Wpis z mikrobloga

Wyjaśni mi ktoś, skąd nagonka na cyfrowo-słowny zapis liczebników?

Piętnuje go np. prof. Bańko z UW [https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/cyfrowo-slowny-zapis-liczebnikow-i-wyrazow-pochodnych;12292.html], a w 1-szym ( ͡° ͜ʖ ͡°) rozdziale "Karjery Nikodema Dyzmy" jest tego kilka przykładów:

„Prezes Rady Ministrów ma zaszczyt prosić JW. Pana o łaskawe wzięcie udziału w raucie, który wydaje dn. 15-go lipca r. b. o godz. 8-ej wieczór w dolnych salonach Hotelu Europejskiego ku uczczeniu przyjazdu J. E. Kanclerza Republiki Austrjackiej“.

Na tablicy lokatorów przy nazwisku Al. Rakowieckiego widniał Nr. 3-ci mieszkania, I-e piętro. Wszedł na schody i zadzwonił, raz, drugi.


#jezykpolski #grammarnazi
  • 15
@Altar: ja jakoś nie miałem problemu ze zrozumieniem tego, co napisał Dołęga-Mostowicz, więc nie trafia do mnie ten argument. Liczebnik porządkowy też można zapisać bez kropki, jeśli kontekst na to pozwala i nikt "2 klasa" nie czyta "dwa klasa", tylko "druga klasa".

Podobnie "200-krotny" nikt nie czyta "dwieściekrotny", tylko "dwustukrotny" i nie ma z tym problemu. Nie widzę przeszkód, żeby np. ostatniej sylaby nie można było zapisywać słownie po łączniku.
@Zakrentas

Liczebnik porządkowy też można zapisać bez kropki, jeśli kontekst na to pozwala i nikt "2 klasa" nie czyta "dwa klasa", tylko "druga klasa"


No właśnie, więc dlaczego chcesz dodawać do nich jakieś końcówki, skoro z kontekstu wynika, jak to czytać?
@Zakrentas: Ale po co pisać nieprawidłowo, jeśli wiesz jak jest prawidłowo? To jakaś forma buntu?
Kojarzy mi się z góralami z Zakopanego - "panie, znamy prawo budowlane, ale u nas ono się nie przyjęło" ;)
@Zakrentas: Bo ludzie są już dużo bardziej piśmienni, niż 100 lat temu. Są również bardziej inteligentni (nie dotyczy wykopu, patrz załączony obrazek poniżej - przy okazji, co sądzisz o takim zapisie?).
Wydaje mi się, że dawny zapis z końcówkami pomagał ludziom nieogarniającym czytania w nauce prawidłowej odmiany liczb i liczebników. Warto też zauważyć, że nie wszędzie stosowano ten idiotyczny zapis. Książki, na przykład, nie zawierały takich zapisów, podczas gdy prasa codzienna
tomilipin - @Zakrentas: Bo ludzie są już dużo bardziej piśmienni, niż 100 lat temu. S...

źródło: 40-ci

Pobierz
@Zakrentas

@tomilipin: skoro można dodać kropkę, to nie rozumiem, dlaczego nie można dodać zapisu słownego ostatniej sylaby po łączniku.


Na moje dlatego, że nie ma logicznej i precyzyjnej zasady i ciężko taką stworzyć.
1-y
1-szy
1-wszy

Pomijam już potworki (widziane na wykopie) typu
1000-sięczny (już szybciej napisać "tysięczny" )
100-o (wtf)
200-sto (wtf)
@LubieSzaszylkiZLublina:

100-o (wtf)

200-sto (wtf)

chodzi mi o zapis mieszany liczebników porządkowych.

Na moje dlatego, że nie ma logicznej i precyzyjnej zasady i ciężko taką stworzyć.


Moja zasada brzmiałaby, że ostatnią sylabę można zapisać słownie po łączniku. Niech sobie ludzie piszą różnie:
1-szy
1-wszy
nie robi mi to różnicy.
@tomilipin:

nie dotyczy wykopu, patrz załączony obrazek poniżej - przy okazji, co sądzisz o takim zapisie?

40-ci


Moim zdaniem się wygłupił, bo to przecież nie jest liczebnik porządkowy, ani nawet odmieniony główny :p
Moim zdaniem się wygłupił, bo to przecież nie jest liczebnik porządkowy, ani nawet odmieniony główny :p


@Zakrentas: A ja się domyślam, że ten chłop jest tak prosty, że mierzy czytelników swoich wypocin swoją miarą. On myśli, że jak nie napisze tej końcówki, to ludzie nie będą wiedzieć jak to przeczytać. I właśnie dlatego obecnie analfabeci posługują się tym zapisem - nie z uwagi na czytelność czy przejrzystość, tylko z uwagi na
@tomilipin: pewnie masz rację, co do zdefiniowania grupy użytkowników języka, która obecnie posługuje się takim zapisem.
Niemniej, Dołęga-Mostowicz w Dyzmie takiego zapisu użył na zaproszeniu na raut u ministra. Nie zakłada się raczej, że takie zaproszenie wpadnie w ręce analfabety, który nie umie odmieniać liczebników. Trudno posądzać pisarza o brak znajomości realiów czasów mu współczesnych.

We wpisie dałem ten sam link do poradni językowej :) profesor nie tłumaczy tam jednak powodów,