Wpis z mikrobloga

TLDR: Kopia została w pracy i nie miałem dostępu niestety. Postrace też będzie opóźniony, niezalezne ode mnie.

Dla spóźnialskich:

22 lipca - 24 lipca, Francja, Le Castellet, tor Paul Ricard, w skrócie GP Francji. Myśląc o F1 widzimy widowiskowe pojedynki, sprytne taktyki, buzujące emocje i właśnie dla ostudzenia tych nastrojów w połowie sezonu trafiamy do francuskiej miejscowości by ostudzić emocje podczas jednego z najnudniejszych wyścigów sezonu. Czy nowe specyfikację bolidów odmienią ten obraz, a może surowe tempo wyścigowe kolejny raz okaże się głównym wyznacznikiem wyścigu i będziemy oglądać znaną z ubiegłych lat procesję? Odpowiedź padnie w niedzielę.

Rys historyczny:
Nazwa toru pochodzi o imienia i nazwiska znanego biznesmana zajmującego się produkcją likieru Pastis, mimo ogromnego majątku jaki zbił na wspomnianym produkcie Paul Ricard szukał kolejnych sposób reklamowania się, chociaż był już głównym sponsorem powszechnie znanych kolarskich zawodów Tour De France. W ten sposób zapadła decyzja o wybudowaniu toru, a do projektowania nitki toru zostali wyznaczeniu ówcześni kierownicy F1 - Henr Pescarolo i Jean-Pierre Beltoise. Problemem oczywiście był teren, niezwykle płaski krajobraz powodował spore trudności wy wyznaczeniu ostatecznej linii. Pierwszy wyścig udało się zorganizować w 1971 r., a podczas niego kierowców czekało kilka szybkich, kilka wolnych zakrętów i niemal 2 kilometrowa prosta sprawdzająca maksymalne osiągi bolidów, a przede wszystkim ich silników. Wymagająca prosta Mistral faworyzująca turbodoładowane jednostki była miejscem ostatniego triumfu Brabhama w 1985 r., a poza tym nie rzadkim widowiskiem były na niej eksplozje zarzynanych do granic silników. Warto dodać, że zabezpieczanie toru wyprzedzało swoje czasy i całość była osłonięta bandami, mimo to w 1986 r. doszło do wypadku śmiertelnego, gdy z bolidu Elio de Angelisa odpadło tylne skrzydło odbierając mu jakiekolwiek szanse na wyhamowanie w zbliżającym się zakręcie. Brak służb medycznych na miejscu spowodował, że pomoc nadeszła zbyt późno.
Efektem tych wydarzeń była decyzja o częściowej przebudowie toru i Mistrala została skrócona do 1 km, a zakręt w którym rozbił się włoski kierowca zmodyfikowany.

Czego się spodziewać i co warto wiedzieć o Paul Ricard:

Tor jak wspominał wstęp nie należy do najbardziej emocjonujących i bez deszczowych warunków możemy się spodziewać dość nudnego wyścigu, chociaż zawsze można liczyć na Nicholasa Lattifiego.

Sama nitka toru wybacza wiele błędów, dzięki wyasfaltowanym poboczom, co przekłada się na niemal bezkarne wyjazdy poza linię wyścigową. Niemal, ponieważ pobocza są pokryte niebieskimi i czerwonymi pasami, pierwsze - niebieskie - mają w założeniu karać pozatorowych turystów, a drugie - czerwone - są skonstruowane tak by zapewniać maksymalną przyczepność, co z jednej strony ma mocno wyhamowywać kierowców przed uderzeniem w bariery ochronne, a z drugiej bardzo mocno zużywają opony.

Technicznie tor jest bardzo płaski i można go podzielić na dwie części - wolniejszą, ciasną i tę szybką. Bolidy nie powinny mieć problemów z temperaturom hamulców, ale za to muszą uważać w zakręcie 11 szczególnie na przednią lewą oponę, również umiejętność obniżenia degradacji opon będzie miała tutaj kluczowe znaczenie. Mieszanki wyznaczone na wyścig to C2, C3, C4. Długość całej nitki to około 5,8km; a rekord toru należy do Sebastiana Vettela i wynosi 1,32:740 i został ustanowiony w 2019 roku.

