Wpis z mikrobloga

Kiedyś zaintersowała mnie w fotografii zabawa głębią ostrości. Obiektywy ze światłem 1.4 są koszmarnie drogie, od f2 można coś szukać, ale przy matrycy 4/3 i croppie x2 nadal jest to dużo. Tak więc wpadłem na pomysł zrobienia tilt-shifta.
Kupiłem Zenita E ze szkłem Helios 44-2 58/f2.0 z preselekcją przesłony :D za kilka groszy.
Do tego dętka, trytytka (zip) i dekiel od body.
Oto efekt :)
#fotografia #diy #majsterkowanie
avoner - Kiedyś zaintersowała mnie w fotografii zabawa głębią ostrości. Obiektywy ze ...

źródło: IMG_20231207_112504192

Pobierz
  • 13
  • Odpowiedz
  • 0
@avoner ciekawy efekt, ale te zdjęcia wyglądają jakby robił je morderca szukający ofiary lub jakiś zboczeniec parkowy.
Zatrudnij się w Nikonie to będziesz ogarniał im obiektywy za procent od sprzedaży
  • Odpowiedz
@avoner: No tak, ale crop nie wpływa na głębię ostrości. Znaczy wpływa, ale nie w kontekście przysłony, tylko odległości od celu. Zresztą nieważne.

Pomysł z gumowym tilt-shiftem fajny :)
  • Odpowiedz
@avoner: Fajny efekt, na pewno stabilniejszy od mojego diy projektu XD Zrobiłam podobne mocowanie, tylko u mnie zamiast dętki jest mieszek z kartonu.
Najlepsze w tym mocowaniu jest to, że obiektyw jest przedłużeniem ręki, lekko bujniesz i już ustawiona ostrość, dasz trochę pod skosem i robi się tilt-shift, jesteś częścią aparatu tylko trzeba go wyczuć. Taki freelensing/lensbaby. Miłej zabawy ( ͡° ͡°)
Wrzucałam zdjęcia robione w
Lenalee - @avoner: Fajny efekt, na pewno stabilniejszy od mojego diy projektu XD Zrob...

źródło: comment_1666072674hwXhytQYvQE69ptDJonE7b

Pobierz
  • Odpowiedz
@qwertyniejestzle: rozmiar matrycy wpływa na dostrzegalną głębię ostrości.

W ogromnym skrócie - jeżeli wykonujesz zdjęcie konkretnego kadru aparatem z FF i np. 4/3 (czyli crop 2x) i obiektywem o tej samej ogniskowej (załóżmy np. 100 mm f/2.8) to w drugim przypadku, żeby uzyskać te same granice kadru musisz oddalić się od obiektu (przez crop). Oddalając się od obiektu zmieniasz proporcję odległości fotografujący-obiekt i obiekt-tło co bezpośrednio wpływa na zwiększenie głębi ostrości obiektu. Nawet jeżeli rozpatrzymy przypadek w którym na aparacie z matrycą 4/3 zakładasz obiektyw który efektywnie w cropie da to samo FoV (czyli np. 50 mm na 4/3, żeby uzyskać ekwiwalent 100 mm na FF), to teraz możesz stać w tym samym miejscu z oboma aparatami, ALE na aparacie z mniejszym sensorem masz założony obiektyw o 2x mniejszej fizycznej ogniskowej, a ogniskowa bezpośrednio wpływa na DoF (i w tym przypadku głębia ostrości znowu będzie większa w porównaniu do FF). Żeby "nadrobić" krótszą ogniskową musisz mieć jaśniejszy obiektyw (o współczynnik cropa - czyli w naszym przykładzie będzie to f/1.4). Podsumowując, żeby uzyskać podobne DoF, mając to samo FoV i stojąc w tym samym miejscu musisz użyć obiektywów 100 mm f/2.8 na FF i 50 mm f/1.4 na 4/3 - i to prawdopodobnie stąd właśnie stwierdzenie autora postu, że f/2.0 na matrycy 4/3 to sporo (bo to prawda, odpowiednikiem na FF byłoby f/4).

Więcej info znajdziesz tu:
markuzz - @qwertyniejestzle: rozmiar matrycy wpływa na dostrzegalną głębię ostrości. ...

źródło: DOF-ShallowDepthofField

Pobierz
  • Odpowiedz