Tłumaczenie wpisu dotyczącego afery VW tzw. „dieselgate” zamieszczonego na profilu koncernu Volkswagen w angielskiej wersji Wikipedii.
W piątek 18 września 2015 amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (Environmental Protection Agency – EPA) ogłosiła, że począwszy od 2008 roku niemiecki producent samochodów nielegalnie zainstalował jednostkę kontroli silnika z oprogramowaniem fałszującym pomiary toksyczności spalin, naruszając tym samym Ustawę o Czystym Powietrzu w celu obejścia regulacji dotyczących emisji tlenków azotu przez samochody z lat modelowych 2009-2015 marki Volkswagen i Audi z silnikiem diesla. Oprogramowanie to rozpoznaje kiedy pojazdy poddawane są testom na emisję spalin i wówczas w pełni uaktywnia kontrolę emisji (ECU), aby pomyślnie przeszły testy. Jednak podczas jazdy w warunkach drogowych, oprogramowanie kontrolujące było dezaktywowane, aby zmniejszyć spalanie paliwa i zyskać dodatkową moc silnika, czego wynikiem było z kolei aż 40-stokrotnie przekroczenie emisji substancji szkodliwych w stosunku do obowiązujących norm prawnych. Portal Consumer Reports przetestował model Jetta SportWagen TDI i odkrył, że w trybie emisji jego przyspieszenie do 60 mph wzrosło o 0,6 sekundy a zużycie paliwa na autostradzie spadło z 50 mpg do 46 mpg. Volkswagen przyznał się do stosowania oprogramowania fałszującego i został zobligowany do wycofania z rynku około 482 000 samochodów z czterocylindrowymi silnikami TDI o pojemności 2 litrów. Kary przewidziane przez amerykańskie prawo federalne obejmują grzywny nawet do kwoty 18 miliardów dolarów i możliwe zarzuty kryminalne.
EPA po raz pierwszy została poinformowana o problemie przez ICCT, które przedstawiło wyniki badań, które na ich zlecenie przeprowadził ośrodek z Uniwersytetu Zachodniej Wirginii – Center for Alternative Fuels, Engines and Emissions (CAFEE). W maju 2014 CAFEE opublikowało sponsorowane przez ICCT badania.
Po 15 miesiącach zaprzeczania zarzutom manipulowania systemami kontroli emisji spalin, 21 sierpnia 2015 Volkswagen przyznał przed EPA oraz kalifornijską Radą Do Spraw Zasobów Powietrza (California Air Resources Board), że ich systemy kontroli emisji zanieczyszczeń były zafałszowane. Następnie 3 września wydał oficjalne oświadczenie o przyjęciu organów regulacyjnych, co nastąpiło zaraz po tym jak EPA zagroziła wstrzymaniem swojej akceptacji dla modeli samochodów z rocznika 2016. Pierwsza publiczna reakcja koncernu miała miejsce 20 września, kiedy to rzecznik Volkswagena powiedział, że w USA wstrzymana zostanie sprzedaż modeli z silnikiem diesla, których problem dotyczy. Prezes koncernu Martin Winterkorn przeprosił i zapewnił, że Volkswagen będzie współpracował z organami prowadzącymi dochodzenie. Ponieważ normy emisji toksycznych gazów spalinowych w Kanadzie są podobne do amerykańskich, Volkswagen również w Kanadzie wstrzymał sprzedaż dotkniętych fałszerstwem modeli z silnikiem diesla. 22 września, we wtorek rzecznik, Volkswagena przyznał, że oprogramowanie fałszujące pomiary emisji spalin zostało zainstalowane w około 11 milionach pojazdów z silnikiem Diesla typ EA 189 na całym świecie.
Pierwszego dnia po wybuchu afery, akcje Volkswagena spadły o 20%, a o kolejne 17% następnego dnia, we wtorek. Tego samego dnia w mediach społecznościowych usunięty został wpis na portalu Wired dotyczący tego „jak diesel został zaprojektowany od nowa”, podobnie jak seria filmów na You Tube zatytułowana „Bajeczki o dieslu” / „Bajanie o dieslu”. We środę 23 września prezes Volkswagena Martin Winterkorn podał się do dymisji. Koncern wynajął firmę prawniczą Kirkland & Ellis, tę samą która broniła BP w sprawie katastrofy ekologicznej zapoczątkowanej wyciekiem ropy naftowej na platformie wiertniczej Deepwater Horizon 20 kwietnia 2010 roku w Zatoce Meksykańskiej.
2 listopada 2015 EPA wystosowała drugą notę o naruszeniu Clean Air Act [Ustawy o Czystym Powietrzu] w odniesieniu do pojazdów marki Audi, Volkswagen Touareg i Porsche Cayenne z silnikami diesla 3.0 V6. EPA uznała wszystkie pojazdy z silnikami V6 począwszy od modelu roku 2009 za niespełniające obowiązujących norm. Podczas testów EPA, CARB oraz Transport Canada [kanadyjskie Ministerstwo Transportu] wykryły oprogramowanie, które aktywuje systemy redukcji toksyczności spalin kiedy samochody prowadzone są w warunkach testowych, a dezaktywuje je podczas jazdy w rzeczywistych warunkach drogowych. Volkswagen próbował podważyć ustalenia EPA twierdząc, że zainstalowany software jest prawnie dozwolony, jednak wkrótce potem wstrzymał sprzedaż nie tylko modeli zakwestionowanych przez EPA, ale też i modeli, co do których EPA nie zgłaszała zastrzeżeń.
Komentarze (19)
najlepsze
To znaczy że zużycie paliwa wzrosło. W USA nie używa się jednostki określającej zużycie paliwa na jednostkę odległości (np. 6 l/100 km) lecz zupełnie odwrotnie liczbę mil na jednostkę paliwa (galonu) stąd skrót mpg (milles per gallon). Oznacza to że im mniejsza wartość tym zużycie większe, bo na tym samym jednym galonie mniej zajedziesz.