Post, na którego niżej odpisuję zniknął z tagu (w ogóle często od wczoraj znikają posty z tagu spacex, hurtowo wręcz, ciekawe dlaczego ( ͡°͜ʖ͡°) ), ale ponieważ już na niego odpisałem, to wrzucam na mój tag, gdyż adresuję w nim popularną konfuzję wśród ludzi mniej zorientowanych w temacie.
Przecież inżynierowie i programiści spacex i tesla to geniusze
@CJMac: W Tesli mniej (chociaż Roadstera zaprojektował praktycznie sam, stojąc na czele bardzo niewielkiego teamu inżynierów), ale w SpaceX Musk "inżynieruje" osobiście najważniejsze systemy, choć nie ma żadnego formalnego wykształcenia w tym kierunku.
Musk sam zaprojektował Falcona (za wyjątkiem silników), później zdecydował o momentalnym zarzuceniu go na rzecz F9 i rozkminił jego lądowanie, wymyślił też lądowanie na oceanie (jak to pierwszy raz wytłumaczył programistom – przy czym tu trzeba pamiętać, że Musk sam jest programistą, bardzo utalentowanym – to uznali sugestię za nierealistyczną... póki Elon nie zamówił dwóch platform, te były już fizycznie gotowe po 6 tygodniach od podzielenia się przez Muska pomysłem); później sam zaprojektował wczesną, większą wersję Starshipa (ITS) – tu go prawdopodobnie inni inżynierowie przekonali, że tym razem musi naprawdę spauzować, bo nie każdy w firmie za nim nadąża i robienie rakiety na 500 osób to jednak przesada – oraz silnik, mający ją umożliwić (Elon osobiście odpowiada za projekt Raptora jako jego lead engineer), później wpadł na kolejny, brawurowy pomysł zrezygnowania z płytek termicznych na rzecz aktywnego chłodzenia, co doprowadziło do zmiany całego projektu na stal nierdzewną. Wtedy okazało się, że stal nierdzewna w ogóle rozwiązuje masę problemów (a Raptory mają taką nadwyżkę ciągu, że waga stali nie przeszkadza) i choć ostatecznie wrócili do płytek termicznych (aczkolwiek Elon wciąż tęskni za koncepcją "pocącej się rakiety" i nie wyklucza, że kiedyś spróbują ją rozwinąć), to zmiana na stal została.
W każdym razie, Musk jest głównym inżynierem SpaceX w bardzo dosłownym sensie. W jednym z wywiadów mówił pół-żartem, że nawet bliscy znajomi i rodzina zadają mu często pytania w rodzaju "dobra Elon, ale kto tak naprawdę projektuje Starshipa, no musi być taka osoba, przecież sam nie projektujesz" i on zaczyna już mieć dość tłumaczenia im za każdym razem, że właśnie >90% jego czasu w SpaceX to projektowanie Starshipa, bo firmą zarządza COO w osobie Gwynne Shotwell.
@texas-holdem: I jakby Elon wziął się za tą większą wersję Starshipa, to nie byłoby problemu ze zbyt dużą mocą Raptorów xd Zamiast balansować na minimum ich ciągu, możnaby wtedy luźno zwiększać/zmniejszać ich moc bez włączania/wyłączania kolejnych silników w trakcie lądowania
I jakby Elon wziął się za tą większą wersję Starshipa, to nie byłoby problemu ze zbyt dużą mocą Raptorów xd
@cebuula: W sumie racja, nie myślałem o tym tymi kategoriami, a to przecież prawda – ten przeskalowany w dół Starship jest po prostu za mały na silniki, które Elon projektował, mając w głowie znacznie cięższy statek.
@FLAC: Z tego co wiem, ta koncepcja była po prostu wbrew dewizie upraszczania, płytki to jednak sprawdzona technologia, a Elonowi bardzo zależy na czasie. Opracowanie od podstaw zupełnie nowego sposobu wejścia w atmosferę pochłonęłoby zapewne wiele zasobów, a Elon potrafi być pragmatyczny i się wycofywać ze swoich pomysłów, gdy rzeczywistość im nie sprzyja.
@texas-holdem o stary ale ciekawostki teraz zarzuciłeś. Skąd wiesz te rzeczy (odnośnie projektowania Falcona i SN)? Chętnie bym poczytał artykuły czy książkę jeśli jesteś w stanie coś polecić ;)
@ziuaxa: Powyższy post to moje podsumowanie całej masy źródeł, których odtworzenie zajęłoby mi dużo czasu – mowa o godzinach wywiadów z Muskiem (konferencje, podcasty, eventy prasowe) ale także (a może przede wszystkim) osobami, które z nim współpracowały/współpracują + słowo pisane w postaci książek oraz wiarygodnych artykułów prasowych (dużo ciekawych info znajduje się zwłaszcza w wywiadach, w czasie których Musk nie był jeszcze globalnie rozpoznawalną postacią, tj. pierwsze lata SpaceX, przed
takie rzeczy aż się miło czyta. Może jakieś większe wpisy odnośnie falocna, h9 czy raptorow?
