Wpis z mikrobloga

Cosworth w świecie F1 kojarzy się głównie, jako producent silników dla prywatnych ekip. Jednak brytyjski konstruktor w przeszłości zbudował własny bolid F1, który według ambicji Coswortha miał wnieść przełomowe rozwiązanie do F1, jakim miał być napęd 4x4

Cosworth pod koniec lat sześćdziesiąt opracowywał kultowy silnik DFV, który był standardowym napędem dla prywatnych zespołów. Konstrukcja ta była udana i pozwalała walczyć o wygrane, lecz jej wadą było to że pogarszała prowadzenie samochodu, powodując problemy podczas skręcania.
W 1968 Cosworth zatrudnił inżyniera Mclarena Robina Herda, oraz nawiązał współpracę z Fordem, przez co uzyskał środki na opracowanie własnego samochodu. Herd wpadał na pomysł zastosowania napędu 4x4, przez co auto miało lepiej skręcać. Nie było to co prawda nowość w F1, gdyż kilka lat wcześniej kilku innych konstruktorów, również bawiło się w tego rodzaju napęd, bez większych sukcesów. Cosworth planował jednak podejść do tematu zupełnie inaczej niż poprzednicy.
Brytyjczycy nie korzystali z układu przeniesienia napędu Fergusona, zamiast tego zaprojektowali własny autorski projekt. By polepszyć zachowanie centralnego dyferencjału, silnik był umieszczony odwrotnie niż w przypadku innych samochodów napędzanych przez silniki DFV. Silnik V8 o pojemności 2993 cm³ rozwijał moc 410 KM przy 9000 rpm. Samochód był wyposażony w dwa pływaki między kołami, połączone obciążonymi warstwami podłogi i przegrodami z magnezu. W przednim pływaku znajdował się dyferencjał. Skrzynia biegów była wyposażona w wał napędowy doprowadzający napęd do centralnego dyferencjału, umieszczonego pod ukosem i znajdującego się po prawej stronie kierowcy. Z tego powodu kokpit był przesunięty nieco w lewo. Przedni i środkowy wał biegły przed długość rozstawu osi, a tylny znajdował się z tyłu silnika. Skrzynia biegów przenosiła moc do tylnego dyferencjału. Dzięki umieszczeniu półosi wewnątrz samochodu można było użyć tarcz hamulcowych tak z przodu, jak i z tyłu.

Sam kształt samochodu również był bardzo nietypowe jak na tamte czasy. Samochód charakteryzował się kanciastymi kształtami, przez co był nieco futurystyczny. Takie rozwiązanie miało poprawić aerodynamikę pojazdu. Cosworth postanowił pójść także o krok dalej w kwestii silnika, poprzez zastosowanie magnezu do jego budowy, tak aby maksymalnie zbić wagę samochodu. Bolid został nazwany Cosworth 4WD

Początkowo kierowcą testowym zespołu miał zostać Jim Clark, lecz zginął podczas wyścigu F2 w Niemczech. Jego obowiązki przejął Trevor Taylor, kierowca liczący na powrót do F1 właśnie z Cosworthiem, oraz współzałożyciel firmy, Mike Costin. Już podczas pierwszym przejazdów z samochodem wyszły 3 główne problemy. Pierwszym było ułożenie zbiornika oleju, który został znajdował się bezpośrednio za kierowcą, przez co ten podczas jazdy odczuwał pewien dyskomfort, można powiedzieć że przewody wżynały mu się w tyłek.
Drugim problem był przedni wał napędowy, którego żywotność znacząco spadła, przez konstrukcję pojazdu, istniało spore ryzyko że wał nie wytrzyma dystansu całego wyścigu.
Trzecim i największym problem była nadmierna podsterowność spowodowana przez przedni mechanizm różnicowy. Szczególnie podczas szybkiego zakrętów, kiedy to przednie koła o ślizgały się szeroko zamiast jechać jak po szynach. Rozwiązaniem tego problemu mogło być zmniejszenie przyczepności przodu, lub stworzenie pewnego rodzaju mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Ale to zabrałoby cały sens 4x4 w bolidzie wyścigowym.

Cosworth zgłosił 4WD do udziału w GP Wielkiej Brytanii 1968, lecz przez wyżej wymienione problemu, zgłoszenie zostało wycofane jeszcze przed pierwszymi treningami. Po tym wyścigu, Herda odszedł z Coswortha do Marcha, a dalszy rozwój 4WD został porzucony. Cosworth skupił się wyłącznie na produkcji silników.

W 1969 autem przejechał się jeszcze Jackie Stewart i swój test 4WD określił w następujący sposób

Przód jest tak ciężki, że gdy skręcasz w zakręt, to samochód prowadzi Ciebie, nie Ty samochód. Auto próbuje przejąć kontrolę nad Tobą.


Oprócz Coswortha, samochodu 4x4 próbowali rozwijać Mclaren, Lotus i Matra. Najlepiej wyszedł on Matrze, gdyż samochód MS84, podczas GP Kanady 1969 zdobył 1 punkt. Lecz samochód szybko otrzymał przydomek nienadającego się do jazdy i projekt został porzucony.

#f1 #randomf1shit
tumialemdaclogin - Cosworth w świecie F1 kojarzy się głównie, jako producent silników...

źródło: comment_1661189065Rhgm9GY0X5zVczLVFHzjUl.jpg

Pobierz