Wpis z mikrobloga

Rydzkowski: Odnoszę wrażenie, że PKP IC szuka haka na producenta Pendolino

– Cała sprawa wywołana przez PKP Intercity nosi znamiona próby wyłudzenia pieniędzy od producenta i bez wątpienia kompromituje firmę zamawiającą – ocenia prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego.

(...) – Odnoszę wrażenie, że PKP IC szuka tzw. „haka” na producenta Pendolino. Przecież zarzut, że pociąg nie zostanie homologowany na prędkość 250 km/godz., jest absurdalny, gdyż nie na taką prędkość te pociągi były przygotowywane do przewozów w Polsce, a ponadto w kraju nie ma nawet możliwości homologacji pociągu na taką prędkość. Kilka składów już dostarczono, a sam kontrakt zawarto kilka lat temu, skąd więc teraz nagle pojawił się problem braku homologacji? Jak stwierdziłem nie znam szczegółów umowy, ale wydaje się mało prawdopodobne, żeby zawierała zapisy o prędkości 250 km/godz., skoro nigdzie w Polsce pociąg takiej prędkości nie rozwinie – ocenia w rozmowie z „RK” prof. Rydzkowski.

Jego zdaniem, „cała sprawa wywołana przez PKP IC nosi znamiona próby wyłudzenia pieniędzy od producenta i bez wątpienia kompromituje firmę zamawiającą”.

– Czym innym były opóźnienia w dostawie „Dreamlinerów”, a czym innym próba podważenia kontraktu przez PKP IC. Zerwanie kontraktu odbyłoby ze szkodą dla pasażerów oczekujących na nową jakość w przewozach kolejowych. Nawet jeżeli zapisy umowy mówią inaczej, należy się zgodzić na 160 km/godz, skoro i tak z taką prędkością Pendolino będą eksploatowane – twierdzi prof. Rydzkowski.

http://www.rynek-kolejowy.pl/52394/rydzkowski_odnosze_wrazenie_ze_pkp_ic_szuka_haka_na_producenta_pendolino.htm

Hmm... czyli "nie znam się, a się wypowiem"... panie profesorze...

#polska #kolej #pendolino
  • 8
  • Odpowiedz
@Baron_Al_von_PuciPusia: Może jesteś bardziej zorientowany i mi wyjaśnisz. Jeśli dobrze rozumiem PKP PR twierdzi, że pociągi nie mogą być odebrane ze względu na brak homologacji. Natomiast producent twierdzi, że taka homologacja nie może być dokonana, gdyż po prostu brakuje torów w Polsce. PKP PR mówi, że powinni byli się z tym liczyć. Czy homologacja musi być wykonana w Polsce? Jeżeli tak, to czy istnieją w Polsce warunki do jej wykonania?
  • Odpowiedz
Jeśli dobrze rozumiem PKP PR twierdzi, że pociągi nie mogą być odebrane ze względu na brak homologacji.


@BongoBong: Tak. I producent chciałby zdobyć homologację w dwóch etapach - na 160 km/h, a później na 250 km/h na co nie może się zgodzić PKP IC - jak sami twierdzą nie pozwala im na to umowa.

Natomiast producent twierdzi, że taka homologacja nie może być dokonana, gdyż po prostu brakuje torów w
  • Odpowiedz