@gruby_mbl: Jeśli pytasz o moje wpisy, to nie. Jeśli pytasz o polskojęzyczny Internet, to raczej też nie (mało jest dobrych materiałów tego typu po polsku). Chodzi mi po głowie nagranie serii podcastów, tylko jeszcze sobie tego nie "ustrukturyzowałem" w głowie. Poza tym, jak podcast to studio, montaż, dźwiękowiec – musiałbym to połączyć z Patronite.
@texas-holdem: tak teraz się zacząłem zastanawiać jak zapowiedziane powiększenie starshipa by się miało do tych naszych starych wiadomości. Cięższy starship by mógł pomóc przy lądowaniu właśnie w taki sposób, że raptory być może by nie musiały być wyłączane po kolei. Z drugiej strony, raptor 2 ma większy ciąg, co być może wyrówna się z większą masą. A może właśnie ze względu na większą moc raptorów, większy starship stał się po
@cebuula: Koniecznością (czy raczej, jedyną sensowną opcją) są większe zbiorniki paliwa przy przejściu na 9 silników. Lądujący statek i tak będzie miał te zbiorniki puste, a sama stal w tym dodatnym segmencie nie waży chyba aż tyle, by uniknąć suicide burn – ale kto wie do jakiego ciagu mogą zejść Raptory 2, nie mamy tej informacji. Raptory 1 schodziły poniżej 50%, może Raptory 2 schodzą np. do 30% ciągu –
@CJMac: W Tesli mniej (chociaż Roadstera zaprojektował praktycznie sam, stojąc na czele bardzo niewielkiego teamu inżynierów), ale w SpaceX Musk "inżynieruje" osobiście najważniejsze systemy, choć nie ma żadnego formalnego wykształcenia w tym kierunku.
Musk sam zaprojektował Falcona (za wyjątkiem silników), później zdecydował o momentalnym zarzuceniu go na rzecz F9 i rozkminił jego lądowanie, wymyślił też lądowanie na oceanie (jak to pierwszy raz wytłumaczył programistom – przy czym tu trzeba pamiętać, że Musk sam jest programistą, bardzo utalentowanym – to uznali sugestię za nierealistyczną... póki Elon nie zamówił dwóch platform, te były już fizycznie gotowe po 6 tygodniach od podzielenia się przez Muska pomysłem); później sam zaprojektował wczesną, większą wersję Starshipa (ITS) – tu go prawdopodobnie inni inżynierowie przekonali, że tym razem musi naprawdę spauzować, bo nie każdy w firmie za nim nadąża i robienie rakiety na 500 osób to jednak przesada – oraz silnik, mający ją umożliwić (Elon osobiście odpowiada za projekt Raptora jako jego lead engineer), później wpadł na kolejny, brawurowy pomysł zrezygnowania z płytek termicznych na rzecz aktywnego chłodzenia, co doprowadziło do zmiany całego projektu na stal nierdzewną. Wtedy okazało się, że stal nierdzewna w ogóle rozwiązuje masę problemów (a Raptory mają taką nadwyżkę ciągu, że waga stali nie przeszkadza) i choć ostatecznie wrócili do płytek termicznych (aczkolwiek Elon wciąż tęskni za koncepcją "pocącej się rakiety" i nie wyklucza, że kiedyś spróbują ją rozwinąć), to zmiana na stal została.
W każdym razie, Musk jest głównym inżynierem SpaceX w bardzo dosłownym sensie. W jednym z wywiadów mówił pół-żartem, że nawet bliscy znajomi i rodzina zadają mu często pytania w rodzaju "dobra Elon, ale kto tak naprawdę projektuje Starshipa, no musi być taka osoba, przecież sam nie projektujesz" i on zaczyna już mieć dość tłumaczenia im za każdym razem, że właśnie >90% jego czasu w SpaceX to projektowanie Starshipa, bo firmą zarządza COO w osobie Gwynne Shotwell.
#texasbocachica
@cebuula: W sumie racja, nie myślałem o tym tymi kategoriami, a to przecież prawda – ten przeskalowany w dół Starship jest po prostu za mały na silniki, które Elon projektował, mając w głowie znacznie cięższy statek.
@gruby_mbl: Jeśli pytasz o moje wpisy, to nie. Jeśli pytasz o polskojęzyczny Internet, to raczej też nie (mało jest dobrych materiałów tego typu po polsku). Chodzi mi po głowie nagranie serii podcastów, tylko jeszcze sobie tego nie "ustrukturyzowałem" w głowie. Poza tym, jak podcast to studio, montaż, dźwiękowiec – musiałbym to połączyć z Patronite.