Po 76-ciu latach od katastrofy słynnego sterowca Hindenburga w New Jersey, pojawiła się realna szansa na w pełni komercyjne wykorzystanie tego typu maszyn latających przez poważny biznes.
@metaxy: Takie ogromne cygara powoli lewitujące w czarno-białej (filmy z tamtych lat) konwencji ponad miastem w rzeczywistości lat 20-tych były dla mnie niesamowitym obrazem, jak byłem dzieckiem (nie żebym był dzieckiem w tamtych czasach, chodzi o foty czy filmy;). Samolot, żeby się unosić w powietrzu musi się poruszać z dużą prędkością, sterowce są od tego ograniczenia wolne, jakby nie obowiązywały je prawa fizyki.
@FlaszGordon: kazda mieszanina gazow lub zwiazek bedzie ciezszy od helu (bo wodor odrzucamy jako niebezpieczny) wiec nie pozostaje nam nic lepszego od helu
Co prawda muszą być wielkie i "sztywne" - czyli ze szkieletem a nie balonowe jak te obecne, ale poza tym mają mnóstwo zalet.
Nie zużywają zbyt dużo paliwa, Rozmiar nie stanowi większego problemu - jak trzeba będzie to się zbuduje większy, to nie jest wyzwanie inżynieryjne na miarę Antonowa 225.
W dodatku sterowce w czasie misji nie potrzebują lotniska - sprzęt mogą zrzucić gdziekolwiek (choć przyznam
W dodatku sterowce w czasie misji nie potrzebują lotniska - sprzęt mogą zrzucić gdziekolwiek (choć przyznam że nie wiem jaka jest ich precyzja i czy można je jako powietrzne dźwigi zastosować)
@graf_zero: To nie jest tak, że zrzucasz 250 ton rudy i lecisz dalej. To nie jest worek z piaskiem zrzucony z paki pickupa. Zrobisz to nierównomiernie i sterowiec dostanie takich naprężeń że go powygina...
"Jak szacuje, koszt budowy około 350 km drogi, którą mógłby być transportowany ciężki sprzęt (np. 87-tonowe wywrotki) wyniósłby co najmniej 150 mln USD" - to wychodzi za kilometr 0,42mln dolarów. W Polsce kilometr autostrady kosztuje średnio 9,6 miliona euro. Ciekawe..
"Jak szacuje, koszt budowy około 350 km drogi, którą mógłby być transportowany ciężki sprzęt (np. 87-tonowe wywrotki) wyniósłby co najmniej 150 mln USD" - to wychodzi za kilometr 0,42mln dolarów. W Polsce kilometr autostrady kosztuje średnio 9,6 miliona euro. Ciekawe..
@luk85: Oni tam autostrady nie budują, tylko bitą drogę o dużej nośności. Co innego jest zbudować autostradę o wysokich parametrach, z poboczami, wiaduktami, mostami, z wykupieniem gruntów w gęsto zaludnionym
@dybligliniaczek: bzdury gadasz, autostrada ma zupełnie inne parametry - takie coś mógłbyś porównywać do drogi gminnej o bardzo dużej nośności, autostrada to szereg mechanizmów służących bezpieczeństwu poruszania (obiekty inżynieryjne, geometria drogi) czy ochronie środowiska (wały ziemne, ekrany). Sama odpowiednia geometria pochłania kupę pieniędzy bo wymaga dużych prac ziemnych (a te są bardzo drogie), dodatkowo trasa nie może mieć dowolnego przebiegu (nachylenia, promienie i długości zakrętów, maksymalne długości prostych odcinków) co
Komentarze (42)
najlepsze
Kojarzysz film "Sky Kapitan i świat jutra"?
Bardzo mnie interesuje co to za gazy i jaką mają wyporność. Ktokolwiek słyszał ktokolwiek wie, będę wdzięczny za oświecenie :).
Co prawda muszą być wielkie i "sztywne" - czyli ze szkieletem a nie balonowe jak te obecne, ale poza tym mają mnóstwo zalet.
Nie zużywają zbyt dużo paliwa, Rozmiar nie stanowi większego problemu - jak trzeba będzie to się zbuduje większy, to nie jest wyzwanie inżynieryjne na miarę Antonowa 225.
W dodatku sterowce w czasie misji nie potrzebują lotniska - sprzęt mogą zrzucić gdziekolwiek (choć przyznam
@graf_zero: To nie jest tak, że zrzucasz 250 ton rudy i lecisz dalej. To nie jest worek z piaskiem zrzucony z paki pickupa. Zrobisz to nierównomiernie i sterowiec dostanie takich naprężeń że go powygina...
Ale znowu takie kompresowanie potrwa dość długo... a komu chce się czekać kilka godzin aż się sterowiec skompresuje.
Kurcze, wygląda że to nie takie proste :D
Ewentualnie mógłby tankować wodę, a potem zrzucać po drodze. 200 metrów sześciennych to nie tak dużo.
Komentarz usunięty przez moderatora
http://pl.wikipedia.org/wiki/Cargolifter_AG
W skrócie: wyciągnęli od inwestorów 300M euro na cudowny sterowiec i zbankrutowali.
@luk85: Oni tam autostrady nie budują, tylko bitą drogę o dużej nośności. Co innego jest zbudować autostradę o wysokich parametrach, z poboczami, wiaduktami, mostami, z wykupieniem gruntów w gęsto zaludnionym