Wpis z mikrobloga

PALIWO SYNTETYCZNE - ALTERNATYWA DLA ELEKTRYKÓW

Unia Europejska od 2035 roku zakaże sprzedaży aut spalinowych z uwagi na zbyt dużą
emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

Pierwszą alternatywą spalinówek są auta elektryczne, ładowane na prąd. Nie są one jednak w pełni
ekologiczne.
Produkcja oraz składowanie baterii litowo - jonowych jest szkodliwa dla
środowiska.

Zgodnie z badaniami opublikowanymi w czasopiśmie „Nano Energy”, baterie
litowe uwalniają 100 zidentyfikowanych toksycznych gazów, w tym tlenku węgla. Gazy te są
potencjalnie śmiertelne, mogą powodować silne podrażnienia skóry, oczu i nosa, a także
niekorzystnie wpływać na środowisko.

Składowanie takich baterii jest drogie i kosztuje więcej niż zakup nowej baterii. Recyklingowi
poddawanych jest zaledwie około 5% baterii litowych na całym świecie. Znaczna większość z
nich po prostu się marnuje.

Zwiększenie zużycia prądu spowoduje większą emisję dwutlenku węgla w krajach, które
oparły swoją energetykę o elektrownie węglowe jak Polska i Niemcy.

Zasięg elektryków dramatycznie spada przy temperaturach poniżej zera. Zatem
zapotrzebowanie na prąd w okresie zimowym będzie jeszcze większe niż dotychczas.

Należy też wspomnieć, że załadowanie baterii do pełna nawet superchargerem trwa znacznie
dłużej niż standardowe tankowanie auta. Przykładowo załadowanie do poziomu 50% baterii
w Tesli model S superszybką ładowarką trwa około 20 minut. 3 Na horyzoncie wciąż nie widać
ładowarek na tyle szybkich, by mogły konkurować czasowo ze zwykłym tankowaniem.

Kolejnym wyborem mogłoby być bezemisyjne paliwo, dzięki któremu niepotrzebna by była
rewolucja w budowaniu oddzielnego napędu samochodowego.

Wystarczyłby lekko
zmodyfikowany dotychczasowy silnik benzynowy.
Mowa o paliwie syntetycznym.

Paliwa syntetyczne to paliwa, które produkowane są na drodze różnych procesów
chemicznych. Jeszcze w latach 30 ubiegłego wieku na terenie Polski istniało kilka zakładów
produkujących syntetyczną benzynę. Proces produkcji zakończono w latach 50 z uwagi na
tańszą w pozyskaniu ropę naftową.

Procesy np. Fischera-Tropsa umożliwiają produkcję
paliwa ciekłego ze źródeł odnawialnych takich jak energia słoneczna, wiatry, biomasa lub z
surowców nieodnawialnych takich jak gaz ziemny czy węgiel przy wykorzystaniu technologii
redukującej emisję gazów cieplarnianych.

Komisja Europejska wciąż pracuje nad dopuszczeniem aut na paliwo syntetyczne po 2035
roku. Ostateczna decyzja odnośnie przepisów zostanie podjęta jesienią 2024 roku.

Paliwa syntetyczne z uwagi na charakter produkcji z założenia neutralizują ilość
emitowanych do atmosfery gazów, eliminują również emisję tlenków siarki czy azotu podczas
transportu.

Paliwa syntetyczne, które powstają przy użyciu energii pochodzącej z
odnawialnych źródeł są w 100% neutralne pod względem emisji, dokładnie ta sama ilość
emitowanego CO2 wcześniej pobierana jest z atmosfery do produkcji paliwa.

Co najważniejsze, zastosowanie paliw syntetycznych nie wpływa na konieczność budowy
nowych silników, mogą one być stosowane do aktualnie posiadanych samochodów
spalinowych.

Rozróżniamy dwa rodzaje paliw syntetycznych:

e-benzyna (benzyna syntetyczna) produkowana jest nie z ropy naftowej a izooktanu w stanie
płynnym otrzymanym z wodoru oraz izobutyleny (związku chemicznego z grupy
węglowodorów)
e-Diesel (syntetyczny olej napędowy) produkowany jest z: wody, dwutlenku węgla i energii
elektrycznej.

Komisja Europejska musi dopiero przygotować odpowiednią ścieżkę legislacyjną,
pozwalająca na wyłączenie samochodów na e-paliwa z zakazu rejestracji.

Prawdopodobnie
warunkiem będzie wyposażenie pojazdów w układ rozpoznający rodzaj wlanego paliwa i
niepozwalający na uruchomienie silnika, jeśli zastosujemy paliwo inne, niż syntetyczne.

Zgodnie z obecnymi ustaleniami, nowe przepisy mają mieć status prawa delegowanego, a
więc takiego, które jest nadrzędne wobec przepisów stosowanych w poszczególnych krajach
członkowskich. Nie daje więc ono możliwości do wyłamania się pojedynczym krajom z
odgórnie ustalonych zasad.

Komisja Europejska zapewniła jednak Niemcy, jako głównego orędownika zgody na
korzystanie z paliw syntetycznych, że gdyby mimo wszystko z jakiegoś powodu nowe prawo
było blokowane przez jakieś kraje, podąży inną ścieżką legislacyjną.

Tak więc auta spalinowe mają szanse dostać od Unii zielone światło pod warunkiem
korzystania z e – paliw syntetycznych.

Po więcej zapraszam do filmu na Kanale Informacyjnym:

#samochody #uniaeuropejska #polityka #paliwosyntetyczne #kanalinformacyjny
Troyden - PALIWO SYNTETYCZNE - ALTERNATYWA DLA ELEKTRYKÓW

Unia Europejska od 2035 ro...
  • 2
  • Odpowiedz
Recyklingowi poddawanych jest zaledwie około 5% baterii litowych na całym świecie.


@Troyden: a teraz pokaż statystykę dla baterii samochodowych bo te 5% jest razem z tymi w smartfonach których ujęcie w zestawieniu dotyczących samochodów nie ma sensu.

Składowanie takich baterii jest drogie i kosztuje więcej niż zakup nowej
  • Odpowiedz
ale ładowanie jest szybsze niż tankowanie zajmuje 0 minut bo mogę to robić jak śpię albo jestem w pracy czyli wygrywa ze zwykłym tankowaniem.


@Morf: Moje tankowanie też zajmuje 0 minut. Ktoś tankuje za mnie w czasie kiedy pracuję albo śpię. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Porównuj w takich samych warunkach, a nie wymyślasz takie które ci pasują.
  • Odpowiedz