Wpis z mikrobloga

Cześć, jestem młodym kierowcą, prawko nie mam roku nawet i chociaż - tak mi się wydaję - ogarniam już w miarę, nie jestem całkiem zakałą, która nie potrafi się włączyć do ruchu, to jednak nadal się uczę i nie wszystko pewnie rozumiem.
Dlatego też mam pytanie dotyczące redukcji biegów:
otóż, byłem uczony, że dojeżdżając na przykładowo 4 biegu do czerwonego światła, hamuję sobie samym hamulcem, potem wysprzęglam gdzieś przy tych jałowych obrotach, żeby silnik się nie zaczął dławić, a dopiero jak się zatrzymam wrzucam sobie luz - czyli hamuję bez redukcji.
Z kolei moja dziewczyna, która ma prawko troszkę dłużej ode mnie oraz jej ojciec w tej samej sytuacji robią redukcję nawet 4-3-2. Argumentują, że to hamowanie silnikiem.
No i teraz tak naprawdę pytanie: czy to w ogóle ma sens? Dla mnie to brzmi jak zużywanie co chwila sprzęgła i skrzyni biegów w trakcie jazdy po mieście. Czy mógłby mi to ktoś wytłumaczyć lub odesłać, gdzie znajdę odpowiedź?

#prawojazdy #motoryzacja #samochody
  • 35
  • Odpowiedz
@Dzimi22: sa rozne szkoly, ty oszczedzasz sprzeglo, mniej przelaczen, niedokladnosci przelaczen.
A dziewczyna oszczedza hamulce, meczy sprzeglo.
Jak obaj macie 2masy, jezdzic i obserwowac, jak dziewczynie szybciej znaczaco padnie sprzeglo to pewnie wyda wiecej na wymiane sprzegla niz ty na klocki i tarcze.
Ja robie jak ty, bo mam slabe juz sprzeglo, a klocki wymienie sam...
A dziewczyna jest nauczona starej szkoly, kiedy klocki to byl majatek, a sprzeglo wytrzymywalo
  • Odpowiedz
@Dzimi22: Ma to sens, tylko trzeba robić to umiejętnie - dopasowywać obroty do redukowanego biegu. Sprzęgło jest głównie przystosowane do przekazywania momentu z silnika na skrzynię, a nie ze skrzyni na silnik. W teorii jest to bardziej ekonomiczne i w ogóle, ale z drugiej strony łatwiej lać paliwo niż wymieniać sprzęgło :D
  • Odpowiedz
@ZiumZium: Oh, niestety nie uda nam się tak porównać 1:1, a było to ciekawe, bo coż, oboje pożyczamy auto od rodziców, jak coś trzeba :D