Wpis z mikrobloga

#geodezja #lesnictwo

Czy ktoś używał może tego urządzenia: https://sklep.navigate.pl/index.php/gis/mobilemapper-50-szczegoly (wersja bez GSM)? Zastanawiam się nad kupieniem pod kątem użycia go w lesie, nie jest tam wymagana 'geodezyjna' dokładność, natomiast obawiam się czy przy pracy w lesie dokładność odczytu nie będzie porównywalna z dokładnością smartfona, nie znam się niestety na tego typu sprzęcie i nie jestem w stanie tego w żaden sposób ocenić.
  • 11
@herbatkaZCukremBezCytrynki: w lesie mając nawet sprzęt dedykowany do pomiarów geodezyjnych możesz nie uzyskać zadowalających dokładności. Algorytmy w sprzętach do pomiarów dają ci jedynie dodatkową informację o bieżącej dokładności. Jeśli interesuje Cię dokładności na poziomie 10cm to bez dostępu do odpowiednich poprawek nie masz szans tego uzyskać. Jeśli chcesz tyczyć granice do ustalenia zasięgu wycinki to byłbym dodatkowo ostrożny, zwłaszcza jeśli chodzi o jakość danych geoportalu
Dokładnie, cięzko profesjonalnym odbiornikiem coś pomierzyć. Chociaż Gugik chyba udostępnia dostęp do poprawek dgps o mniejszej dokładności za darmo, ale to są dokładności rzędu 0.2m chyba.
@herbatkaZCukremBezCytrynki: Nowe telefony potrafią już obsługiwać częstotliwości L2 i L5, więc będą nawet lepsze niż ten sprzęt. Co nie zmienia faktu, że w lesie osiągniesz max +-5 metrów dokładności, a częściej pewnie będzie to +10 metrów. Normalny odbiornik geodezyjny w lesie, połączony ze stacją referencyjną daje dokładność +-2 metry.
Zależy jeszcze jaki las, bo ja zaskoczony byłem w czwartek mierząc działkę w lesie z prześwitami do góry, dostając 2cm dokładność. I mówie tu o leice gs18i gdzie dla niej pojedyncze drzewo wcześniej to był powód do zrywania dokładności centymeterowej.
Było słabo przed zmianą oprogramowania na nowsze. Podejrzewam, że miała wąskie ustawienia dokładności, aby uzyskiwać jak najpewniejsze współrzedne. A teraz pomiar w dukcie leśnym z fixem i rmsami 0.02m na pozycji i wysokości.