w osobowych na hamowaniu silnikiem jest niższe spalanie, niż na luzie, bo wynosi dokładnie 0
@Mr--A-Veed: ale na luzie zajedziesz znacznie dalej niż hamując silnikiem :) Nie wiem jaki jest bilans obu opcji, ale coraz częściej w osobówkach z automatem (tych droższych) pojawia się tryb dryfowania, który jest podobny do wrzucania luzu
@nieuczestniczewrealizacjiprojektu: Brak synchronizatorów. Biegi możesz zmieniać na dwa sposoby albo stosują podwójne sprzęgło (double clutch) albo zmieniać bez sprzęgła. Jest to bezpieczne bo nie ma ryzyka że zjeżdżając z góry wciśniesz sprzęgło i cię popchnie z górki zanim bieg załączysz. Ci co jeżdżą w transporcie wiedzą o czym mówie.
Ciekawe czy bez synchronizatorow czy to Eaton, a oni mieli taki smieszny system ze biegi zmienialy silowniki pneumatyczne a dzwignia biegow sterowala tymi silownikami, wiec dlatego mozna bylo tak robic.
@ZiumZium: Biegi zmieniane są lewarkiem, natomiast przełączniki półbiegów oraz górnej/dolnej skrzyni obsługiwane są pneumatycznie. Przekładnie obsługiwane pneumatycznie posiadają synchronizatory. Ponoć szybciej zużywają się elementy obsługiwane pneumatycznie (z synchronizatorami), niż biegi zmieniane bez sprzęgła. Na youtube są filmiki z regeneracji skrzyń Eaton-Fuller, jednak nie mogę znaleźć tego, w którym o tym wspominano.
@przemomemoo: tak tu podobnie tylko w tej skrzyni od połówek masz jedną dźwignię a od całych drugą. Też podobnie jak w ciężarówce u hioba trzeba wyczuć właściwy moment...
@Zrfirek: Nie wiem mechanikiem nie jestem, toteż pytam, ale jak widać zadać pytanie na wykopie to od razu leci czerwone. Wiem tyle że to skrzynia z klasycznego "kaczora" Kenwortha W900L i w sumie jestem ciekaw czy tylko ta ciężarówka tak miała, czy może taki był standard w dawnych czasach.
Najlepsze jest to że podczas egzaminu na CDL-A musisz robić "double clutching" bo inaczej nie zdasz. Jeśli zdajesz na automacie to w prawie jazdy masz adnotacje, że możesz tylko automatem jeździć.
A tutaj pokazane jak Fin w polskim ursusie 1614 z niezsynchronizowaną skrzynią biegów zmienia biegi bez sprzęgła, operuję dwiema dźwigniami, po lewej jest żółw-zając po prawej 1 2 3 4, ma trochę łatwiej bo pomaga sobie wzmacniaczem momentu w wyrównywaniu prędkości obrotowych. A u nas płaczą że bez zgrzytu to biegu nie zmienisz.
Komentarze (93)
najlepsze
Aczkolwiek w momencie gdy I-Shift puszcza na luz...
Ja nie wiem, jak w ciężarówkach - ale w osobowych na hamowaniu silnikiem jest niższe spalanie, niż na luzie, bo wynosi dokładnie 0...
@Mr--A-Veed: ale na luzie zajedziesz znacznie dalej niż hamując silnikiem :)
Nie wiem jaki jest bilans obu opcji, ale coraz częściej w osobówkach z automatem (tych droższych) pojawia się tryb dryfowania, który jest podobny do wrzucania luzu
No w ostatnich 20 latach to pewnie 99% kierowców tego nie robiło.
@etherway:
@krizzz: W Polsce też.