Wpis z mikrobloga

Komputerowe kolekcje – historia, wyzwania i wpływ starych technologii - L. Leśniak, Ł. Szałankiewicz

Jeśli mielibyśmy wyobrazić sobie podróż w czasie za sprawą technologii, to większość z nas pomyślałaby o wędrówce w przyszłość. Ale są i tacy, którzy regularnie fundują sobie podróż wstecz. Dzięki niezwykłemu hobby, jakim jest kolekcjonowanie starych komputerów, konsol czy gier, przenoszą się w minione dekady, zgłębiając historię cyfrowego rozwoju. Jednym z takich pasjonatów jest właściciel firmy informatycznej i kierownik Mediateki Sanok – Lesław Leśniak, który był gościem naszego podcastu z cyklu Game Design.


Jakie eksponaty zapoczątkowały jego niezwykłą kolekcję? Jakie historie i anegdoty wiążą się z ich pozyskiwaniem? Co stanowi najcenniejszy skarb tych zbiorów? Jak dbać o sprzęt i gry, żeby zachować je w jak najlepszym stanie? Jakie znaczenie mają retro-komputery i gry dla edukacji młodego pokolenia? A także – skąd się wzięła idea założenia Mediateki i jak wyglądały jej początki?


To tylko wybrane wątki rozmowy pod hasłem: Komputerowe kolekcje – historia, wyzwania i wpływ starych technologii, którą poprowadził Audio Lead i specjalista od mediów interaktywnych – Łukasz Szałankiewicz.


Lesław Leśniak – właściciel firmy informatycznej LT SYSTEM. Kierownik Mediateki Sanok. Jako pasjonat technologii, posiada sporą kolekcję zabytkowych komputerów, konsol i gier.


Łukasz Szałankiewicz - związany z My3Daudio, firmą specjalizującą się w rozwijaniu i skalowaniu startupów audio, aktywnie wspierając te procesy. Jest również Audio Leadem i wykładowcą na kierunku Game Development w Collegium Da Vinci w Poznaniu. Prowadzi serię webinarów pt. „Game Design” dla strefy technologii Uniwersytetu SWPS, gdzie zaprasza ekspertów z branży gier wideo, aby omówić tematy związane z projektowaniem gier. Szałankiewicz ma na swoim koncie liczne interaktywne instalacje i wystąpienia audiowizualne, które cieszą się międzynarodowym uznaniem. W latach 2016-2017 był ekspertem w Instytucie Kultury Polskiej w Nowym Jorku, gdzie koncentrował się na promowaniu gier komputerowych i mediów interaktywnych. Jako współzałożyciel „Komitetu Społecznego Polskiej Demosceny”, miał istotny wpływ na wpisanie demosceny na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO w Polsce w 2021 roku. Dodatkowo, Szałankiewicz współpracuje z Biurem Obsługi Inwestorów (UM Poznań) jako ekspert w zakresie przemysłów kreatywnych, ze szczególnym uwzględnieniem branży gier wideo. Jego zainteresowania obejmują także historię pierwszych społeczności cyfrowych, historię gier wideo oraz archeologię mediów.


#gry #hobby #ciekawostki #kolekcjonerki #nostalgia #retrogaming #retrocomputing
POPCORN-KERNAL -  Komputerowe kolekcje – historia, wyzwania i wpływ starych technolog...
  • Odpowiedz