Wpis z mikrobloga

Nie jestem prawnikiem, więc może moje dywagacje są o kant dupy rozbić, ale chcialbym sie odniesc do instytucji prezydenckiego ułaskawienia. Jako, że Konstytucja mówi na ten temat całe DWA zdania, pozwólcie, że je tu zacytuję:

"art 139. Prezydent Rzeczypospolitej stosuje prawo łaski. Prawa łaski nie stosuje się do osób skazanych przez Trybunał Stanu."

Trochę mało co nie? No i gdyby nie drugie zdanie to Andrzej Duda miałby rację - Wąsik i Kamiński są ułaskawieni i elo, pora na CSa. Ale jest taka zasada "wyjątek potwierdza regułę". I tu leży szkopuł - tym wyjątkiem jest to, że prawa łaski nie stosuje się w stosunku do osób SKAZANYCH przez Trybunał Stanu. Czyli wg interpretacji TK Przyłębskiej i Andrzeja Dudy - osoby POSTAWIONE przed Trybunałem Stanu, ale nie skazane - mogą zostać ułaskawione, bo tak literalnie brzmi ten punkt Konstytucji. Wiec cały zakaz / wyjątek z drugiego zdania przestaje mieć jakiekolwiek zastosowanie - bo Prezydent do skazania przez TS nie dopuści. Więc… jedyny sens ma to - że prawo łaski stosuje się TYLKO do prawomocnych wyroków, gdyż inaczej byłoby tam napisane “Prawa łaski nie stosuje się do osób POSTAWIONYCH PRZED i skazanych przez Trybunał Stanu”, co by mówiło wprost - że dla każdej innej sytuacji (czy wyrok zapadł czy jeszcze nie) - prezydent może ułaskawiać. A tak nie jest. Więc elo, nara, makao i po makale.

PS. Jakby tego było mało to nie jest nigdzie napisane że Prezydent RP nie może sam siebie ułaskawić. Więc nawet jakby zwołać Zgromadzenie Narodowe i przegłosować 2/3 głosów postawienie Prezydenta (nie mówię, że Dudy :P) przed TS - to on wyciąga wtedy kartę ułaskawienia i koniec gry. Konstytucyjne skazanie przez TS Prezydenta RP po prostu nie istnieje bo prezydent uwali je zanim zostanie skazany.

#polityka #neuropa #tvpis #sejm
  • 5