Ciekawostka toru:
Tutaj musimy się naprawdę wysilić, ale biorąc pod uwagę dokonania Adriana Neweya warto wspomnieć historię zespołu Leyton House z 1990 roku. Zespół ten można by porównać do wyników obecnego Williamsa, a mimo to nieoczekiwanie dwa bolidy tej stajni znalazły się na prowadzeniu wyścigu, co zostało brutalnie przerwane przez eksplozję silnika w bolidzie Mauricio Gugelmina pozostawiając osamotnionego Ivan Capelli w walce z Alainem Prostem oraz Ayrtonem Senną. Ostatecznie z powodu awarii zapłonu silnika na 3 okrążenia przed końcem uległ Francuzowi i zakończył na historycznej, drugiej pozycji. Nie bez powodu została przytoczona tutaj postać Neweya, ponieważ bolid ten był projektem, początkującego wtedy, konstruktora w F1.

HARMONOGRAM:

Wracamy do serii bez Sprintu, a więc kwalifikacje w sobotę i wyścig w niedzielę.

Czwartek, 21 lipca
godz. 15:00 – 16:05 – Konferencja prasowa

Piątek, 22 lipca
godz. 10:30 – 12:30 – Konferencja prasowa
godz. 10:40 – 11:10 – Trening W Series
godz. 11:35 – 12:20 – Trening F2
godz. 14:00 – 15:00 – Pierwszy trening F1
godz. 15:30 – 16:15 – Trening Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 17:00 – 18:00 – Drugi trening F1
godz. 18:30 – 19:00 – Kwalifikacje F2
godz. 19:25 – 19:55 – Kwalifikacje W Series

Sobota, 23 lipca
godz. 10:30 – 11:30 – Konferencja prasowa
godz. 11:10 – 11:40 – Kwalifikacje Porsche Mobil 1 Supercup
godz. 13:00 – 14:00 – Trzeci trening F1
godz. 14:50 – 15:25 – Wyścig W Series
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje F1
godz. 17:00 – 18:00 – Konferencja prasowa
godz. 18:00 – 18:50 – Pierwszy wyścig F2

Niedziela, 24 lipca
09:35 – 10:40 – Drugi wyścig F2
11:45 – 12:20 – Wyścig Porsche Mobil 1 Supercup
13:00 – 13:30 – Parada kierowców
15:00 – 17:00 – WYŚCIG F1

Kierowcy

4 - Alain Prost
2 - Lewis Hamilton, Nigel Mansell
1 - Nelson Piquet, Rene Arnoux, Alan Jones, Mario Andretti, James Hunt, Niki Lauda, Jackie Stewart, Ronnie Peterson, Max Verstappen

Producenci samochodów

3 - McLaren, Williams
2 - Lotus, Renault, Mercedes, Ferrari
1 - Redbull, Barbham, Tyrrell

Producenci silników

5 - Ford, Honda
2 - Renault, Ferrari, Mercedes
1 - BMW

Nagłówki: Ferrari uważa, że deficyt wydajności w porównaniu do Redbulla jest "nieistotny" https://www.racefans.net/2022/07/18/ferrari-believe-their-performance-deficit-to-red-bull-is-now-negligible/
Nowe poprawki Ferrari między Francją, a Węgrami https://www.formu1a.uno/ferrari-nuovi-aggiornamenti-tra-francia-e-ungheria/
Jak Ferrari zmniejszyło przewagę Red Bulla w F1 w zakresie prędkości maksymalnej https://www.motorsport.com/f1/news/how-ferrari-slashed-red-bull-top-speed-advantage/10340065/

Źródła: Redbull, PowrótRoberta, Wikipedia

#f1beforerace
#f1
  • 1