Wpis z mikrobloga

#kononowicz
Bądźmy odpowiedzialni i złóżmy deklaracje zgodne ze stanem faktycznym.

Każdy z nas generuje śmieci, niezależnie od wieku a także od rodzaju zamieszkałej nieruchomości.

Nie podając pełnych danych o ilości domowników obarcza się opłatami za śmieci pozostałych mieszkańców naszej gminy.

Link do zgłoszenia: https://sedziszow.pl/srodowisko/weryfikacja-deklaracji-smieciowych/

Tzw. deklaracja śmieciowa jest podstawą do naliczenia opłaty, jaką mieszkańcy będą wnosili do gminy za zagospodarowanie domowych odpadów. W deklaracji informują m.in., czy będą segregować śmieci, ile osób zamieszkuje nieruchomość i czy jest ona zamieszkiwana przez cały rok, czy tylko okresowo.

W Sędziszowie wysokość opłaty za śmieci zależy od liczby zameldowanych mieszkańców danej nieruchomości. Urząd Miejski w Sędziszowie zwraca się do Mieszkańców gminy o zweryfikowanie danych w złożonych deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2021 r. poz. 888 z późn. zm.) pierwszą deklarację składa się w terminie 14 dni od zamieszkania pierwszego mieszkańca na danej nieruchomości lub wytworzenia na danej nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

Z przepisu art. 24 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2019 r. poz. 1397 ze zm.) wynika, że obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany wykonać obowiązek meldunkowy, który polega między innymi na zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego. Zgodnie z art. 25 ust. 1 tej ustawy, pobytem stałym jest zamieszkiwanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu. Jak wynika z kolei z art. 28 ustawy o ewidencji ludności, zameldowanie następuje na wniosek osoby, która zamieszkuje w danej nieruchomości i jeżeli osoba taka nie jest właścicielem lokalu, przedstawia potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane między innymi przez właściciela. Samo zameldowanie służy wyłączenie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała. Z przedstawionej regulacji wynika zatem co najmniej domniemanie, że osoba, która dokonała czynności zameldowania, przebywa pod wskazanym adresem.

Wymóg zaprzeczenia prawdziwości danych z ewidencji ludności.
Oczywiście samo zameldowanie pod wskazanym adresem nie oznacza, że dana osoba tam mieszka. Nie można jednak zupełnie pomijać takiego dowodu, stwierdza NSA w ww. wyroku.

Domniemanie, że osoba, która dokonała czynności zameldowania, przebywa pod wskazanym adresem jest domniemaniem obalalnym. Niemniej, jak stwierdza NSA, to osoba wobec której jest prowadzone postępowanie powinna powołać się na jakiekolwiek okoliczności przeczące prawdziwości danych wynikających z ewidencji ludności. Jeżeli zameldowano w konkretnej nieruchomości dane osoby, to oznacza, że złożyły one oświadczenia, że pod tym adresem znajduje się ich miejsce stałego pobytu. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, nie sposób przyjąć założenia, że osoby składające oświadczenia przed organem administracyjnym, poświadczają nieprawdę.

Ponadto NSA wskazał, że w wyrokach z 16 lutego 2018 r., sygn. akt II FSK 3915/17 oraz z 5 września 2018 r., sygn. akt II FSK 2599/16, Naczelny Sąd Administracyjny również uznał, że dane z ewidencji ludności mogą stanowić podstawę do ustalenia na potrzeby określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ilości osób zamieszkujących w konkretnej nieruchomości.

Pełna treść wyroku NSA z 25 listopada 2020 r. sygn. akt II FSK 1507/20: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/1767365FC3
Pobierz
źródło: śmieci
  • 8
@RobinSchudl: Obawiam się jednak, że źli widzowie mogą złożyć zawiadomienie (nie donos!) celem weryfikacji liczby osób zamieszkujących posesję (chodzi o zamieszkanie nie meldunek), bo jednak worki ze śmieciami i butelkami po nitro, których wcześniej nie było obciążają koszty podatników tzn. innych mieszkańców gminy. Oby tego nie zrobili tej sympatycznej rodzinie załączając dowody w postaci screenshotów i nagrań. To by było nie po katolicku.
@RobinSchudl: Albo jest zameldowany na Szkolnej i Ksiek płaci za dużo albo w Sędziszowie i wtedy państwo Dryblasowie płacą za mało. Koleżanka wynajmowała mieszkania w Krakowie studentkom. Studentki otworzyły drzwi pani z UM i przyznały, że tu wynajmują (bez meldunku) opłata za wywóz śmieci została podniesiona.