Wpis z mikrobloga

Interesuję się giełdą od marca więc jestem całkowicie zielony. Czytam Wasze wpisy i już dzięki temu nauczyłem się że hoho. Ale jedna rzecz nie daje mi spokoju: o ile rozumiem, że fundamenty i kondycja spółki mają wpływ na cenę akcji, o tyle nie rozumiem relacji w drugą stronę. Tzn. jakie znaczenie dla dobrze funkcjonującej spółki ma spadek ceny jej akcji? Załóżmy, że kurs akcji spółki z naprawdę dobrymi fundamentami i wynikami spada - dlaczego ma to mieć dla niej znaczenie? Wchodząc na giełdę pozyskali finansowanie. Co ich interesuje jak pozniej rynek wycenia ich akcje?
#gielda
  • 12
@czarski: Trochę wizerunkowy, trochę możliwość pozyskania dodatkowego kapitału, bo im wyższa wycena tym łatwiej np. rozwodnić 1% akcji i dobrać kapitału na inwestycje. Wyższy kurs akcji jest też w interesie inwestorów, którzy np. inwestowali przez lata i chcą zrealizować zyski i nie ma w tym nic złego. Dla zdrowej, zarabiającej spółki, giełda mogłaby zostać zamknięta na lata i po powrocie notowań nic by się nie zmieniło ;)
@czarski przeanalizuj fundamentt i kondycje spolki np. Pkn orlen i ccc

Jedna zarabia, wartosc ksiegowa cos kolo 90-100pln a chodzi po 70pln, z drugiej ccc od 2 lat przynoso straty wartosc akcji 7 pln a ludzie kupuja po 110pln

Po prostu fundy graja tez na spaki spolek i wtedy bank moze uruchamiac srodki, by skupowac akcje w druga strone by fund jednak nie zarobil

Np. Nikt nie postawi shorta na orlen, wiec
@czarski: Spółki jako takiej nie obchodzi to wcale bo jest bytem abstrakcyjnym. Obchodzi to akcjonariuszy większościowych - bo oni, chcą żeby im się zera na koncie zgadzały.
@Mikrosoft: Ok, chyba rozumiem. Ale jako laik odbieram informację o spadkach na giełdzie jako bezpośrednie przełożenie na majątek spółki Przykładowo CocaCola i Ronaldo: przekaz dla takich ludzi jak ja poszedł, że CC straciła 4 mld. O ile dobrze rozumiem, to stracili posiadacze akcji, ale po samej firmie to spływa. A właściwie nie stracili, bo kurs zaraz odbił