Aktywne Wpisy
Kam_sekwaw +338
Mnie jako zawodowego strażaka i kierowcę autobusu miejskiego (około 60 godzin miesięcznie) oraz moja żonę pielęgniarkę w szpitalu na Lindleya nie było stać na życie w #warszawa. W perspektywie mieliśmy kupno mieszkania 50m2 na obrzeżach, za który rata z opłatami wynosiłaby około 5500-6000 zł miesięcznie (na BK2 się nie kwalifikowaliśmy).
W Niemczech za pracę jako kierowca autobusu oraz moją żona też jako pielęgniarka jesteśmy w stanie wynająć 110 metrowy dom za 1700 euro z opłatami (coś w stylu państwowego TBS z gwarancją ceny i najmem długoterminowym) w Stuttgarcie (jednym z najbogatszych miast w Niemczech, taka Warszawa nie ma podjazdu). 7 minut pieszo mamy kolejkę, którą jest jakieś 25 minut do centrum. Po pół roku odłożyłem na kupno 5-letniego Golfa w najwyższej wersji (50% oszczędności z 6 miesięcy pracy). Obecnie staramy się o dziecko, a planujemy mieć docelowo trójkę lub czwórkę (mamy na to warunki w domu i wiemy, że o takie rzeczy jak przedszkole nie będziemy musieli się martwić). Dodatkowo razem chodzimy na darmowe lekcje języka niemieckiego.
Ciekawostka - średnia cena za m2 w Stuttgarcie to około 4900 euro (około 21000 zł). W mieście, w którym siedziby mają takie spółki jak Mercedes-Benz, Porsche, Bosch. Gdzie średnia pensja to 4300 euro. ( ͡° ͜
W Niemczech za pracę jako kierowca autobusu oraz moją żona też jako pielęgniarka jesteśmy w stanie wynająć 110 metrowy dom za 1700 euro z opłatami (coś w stylu państwowego TBS z gwarancją ceny i najmem długoterminowym) w Stuttgarcie (jednym z najbogatszych miast w Niemczech, taka Warszawa nie ma podjazdu). 7 minut pieszo mamy kolejkę, którą jest jakieś 25 minut do centrum. Po pół roku odłożyłem na kupno 5-letniego Golfa w najwyższej wersji (50% oszczędności z 6 miesięcy pracy). Obecnie staramy się o dziecko, a planujemy mieć docelowo trójkę lub czwórkę (mamy na to warunki w domu i wiemy, że o takie rzeczy jak przedszkole nie będziemy musieli się martwić). Dodatkowo razem chodzimy na darmowe lekcje języka niemieckiego.
Ciekawostka - średnia cena za m2 w Stuttgarcie to około 4900 euro (około 21000 zł). W mieście, w którym siedziby mają takie spółki jak Mercedes-Benz, Porsche, Bosch. Gdzie średnia pensja to 4300 euro. ( ͡° ͜
Spuchaczu +58
Jesteśmy chyba jedynym narodem który cieszy się z drugiego miejsca w takiej sytuacji. Owszem sam medal jest jakimś sukcesem, ale że będzie przynajmniej srebrny, wiedzieliśmy już 3 dni temu. I nagle dzisiaj, zaraz po ośmieszającej porażce, wręcz deklasacji przez, co tu dużo mówić, niżej notowanego rywala, mamy wielki szał radości w telewizji i w mediach, bo MAMY SREBRO!!!1
Zobaczcie sobie, jak siatkarze brazylijscy przyjmują srebrne medale. Ale to nie ten mental co
Zobaczcie sobie, jak siatkarze brazylijscy przyjmują srebrne medale. Ale to nie ten mental co
Więc nie rozumiem dlaczego teraz CD Projekt przechodzi na zewnętrzny silnik UE5, podczas gdy Zachodni deweloperzy tacy jak Bethesda robią wszystko by tworzyć gry na własnym silniku. Nawet gdy to znacznie ogranicza powstawane na nim gry?
