Heh... Pierwszy raz zauważyłem, że przewody trakcji nie są ułożone w jednej linii (równolegle do torowiska) tylko z lewa na prawo, jakby oscylująco, co pewnie zapobiega nadmiernemu zużywaniu pantografu w jednym miejscu oraz przegrzewaniu tegoż (przynajmniej tak mi się wydaje). Wykop uczy!!!
@michcio: nie do końca z tą kompensacją, za stały naciąg przewodów trakcyjnych, np. podczas wydłużenia się przewodów latem, odpowiada obciążenie sieci na słupach trakcyjnych naciąg sieci
"Ślizgacz - część odbieraka prądu bezpośrednio współpracująca z przewodem jezdnym sieci trakcyjnej. Na kolejach polskich nakładka ślizgacza zazwyczaj wykonana jest z twardej miedzi, górna jej część ma wyżłobione rowki wypełnione smarem grafitowym. Od 2011 roku nakładki miedziane mają zastąpić nakładki grafitowe, które ograniczą zdzieranie przewodu). Na wielkość ślizgacza ma wpływ odbierany prąd (bardziej masywny przy niższych napięciach -
@NecroGie: Dla ciekawskich polecam biblię sieci trakcyjnej Głowacki K., Onderka E.- "Sieci Trakcyjne". A na moim zdjęciu kolejna ciekawostka - na pociągach sieciowych na pantografach oznaczone są odległości od środka pantografu by sprawdzić zygzakowanie przewodu jezdnego.
@CichyGlosZTyluGlowy: @Revital: @Syntax: Rok 2014 i praktyki w PKP Energetyka w sekcji trakcyjnej zrobiły swoje :D Marzy mi się robota przy tramwajowej sieci trakcyjnej, ale w MPK w Poznaniu nie chcą kobiet :(
Kiedyś czytałem, że jak Japończycy stawiali słupy do swoich superszybkich pociągów to robili to z taką dokładnością, że okazało się iż cała trakcja wpada w rezonans... Gdyby robili to mniej dokładnie, bardziej asymetrycznie zjawisko byłoby znacznie mniejsze :)
@magiczny_juzek: Nie jestem ekspertem, ale się wypowiem:
Niestety, aby pojechać jak tramwaj, musiałby pan być wyposażony w silnik prądu stałego. W Pana wypadku (naturalnie o ile dosięgnie Pan trakcji) wywołałoby to co prawda skurcz mięśni, jednak przepływający z dużym natężeniem prąd prawdopodobnie spowodowałby spalenie układu nerwowego i w konsekwencji niemożność kontynuowania podróży.
Sugerowałbym użycie palety wyposażonej w kółka, najlepiej zgodnej z wymiarami EUR palety firmy szwajcarskiej PalexPro 9000 GT. Są o
To teraz się pochwale, byłem w elektrowozie ET22 podczas jego pracy oraz przy silniku przy załączeniu do sieci trakcyjnej. Dźwięki dochodzące ze środka mówiły "lepiej stąd spierdzielac" ale ciekawość mówiła "zostań"
Komentarze (56)
najlepsze
naciąg sieci
"Ślizgacz - część odbieraka prądu bezpośrednio współpracująca z przewodem jezdnym sieci trakcyjnej. Na kolejach polskich nakładka ślizgacza zazwyczaj wykonana jest z twardej miedzi, górna jej część ma wyżłobione rowki wypełnione smarem grafitowym. Od 2011 roku nakładki miedziane mają zastąpić nakładki grafitowe, które ograniczą zdzieranie przewodu). Na wielkość ślizgacza ma wpływ odbierany prąd (bardziej masywny przy niższych napięciach -
@magiczny_juzek: Pewno, jak po torach... Prosto do św. Piotra.
Niestety, aby pojechać jak tramwaj, musiałby pan być wyposażony w silnik prądu stałego. W Pana wypadku (naturalnie o ile dosięgnie Pan trakcji) wywołałoby to co prawda skurcz mięśni, jednak przepływający z dużym natężeniem prąd prawdopodobnie spowodowałby spalenie układu nerwowego i w konsekwencji niemożność kontynuowania podróży.
Sugerowałbym użycie palety wyposażonej w kółka, najlepiej zgodnej z wymiarami EUR palety firmy szwajcarskiej PalexPro 9000 GT. Są o