Wpis z mikrobloga

Cargo lotnicze wożone pociągami #cpk
Jeżeli absurdy można stopniować to rekordem jest pomysł wożenia frachtu lotniczego pociągami. Projekt CPK przewiduje nową, kosztowną infrastrukturę do obsługi takich przesyłek. Między innymi specjalna bocznicę kolejową itp. Ten typ transportu intermodalnego jest jednym z uzasadnień całej koncepcji.

Z natury rzeczy fracht lotniczy nie jest przewożony pociągami lecz truckami. W niedawnym wywiadzie Piotr Malepszak, były szef CPK, wyjaśniał, że z punktu widzenia firm kolejowych wolumeny przesyłek są zdecydowanie zbyt małe, aby miało sens tworzenie dla nich oddzielnego systemu. Na przykład przy hubie cargo obsługującym rocznie 500t ys. ton, czyli ponad cztery razy więcej niż obsłużyło Lotnisko Chopina w rekordowym roku, wolumen dzienny wynosi około 1370 ton. To wystarcza na jeden pociąg! Milion ton cargo to tylko dwa pociągi. Nadal wolumen zupełnie nieinteresujący dla kolei.

Jak wygląda proces obsługi cargo lotniczego:

Około 50 proc. światowego, cargo lotniczego jest transportowana samolotami pasażerskimi, jeżeli uwzględnimy przewozy kurierskie. W Polsce ten udział przekracza 90 proc.,
Przewóz towarów drogą lotniczą jest najdroższym transportem w przeliczeniu na kg dlatego też jest bardzo wymagający pod względem jego czasu, bezpieczeństwa, ilości i jakości przeładunków,
Użycie kolei, między innymi wydłuży czas transportu oraz zmniejszy jego bezpieczeństwo, jeśli chodzi o możliwość uszkodzeń a co za tym idzie konkurencyjność wylotu z CPK. Zwiększy ilość przeładunków. A przesyłki lotnicze to cenne, a czasami bardzo cenne towary. Często łatwo psujące się.
Cargo które jest transportowane samolotami musi przejść kontrolę bezpieczeństwa i być dalej transportowane w bezpieczny łańcuchu (przepisy IATA, ICAO). Cargo które przeszło kontrolę bezpieczeństwa nie może być transportowane razem z innymi ładunkami.
Linie lotnicze używają ciężarówek aby przewozić cargo do swoich hubów (RFS) Przewóz ciężarówkami z/do lotniska odbywa się w bezpiecznym łańcuchu wyspecjalizowanej firmy, zatrudniające personel, który przeszedł wymagane przez ULC szkolenia. Inaczej mówiąc nie mógłby być użyty dowolny pociąg i dowolny personel.
Linie lotnicze mają sieć połączeń truckowych (RFS) wpisane do swojego rozkładu pod numerami rejsów. Odbywają się one według rozkładu. Podane są dzień i godzina wyjazdu z lotniska A do lotniska B. Klient może śledzić trasę swojego towaru. Średnia waga przesyłki lotniczej w Polsce to tylko 700 kgs
Pokazujemy te informacje, aby laikowi pokazać, jakim absurdem i dowodem ignorancji jest pomysł wożenia frachtu lotniczego koleją. Dodatkowo cargo lotnicze jest bardzo zdywersyfikowane geograficznie. Po prostu nie da się go skonsolidować w taki sposób, aby wykorzystać transport kolejowy. Bo pamiętajmy, mówimy nie tylko o frachcie z/do Polski, ale i z/do dość odległych punktów europejskich. Położonych w odległych punktach na Ukrainie, w krajach bałtyckich i bałkańskich. To dlatego używane są trucki, które przyjeżdżają blisko dostawcy/odbiorcy.

Tu też widzimy, dlaczego ogromną przewagę konkurencyjną mają największe linie lotnicze. Na przykład w Bratysławie znacznie łatwiej wypełnić jest trucki linii, która ma gigantyczna siatkę połączeń do Ameryki Północnej, Chin, Japonii, Korei. A dodatkowo na kierunkach o ogromnym wolumenie przewozów, również takich, gdzie ruch pasażerski jest relatywnie mały, na przykład w Chinach, może wykorzystać samoloty all-cargo.

Źródło https://www.pasazer.com/news/463811/cpk,absurdy,obowiazujacej,koncepcji,transportu,intermodalnego.html
#transport #lotnictwo #polityka #polska
robert5502 - Cargo lotnicze wożone pociągami #cpk
Jeżeli absurdy można stopniować to ...

źródło: Screenshot_2024-05-03-12-02-35-983

Pobierz
  • 7
  • Odpowiedz
@robert5502: ja tam się na kolei nie znam, nie mniej do większości terminali cargo są prowadzone bocznice kolejowe. Absurdem w tym wszystkim są stwierdzenia, że potrzebujemy KDP żeby wozić cargo - gdzie na świecie nikt nie wozi towarów szybką koleją xD (a najszybsze, rekordowe pociągi towarowe są oczywiście w Japonii, i maksymalna prędkość jaką osiągają to 110 km/h)

PS.: z tym cargo nigdy nie wiadomo, bo jak wyznawcy CPK snują bajki
  • Odpowiedz
  • 0
ja tam się na kolei nie znam, nie mniej do większości terminali cargo są prowadzone bocznice kolejowe.


@lhotse89: Ja też się nie znam, ale z tego co pisze ekspert jest to pomysł z czapy. Na lotniskach których byłem nie widziałem bocznic koejowych. A nawet jak były, nie zwracały uwagi bo ruch niemal nie istniał. Z resztą co wozić koleją z lotnisk? Ile samolotów trzeba aby zapełnić pociąg ładunkiem? A budowanie KDP
  • Odpowiedz
@robert5502: W tym artykule jest ściana tekstu i dosłownie chochoł na chochole. Nie chcę mi się całego tekstu komentować, więc tylko podsumowanie zrobię:

Nowy, wielki hub lotniskowy, konkurujący wspólnie z LOT-em z istniejącymi gigantami, najpierw europejskimi, a potem światowymi. W wielu szczegółowych analizach udowadnialiśmy, że szanse na osiągnięcie takiego celu są mniej niż minimalne. W przedstawianych opinii publicznej materiałach brak jest rzetelnych, wielowariantowych analiz, kompletnie ignorowane są dominujące trendy rynkowe i
  • Odpowiedz
  • 0
Węzeł kolejowy CPK jest położony na skrzyżowaniu dwóch najważniejszych w Polsce linii kolejowych


@waro: Tzn już jest wybudowany z liniami kolejowymi?
  • Odpowiedz
@robert5502 w języku polskim mamy wystarczającą liczbę określeń na transport samochodowy, drogowy, ciężarowy itp. w mojej karierze transportowca określeniem truck na pojazd do transportu drogowego w Polsce generalnie się nie mówiło w kontekście profesjonalnym, stąd mogę założyć że reszta to też bzdury
  • Odpowiedz