Wpis z mikrobloga

Wczoraj poczyniłem wpis o Pierce Arrow Silver Arrow, który powstał w czasie amerykańskiej mody na aerodynamikę.

Przykładem tej mody jest Chrysler Airflow wypuszczony na rynek w 1934 roku. Zaprojektowali go panowie Fred Zeder, Owen Skelton i Carl Breer nazywani w firmie "Trzej muszkieterowie". Jest to pierwszy seryjny, aerodynamiczny amerykański samochód, był też pierwszym samochodem z samonośnym nadwoziem z tamtego kontynentu. Projektantom zależało na jak najniższym środku ciężkości, więc poprowadzili nisko wał napędowy, przesunęli tylną kanapę przed tylną oś, razem z nią do przodu poszła przednia kanapa, a w konsekwencji nad przednią oś trafił silnik. Część pasażerska w całości umieszczona między osiami nie była wtedy oczywistym rozwiązaniem w tej klasie. Prawdopodobnie to też pierwszy amerykański samochód mogący przewozić na przedniej kanapie 3 osoby.

Wyglądał masywnie i nie spodobał się klientom. Pewnie chcąc trochę wysmuklic sylwetkę prezentowano go często obok lokomotywy.

Tu jest fotka, trzeba kliknąć.

W latach 20. pewien Austriak(chociaż nie jestem pewien, bo facet urodził się w Wiedniu, ale jego rodzice byli węgierskimi Żydami) - Paul Jarray - opatentował swój pomysł na opływowe nadwozie i nawet sprzedawał licencje na nie, kupiły ją m.in. Adler, Steyr i Tatra. Chrysler olał ją i zaczął produkować Airflowa. Jarray wytoczył mu proces, który zakończył się polubownie.

Nasze rodzime autko PZInż Lux-Sport wygląda jakby skorzystało z tej licencji, ale tego nie jestem pewien.

#samochody #motoryzacja #wykopcarsavenue #klasycznamotoryzacja #amerykany #historia(?)
H.....d - Wczoraj poczyniłem wpis o Pierce Arrow Silver Arrow, który powstał w czasie...

źródło: comment_l2htksEr1H1p2hppXPOE1r3XpGyJbkyH.jpg

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz