Wpis z mikrobloga

Co do oszukiwania w F1 warto przypomnieć historię Tyrrella, który w 1984 w celu "chłodzenia silnika" stosował wodę wymieszaną z paliwem, omijając w ten sposób limit zużycia paliwa i minimalnej wagi samochodu podczas wyścigu.

Na sezon 1984 FIA ustaliła minimalną wagę na poziomie 540 kg, lecz uwzględniała ona paliwo i inne płyny eksploracyjne podczas ważenia samochodu. Został także ustanowiony limit zużycia paliwa na poziomie 220kg na wyścig. Dodatkowo FIA zakazała tankowania, które miało krótki epizod w latach 1982-83. Tyrrell został jedynym zespołem, który nie korzystał z silnika turbo, co teoretycznie stawiało go na uprzywilejowanej pozycji, gdyż nie zwykły silnik ważył mniej i nie było większych problemów z limitem wagi. Mimo tego brytyjski zespół postanowił coś pokombinować.

Silnik w bolidzie Tyrrella został wyposażony w chłodzenia wodne, dodatkowy zbiornik, miał pojemność 8 litrów i był uzupełniany podczas ostatniego pit stopu, lub po wyścigu aby spełnić wymóg wagi minimalnej. Tyrrell osiągał stosunkowe dobre wyniki na początku sezonu, zdobywając punkty. W GP Dallas Martin Brundle zdobył 3 miejsce, co było początkiem problemów ekipy. Tyrrell w nagrodę otrzymał szczegółową kontrolę samochodu, sędziowie sprawdzili bak z wodą chłodniczą i znaleźli tam ołowianie kulki, które miały zostać dosypane tam na ostatnim pit stopie aby zwiększyć wagę pojazdu. Oprócz tego woda po zbadaniu próbki, okazało się że zawiera związki aromatyczne, stanowiące dodatkowe źródło paliwa. Tyrrell został zdyskwalifikowany, oraz zakazano mu startu w GP Wielkiej Brytanii.

Zespół złożył odwołanie i początkowo nawet wygrał, gdyż według badań, paliwa w wodzie były śladowe ilości, zespół wytłumaczył to początkowo tym że woda była przechowywana w starych beczkach po paliwie. Zespół wprawdzie mógł wystartować w GP Wielkiej Brytanii i 2 kolejnych rundach, lecz FIA nadal badała sprawę zespołu.

Podczas GP Holandii pojawiły się dodatkowe zarzuty, FIA odkryła że Tyrrell w podłodze samochodu nawiercił małe dziurki, które nie tylko mogły pozwolić na szybsze pozbycie się wody ze zbiorków, tym samym zmniejszając mase pojazdu już na wczesnym etapie wyścigu, ale także wywoływały coś w stylu efektu przyziemnego, który został zakazany rok wcześniej.
Oprócz tego wróciła sprawa ołowianych kulek, które zostały uznane za nieodpowiednio zabezpieczony balast, dodatkowo dodawany do bolidu dopiero na koniec wyścigu, tuż przed ważeniem.
Sama sprawa paliwa w wodzie rozeszła się po kościach, gdyż analiza wykazała że jego zawartość wynosiła mniej niż 1% i nie przynosiła ona wymiernych korzyści, lecz sędziowie uznali że mimo tego w wodzie nie powinno być żadnych związków paliwa i i tak jest to naruszenie przepisów.

Wobec powyższego uznano że woda, która miała służyć do chłodzenia silnika, w rzeczywistości służyła do obejścia przepisów dotyczących wagi minimalnej. Zespół startował "legalnym" samochodem, następnie w trakcie wyścigu przez otwory gubił on wodę, stając się znacznie lżejszym, następnie w końcówce wyścigu uzupełniano wodę, dosypując przy okazji ołowiane kulki, aby bolid był cięższy i przechodził ważenie po wyścigu.

Ken Tyrrell mimo iż wypierał się wszystkiego nie był wstanie udowodnić że w wyścigach startował odpowiednio ciężkim samochodem . Wobec tego zespół jak i jego kierowcy zostali pozbawieni wszystkich zdobytych punktów w sezonie. Wyniki wszystkich wyścigów zostały zmienione, usuwając z nich kierowców ekipy. Tyrrell został zbanowany ze startu w 3 ostatnich wyścigach sezonu. Przez karę dyskwalifikacji zespół popadł w kłopoty finansowe, oficjalnie w 1984 nie zdobył ani 1 punktu, przez co nie należał mu się zwrot kosztów podróży na GP od FOM, a także nie otrzymali pieniędzy z podziału praw telewizyjnych za pozycję w mistrzostwach.

#f1 #randomf1shit
Pobierz tumialemdaclogin - Co do oszukiwania w F1 warto przypomnieć historię Tyrrella, który ...
źródło: comment_1665601182jnDPtKFbq3qGUD5xe19NS4.jpg
  • 9
@tumialemdaclogin: Podobna sytuacja związana z oszukiwaniem minimalnej masy poprzez "chłodzenie" wystąpiła wcześniej w sezonie 1982. Lotus wpadł na pomysł założenia systemu "wodnego chłodzenia hamulców". Już podczas pierwszego okrążenia woda ze specjalnego zbiornika była "zużywana do chłodzenia" (tj. po prostu wyrzucana na tor). Po wyścigu bolidy były ważone po uzupełnieniu o płyny więc przechodziły wymogi minimalnej masy.

Lotus użył tego systemu w pierwszym wyścigu sezonu, w drugim skopiował go Williams i Brabham
@tumialemdaclogin: Ja chyba dalej nie rozumiem o co chodziło. Co z tą wodą? Wylewali ją a potem dolewali? Mogli w ogóle dolewać wody do chłodzenia? Jakie zadanie miało to paliwo w wodzie?
Czy to był dodatkowy zbiornik paliwa uzupełniany wodą z ołowiem po wyścigu, żeby wszystko było git?
@pietryna123: obecnie waga mimalna obejmuje bolid bez paliwa, oleju i innych płynów. Wtedy waga mimalna uwzględniała te płyny. Na starcie mieli zbiornik z wodą aby mieć podkładkę do tego że ta woda jest potrzebna do chłodzenia silnika. Tyrrell jako jedyny zespół w stawce miał silnik bez turbo, więc nie było punktu odniesienia czy napewno ta woda jest konieczna do chłodzenia silnika.

Przez dziury w baku ta woda wyciekała przez co bolid
@pietryna123: inne zespoły także miały problem aby osiągnąć wagę mimalna która była dość wysoko ustalona, ale one stosowały w ramach balastu np metalowe płytki dospawane w różne miejsca. A oni dodawali ruchome kulki, które nie były dopuszczalne jako balast