Wpis z mikrobloga

Jak to jest, że kiedy siła ciągu równoważy siłę oporu, to samolot porusza się ze stałą, niezerową prędkością poziomą, ale kiedy siła nośna równoważy siłę grawitacji, to samolot utrzymuje stałą wysokość, a nie stałą, niezerową prędkość pionową?

#fizyka
  • 12
@ToJestNiepojete: to dość proste.
Najpierw samolot musiał mieć większą siłe ciągu by pokonać opór a potem wystarczy ją zrównoważyć by utrzymać prędkość. Podobnie jest z wysokością. Napjerw samolot musiał mieć siłę nośną większą od grawitacji by się wznieść a potem zrównać by "wisieć" na zadanej wysokości.
@ToJestNiepojete: to tylko dodam ze jak by samolot stał np na pasie i siła ciągu zrówoważyła by siłę oporu to samolot nadal by stał. Tak samo jak siła nośna na wysokości pasa startowego jeśli jest zrównoważona to samolot nadal się nie wzniesie.
Zrównoważone siły zwyczajnie "zachowują" pewien stan
@ToJestNiepojete: ewentualnie można by to nieco uprościć na bazie Energii Kinetycznej i Potencjalnej
Kinetyczna to ruch. Samolot nabrał pewnej prędkości i teraz opór odbiera Ek a silniki dodaj do Ek. Jeśłi oba wpływy się równoważą to Ek pozostaje stała.
Potencjalna to wysokość od ośrodka grawitacji. Więc wznoszący się samolot zwiększa swoje Ep. I w momencie kiedy siła grawitacji stara się przekształcić Ep w Ek "w dół" to siła nośna "znosi" działanie
@severh: To, że na samolot musi działać siła o wypadkowej różnej od zera, aby wprawić go w ruch, jest dla mnie jasne. Ale dlaczego w trakcie lotu zerowanie się wypadkowej powoduje zmniejszenie prędkości pionowej do 0, a prędkość pozioma zostaje utrzymana dodatnia?
@ToJestNiepojete: z jednej strony to są "odrębne siły" działające na jeden obiekt, a z drugiej przez to jak działa skrzydło samolotu siła nośna wynika z ruchu.
Ale jak by tak sobie spojrzeć na ten układ całościowo to w takim przypadku samolot ma pewien pęd a wszystkie działające na niego siły są zrównoważone.
Czyli idąc za 1wszą zasadą dynamiki:

Jeżeli na ciało nie działa żadna siła lub działające siły się równoważą to
dlaczego w trakcie lotu zerowanie się wypadkowej powoduje zmniejszenie prędkości pionowej do 0, a prędkość pozioma zostaje utrzymana dodatnia?


@ToJestNiepojete Nie powoduje. Zerowe Fw (w osi pionowej w tym przypadku, siła wypadkowa wzdłuż osi X nie ma znaczenia i może byc różna, aanalogicznie z prędkoscią) pozwala utrzymać taki stan, ale żeby go osiągnąć najpierw musisz zadziałać tymi siłami (składowe pionowe) w taki sposób, żeby "wyhamować" ten samolot w pionie.

Co do drugiej
StarySer - >dlaczego w trakcie lotu zerowanie się wypadkowej powoduje zmniejszenie pr...

źródło: temp_file320799849027676899

Pobierz