W 2023 roku Creation Engine nadal nie potrafi sobie poradzić z ładowaniem w biegu wnętrz budynków, a jakoś nikt nie wspomina o porzuceniu silnka. Pewnie TES VI również wyjdzie na Creation Engine.
https://www.youtube.com/watch?v=ws0ufhrgWJw
Nie mówiąc już o tym, że na UE5 również powstają buble czy niezoptymalizowane gry. Jak chociażby Forspoken.
Dlaczego my Polacy musimy ciągle porzucać własne rozwiązania na rzecz Zachodnich jak tylko napotkamy jakieś trudności. Ehh... z takim nastawieniem nigdy nie będziemy czymś więcej niż krajem-montownią z kartonu.
#cdprojekt #cdprojektred #gamedev #polska
Po drugie, to jest inwestycja w przyszłość. Może kiedyś CDPR będzie tak duży że będzie mógł sobie pozwolić na wydawanie gier AAA co 2 - 3 lata. Wtedy będzie im
Gdyby do RED i UE5 wrzucić pustą czarną scenę i biały sześcian na środku niej, to potrafiłbyś rozpoznać który render jest z którego silnika? Nie? Tak myślałem :)
A co do 2. to utrzymywania silnika też raczej kosztuje. Zakładam, że jednak w tak dużej firmie ktoś policzył, które rozwiązanie będzie tańsze.
@jonasz787: Nie do końca bo silnik musi to jeszcze zrenderować. I tak jak mówiłem - łatwo rozpoznać która gra powstała na UE czy RE engine czy np. Cry engine (KCD).
Zresztą nie chodzi tylko o grafikę. Silniki graficzne często mogą być optymalizowane pod określone gatunki. I dlatego m.in. Mass Effect Andromeda był taką klapą. Bo był grą RPG, która powstała na silniku
@JoeGlodomor: No nie wiem, może nie będą potrafili konkretnie nazwać silnika, ale pewnie dużo osób dostaje to przeczucie że gra może być troszeczkę pospolita, jak widzą trailer kolejnego tytułu opartego na UE. Ja nie pracuję w gamedev-ie i dużo nowych tytułów nie przechodzę, a mam takie odczucia :)
No tak, bo sobie potem pograsz w taką grę z pustą scenę z klockiem pośrodku xD
Zresztą każdy silnik na swój sposób generuje cienie, oświetlenie, fizykę czy efekty cząsteczek.
Poza tym tzw. feeling rozgrywki - czyli m.in. to jak porusza się, jak reaguje czy to jak responsywna jest postać - czy twoja czy NPC-e, również w dużej mierze zależy od silnika, nie tylko od
Za feeling rozgrywki odpowiadają programiści a nie silnik. Za grafikę oprócz artystów również odpowiadają programiści. Powtarzam - silnik to jedynie narzędzie, a to jak i do czego zostanie wykorzystany zależy od teamu i ich skilla.
Zgadzam się, responsywność nie zależy tylko od animacji, bo
Niezoptymalizowana gra czy buble to nie wina silnika.
Co do "wszystkie gry robione na UE wyglądają tak samo" - jakieś indie projekty, które nie umieją zmienić defaultowych ustawień to może i tak, ale zaufaj mi, jesteś w stanie zrobić w UE grę, która nie wygląda jak żadna inna. Wszystko kwestia ustawień. Przykład z brzegu - Psychonauts 2, The Finals i Octopath Traveler. Wszystkie trzy zrobione w Unreal Engine.
Utrzymywanie
CP robią aktualnie studia z ameryki północnej więc podejrzewam że łatwiej i taniej jest im zebrać zespół piszący w UE5 niż w RED4
no i najnowsze osiągnięcia pokroju Ray tracingu, DLSS itp. prawdopodobnie wymagają więcej inwestycji, prawdopodobnie bardziej opłaca się