Wpis z mikrobloga

Mirki, sklep Vobis leci w #!$%@? i nie chce zaakceptować mojego żądania zawartego w rękomi, mimo przekroczonego 14 dniowego ustawowego terminu na ustosunkowanie się sprzedawcy. Chodzi o mikser kupiony 30.11.2020 przez osobę prywatną.

Chronologia zdarzeń w 2021:
3.12 Stwierdzam wadę produktu. Zgłaszam do sprzedawcy wadę produktu i chęć skorzystania z rękojmi - żądanie: wymiana produktu na nowy, wolny od wad.

10.12 Odpowiedź od sklepu:
"Szanowny Kliencie,

Bardzo proszę o rejestrację przesyłki pod linkiem https://szybkiezwroty.pl/ . Podczas rejestracji proszę o podanie nazwy sklepu VOBIS, a w opisie proszę o wpisanie numeru reklamacji XX. Przesyłkę będzie można nadać w dowolnym paczkomacie.

Proszę o podanie adresu na który przesyłkę będzie można odesłać po ewentualnej naprawie."
Rejestruję zwrot. Nadaję uszkodzony produkt w paczkomacie.

14.12 Paczka dotarła do sprzedawcy (zgodnie ze śledzeniem inpost).

18.12 Wysyłam do sprzedawcy maila, że minęło 14 dni na ustosunkowanie się do mojego żądania - żądanie zostaje uznane za uzasadnione zgodnie z KC 561^5.

28.12 Dzwonię na infolinię sklepu z prośbą o informacje. Pani Konsultant mówi, że nie dostali mojego maila z 18.12 (wysłałem na poprawny adres email). Prosi, żebym wysłał maila ponownie, co też robię. Pani Konsultant informuje mnie, że uszkodzony produkt jest u producenta i oczekują na decyzję serwisu.

29.12 Mail od sprzedawcy, że do rękojmi ustosunkowali się w ciągu 7 dni i że przedmiot nadal jest w serwisie. Jako ustosunkowanie sprzedawca rozumie wiadomość, w której poprosili mnie o przysłanie produktu.
Brak tam jakiegokolwiek ustosunkowania się, jedynie prośba o nadanie przesyłki i podanie adresu, na który przesyłkę będzie można odesłać po ewentualnej naprawie.

29.12 Moje kolejne pismo do sprzedawcy, gdzie tłumaczę, że prośba o nadanie przesyłki nie jest ustosunkowaniem się do rękojmi, gdyż ustosunkowanie się ma być merytoryczne i że minęło 14 dni od mojego żądania wymiany produktu na nowy, wolny od wad. Przywołuję wyroki sądu popierające moją sprawę. Ponownie proszę o rozpatrzenie rękojmi pozytywnie tj. wymiany produktu na nowy, wolny od wad.

31.12 kolejny mail od sprzedawcy, że stosunkowanie się do reklamacji miało miejsce w terminie ustawowym.

Do dzisiaj brak nowych informacji o sprawie. Co robić? Składać pozew cywilny?

#prawo #pytanie #pytaniedoeksperta #kodekscywilny #rekojmia
  • 4
Składać pozew cywilny?


@Fortnight: możesz, ale jeśli jesteś pewny wady, bo w innym wypadku nawet brak odpowiedzi nie rodzi automatycznie w 100% wygranej sprawy jeśli wada nie istnieje lub nie jest wadą.
@Adams_GA: zgodnie z KC 561^5 brak ustosunkowania się do do żądania w terminie 14 dni = uznanie żądania za uzasadnione. Nie wystarczy dowieźć, że sprzedawca nie ustosunkował się w terminie ustawowym do żądania?
@Fortnight: tak, ale jeśli sprzedawca udowodni, że wada nie istnieje np. dajmy na to rozwaliłeś mikser rzucając nim o podłogę, to nie mógł uznać nieistniejącego żądania i roszczenia. Ten zapis de facto jedynie na niego przerzuca obowiązek wykazania nieistnienia wady, ale nie da wygranej z automatu.