2 lata temu stworzyłem w pojedynkę grę MMORPG na Androida. Gra dalej istnieje i przez ten czas bardzo się rozrosła. Chętnie odpowiem na wszytkie pytania związane z tym projektem jak także z tworzeniem gier, android marketem itd :)
Gra nazywa się
Forgotten Tales i jest do pobrania z android marketu:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.centralbytes.ftmmorpg a także kilku innych alternatywnych marketów.
Gracze są z całego świata, najwięcej z USA, poźniej z Rosji, a na trzecim miejscu z Polski, dalej Brazylia, Niemcy...
Dziennie gra ponad 1000 osób.
Niedługo po wydaniu gry (2 lata temu) udało mi się trafić na głowną na wykopie co na pewno trochę pomogło na starcie:
//www.wykop.pl/link/1422659/darmowa-polska-gra-mmorpg-na-androida/
Nie liczę, że teraz też się uda, ale warto spróbować ;)
Zainwestowałem w końcu w grafika. Najdobitniej widać to na poniższym porównaniu:
Nie korzystam z żadnego gotowego silnika, zarówno silnik graficzny jak i silnik po stronie serwera są autorskiej produkcji. Wszystko napisane jest w javie. Wykupiłem dedykowany serwer. Wcześniej miałem VPS (virtual private server), próbowałem różnych firm, ale wszyskie były do niczego, dopiero na dedykowanym serwerze zaczeło to działać stabilnie. Serwer jest chyba nieźle zoptymalizowany bo pomimo tego, że jest to java to wystarczył mi najsłabszy serwer jaki był w ofercie data center, którego używam, no chyba, że teraz nastąpi wykop efekt i wszytko padnie :P
Teraz coś co wykopowiczów zawsze najbardziej interesuje, pieniądze ;)
Na początku w grze nie było ani reklam ani mikropłatności, była całkowicie za darmo. Najpierw dodałem reklamy, szału nie było, później dodałem mikropłatności i to się okazało żyłą złota. Wychodzi więcej niż ma "statystyczny wykopowy programista" czyli legendarne 15k, chociaż do sukcesu minecrafta to jeszcze duuuużo brakuje ;)
Do gry MMORPG doszedłem małymi kroczkami, pierwsza gra na androida to był zwykły tower defense, później dodałem do niego opcję szkolenia własnych jednostek do obrony, następnie wydałem RTS (real time strategy), później RPG ale w wersji offline i dopiero na końcu MMORPG. Jeśli ktoś chciałby zacząć od razu od MMORPG to nie ma szans, to jest zbyt skomplikowany i rozbudowany projekt, trzeba stopniowo zdobywać potrzebne doświadczenie do stworzenia takiej gry.
Poniżej filmik z gameplaya:
Rozbudowałem grę o cechy charakterystyczne bardziej dla strategii czasu rzeczywistego niż MMORPG. Myślę, że jest to dosyć unikalna cecha tej gry. Klany mogą budować własne zamki, wieże, farmy, mury obronne i bramy. Wymaga to dużej kooperacji ponieważ budowa zamku może trwać nawet kilka dni. Część członków klanu wydobywa potrzebny do budowy kamień, część rąbie drzewo, kolejni budują zamek z wykorzystaniem budulca dostarczonego przez pozostałych. Oczywiście co jakiś czas muszą też odpierać ataki wrogich klanów.
Poniżej, krótki filmik z budowy zamku:
Co chwilę dodaję nową funkcjonalność, 2 lata temu nie było klanów, skilli, własnych budowli, strażników miejskich, banków, listy przyjaciół, wyjętych spod prawa, rzemiosła (craftingu) można by długo wymieniać. Do tego doszło mnóstwo nowych map, questów, wrogów, przedmiotów.To co było mi zarzucane czyli brak języka polskiego w końcu zostało dodane. Gra obsługuje teraz 10 języków.
Pomogli mi fani gry, którzy przetłumaczyli na swoje języki. Niektórzy też stworzyli nowe mapy czy questy, które zostały dołączone do gry.
Komentarze (147)
najlepsze
@compbatant Jak wygląda sprawa mikropłatności? Kosmetyka czy p2w? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Życzę powodzenia i sukcesów w dalszej pracy nad grą :)
Podziwiam ludzi którzy wszystko ogarniają sami dlatego mam parę pytań.
1. Jakie masz wykształcenie ?
2. Czy programować uczyłeś się sam ?
3. W jakim jesteś wieku i kiedy zacząłeś programować ?
4. Czy pracowałeś wcześniej w jakimś studiu
2 - tak, do wiekszosci doszedlem sam, na studiach zmusili mnie za to do nauczenia sie paru rzeczy, ktorych sam bym nie ruszyl jak sieci neuronowe, algorytmy ewolocyjne, perl, ada i inne rzeczy, ktorych nie uzywam ;)
3 - 31, a zaczalem na poczatku liceum
4 - nie, najpierw pracowalem jako admin (doswiadczenie przydaje sie w zarzadaniu serwerem gry), pozniej jako programista, ale nie
Planujesz wersję na Windows 10?
Pięknie rozbudowujesz tę grę i aż naszła mnie ochota w nią pograć. Niestety nie mam Androida.
1. Czy planujesz wydać grę w wersji np. na przeglądarkę?
2. Czy planujesz ją dalej rozwijać aby stworzyć MMORPG idealne?
1) Mam stworzoną bardzo niedopracowaną wersje działającą na PC, używam ją do testów, jest tak szybciej niż wgrywać za każdym razem na telefon. Mógłbym pomyśleć nad tym, żeby ją dopracować i wydać oficjalnie. Na razie możesz skorzystać z http://www.bluestacks.com/, który umożliwia odpalanie aplikacji z androida na komputerze, wiem, że część moich graczy tego używa i to działa.
2) Mam jeszcze pełno pomysłow i będe je dodawać co jakiś czas.
Pytania:
1. Ilu masz aktywnych użytkowników?
2. Jaki % z nich decyduje się na zakup?
3. Czy dużo osób, które wydadzą jakaś kasę decyduje się na ponowny zakup?
4. Jak promowałeś swoją produkcję
2 - niewielki procent, ale ci co sie decyduja to maniacy, rekordzista wydal ponad 15k zl, tak 15k zl na gre na telefon...
3 - duzo
4 - juz gdzies tu odpisywalem
5 - po wprowadzeniu mikroplatnosci, na poczatku jak byly tylko reklamy to bylo kiepsko
A więc pytanie, ile na tym zarabiasz miesięcznie na czysto?
1. Na jakim silniku jest gra?
2. Ile zajęło jej napisanie?
3. Jak określisz swój poziom programowania?
4. Ile zarabiasz na tej grze? Wiem, że różnie ludzie podchodzą do tego pytania więc jak nie odpowiesz to nie strzele focha...
5. Ile obecnie dostaje się za reklamy w
2 - ciezko powiedziec, bo najpierw zaczalem od tower defense, kazda kolejna gra bazowala choc czesciowo na poprzedniej
3 - mysle, ze calkiem wysoki ;) ale oczywiscie sa lepsi programisci, czesto jednak ci lepsi nie maja pomyslu na wlasne projekty potrafia tylko robic pod konkretne zlecenia
4 - a to napisalem juz, jest wiecej niz "standardowa pensja programisty na wykopie"
5 - okolo 1zl za