytkowników sieci. Celem buzz marketingu jest dostarczenie tychże treści potencjalnym klientom w taki sposób, by pomóc im podjąć właściwą decyzję zakupową. (...)
W tłumaczeniu z marketingowego na polski ja to rozumiem tak:
Wiele osób chce sprawdzić w Sieci, czy dany produkt jest dobry, zanim go kupią. Nie wierzą oni w oficjalne recenzje, tylko szukają niezależnych opinii użytkowników tego produktu. Na wasze zlecenie podszyjemy się pod takich użytkowników i sfałszujemy wpisy, żeby ich oszukać i skłonić do zakupu.
I tu dochodzimy do sedna sprawy. Mam wątpliwości, czy taka działalność jest legalna, czy może jest to zwykłe oszustwo, z którym powinno się walczyć?
Mirek @Kalordir podrzucił fragment ustawy, która może mieć tu zastosowanie:
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Art. 16. Czyn nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy
1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji (...)
https://www.arslege.pl/czyn-ni...
@Aeny przytoczył fragment Prawa Prasowego:
Zgodnie z prawem prasowym, artykuł sponsorowany powinien być wyszczególniony wśród innych publikowanych tekstów i opisany jako artykuł sponsorowany. Należy pamiętać, że jednocześnie jego treść nie powinna przywodzić na myśl działań marketingowych, które u wielu odbiorców wzbudzają niechęć.
Z kolei @Stefan_Niesiolowski_cie_widzi zwrócił uwagę na fragment Kodeksu Karnego:
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny
Art. 65. Przestępstwo jako stałe źródło dochodu lub działanie w grupie lub związku przestępczym i przestępstwo o charakterze terrorystycznym
§ 1. Przepisy dotyczące wymiaru kary, środków karnych oraz środków związanych z poddaniem sprawcy próbie, przewidziane wobec sprawcy określonego w art. 64 recydywa podstawowa i wielokrotna § 2, stosuje się także do sprawcy, który z popełnienia przestępstwa uczynił sobie stałe źródło dochodu (...)
W związku z tym mam pytanie, czy nie powinien się tym zająć prokurator? A jeśli nie prokurator, to kto?
Osobną kwestią jest działalność platform wymiany informacji, w szczególności Google i Tripadvisor, które blokują lub usuwają niektóre komentarze. Oczywiście trudno mieć pretensje, że usuwają ewidentnie złośliwe wpisy typu pasta o karaluchu albo komentarze o nieślubnych psach. Ale w jaki sposób odróżniają wpisy trolli z wykopu od trolli z agencji marketingowej, a także oba te rodzaje od prawdziwych opinii użytkowników? Bo jeśli pytają zainteresowanych (tu: Willę Karpatia), to wygląda na to, że wiarygodność tych serwisów jest żadna.
Najgorsze w tym wszystkim jest to, że takich spraw możemy mieć w Polsce setki lub tysiące, a mimo poczucia że niektóre opinie w Internecie są fałszywe, nie sądziłem dotąd, że z oszukiwania konsumentów (lub, jak chce Creative Idea, prosumentów) można sobie zrobić prosperujący w najlepsze biznes.
Liczę na Wasze wykopy i komentarze / pomysły osób, które znają się na prawie i na marketingu.
Pozdrawiam serdecznie!
Komentarze (169)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora
Dziękuję za ten komentarz, Wasz artykuł rzeczywiście dobrze opisuje to zjawisko, dodałem go do powiązanych.
Czy macie jakiś pomysł, co można dalej zrobić w tej sprawie?
nie da ci tego matka
co może dać ci dzisiaj
twa willa karpatka
> 4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji (...)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_szeptany
Poszukajcie sobie w google ile agencji zajmuje się tego typu działalnością.
WILLA KARPATIA
UL. BUDZOWA 2
MURZASICHLE
+48 605 122 900
( ͡º ͜ʖ͡º)
Chodziło mi o:
WILLA KARPATIA
UL. BUDZOWA 2
Ja wiem że zwalili sprawę, ale nie róbmy #!$%@? z logiki.
Nie bronię ich, zrobili wszystko źle... No ale spójrzcie na to wszystko bez uprzedzeń.