Wpis z mikrobloga

Przykład wpływu gracza na otoczenie i konsekwencji jego decyzji opartych na zebranych informacjach oraz zazębiających się informacji (długi, szczegółowy wpis, brak tl;dr)

spoiler poniżej dotyczący postaci ripperdoca Charles Bucks, zadania poboczne odnalezienia drzazgi dla Sandry Dorsett i zlecenia od fixerki Reginy na odzyskanie laptopa "Last Login"

*

Ripperdoc Charles Bucks, którego możemy odwiedzić w każdej dowolnej w chwili w Kabuki, Watson wydaje się być zwyczajny - ot kolejny sprzedawca cyberwszczepów. Co prawda jego nonszalancka "cwaniacka" postawa trochę dziwi, ale w sumie to Night City - widocznie nawet cwaniak może zostać Ripperdociem. Na pytanie jak mu idzie w biznesie, odpowiada, że na początku było ciężko, ale dwa lata temu poznał odpowiednich ludzi i idzie mu lepiej. Najważniejsze, wg niego to mieć odpowiednie kontakty.

W jego "klinice" są zamknięte drzwi, które żeby otworzyć potrzeba karty dostępu. O tym później.

W pobliżu mamy do wykonania dwa zadania - jedno poboczne dla Sandry Dorsett to pomoc w odzyskaniu skradzionej drzazgi, drugie to zlecenie dla Reginy odzyskania laptopa. Okazuje się, że obydwa łączą się z lokalnym gangiem kosiarzy - porywaczy ludzi dla usuwania ich cyberwszczepów i sprzedaży na czarnym rynku.

Drzazgę z danymi dla Sandry Dorsett znajdujemy na parterze - jeśli gracz gra w trybie 'od znacznika do znacznika' to po prostu zabierze drzazgę i opuści lokację, nic więcej się nie dowie.

Jednak jeśli gracz zapragnie eksploracji pomieszczenia albo będzie jednocześnie wykonywał zlecenie odnalezienie laptopa uda się do piwnicy budynku - tam odnajdzie kosiarzy w trakcie "operacji" i szukanego laptopa. Po zabraniu go, jeśli gracz wróci tak jak znacznik mu podpowiada - znowu nic więcej się nie dowie, ot typowe "generyczne" zlecenie.

Ale jeśli gracz zechce być dociekliwy może odkryć fakty łączące operacje kosiarzy z ripperdociem - przeszukując piwnicę znajdzie schody prowadzące na zaplecze kliniki ripperdoca - to właśnie te zablokowane drzwi. Ripperdoc jest bardzo zaskoczony wejściem gracza od tej strony i tłumaczy się, że był przetrzymywany i zmuszany siłą przez kosiarzy do współpracy. Gracz ma dwie możliwości - albo uwierzy gościowi i nic się więcej nie wydarzy albo nie uwierzy - wtedy Ripperdoc oferuje zniżkę w zamian za nasze milczenie. Mamy kolejne dwie możliwości - albo przystać na układ albo się nie zgodzić. W tym pierwszym przypadku dostajemy dosyć solidny % rabat do zakupów, w drugim przypadku gość ucieka. Znowu mamy dwie możliwości - albo możemy odpuścić albo pobiec za nim i go zabić - wtedy dostaniem gwiazdkę od policji za zabójstwo niewinnej osoby.

Jeśli podczas pobytu w piwnicy pomyszkujemy trochę bardziej znajdziemy komputer na którym Ripperdoc Buck grozi kosiarzom, że jego szefowie dowiedzą się o ich kradzieży drogich medykamentów. Możemy wykorzystać tę wiedzę w trakcie konfrontacji i udowodnić mu, że o wszystkim wiemy i że kłamie. Buck przechodzi od razu do przedstawienia swojej korupcyjnej oferty. Dalsza część jest bez zmiany.

Co się stanie gdy po pobycie w piwnicy i odkryciu nielegalnej kliniki kosiarzy wrócimy do ripperdoca, ale normalną drogą zamiast odkrywać łączące ich schody? Nic, nie mamy żadnych dowodów, że Buck jest zamieszany w działalność kosiarzy. Mimo iż wszystko dzieje się w obrębie tego samego budynku to jest on spory, wejścia są z różnych stron i prowadzą wąskimi alejkami i trudno się zorientować, że obydwie sytuację dzieją się w tym samym miejscu.

Ale co będzie, gdy odczytamy maila, który jest dowodem na powiązanie Bucka z kosiarzami i wrócimy do niego zwykłą drogą a nie skrótem przez jego gabinet? Buck siedzi jak gdyby nigdy nic (nie wie przecież, że byliśmy w piwnicy kosiarzy), ale uzyskujemy dodatkową opcję dialogową, w której możemy oskarżyć Bucka o zbrodniczą działalność. Ripperdoc jest wyraźnie zaskoczony i ma inny dialog przygotowany na tą okazję - nie gada o byciu porwanym, bo wie, że znamy prawdę - przechodzi później do przedstawienia swojej korupcyjnej oferty.

Podsumowując:
Możemy zdecydować o 4 różnych sposobach rozwiązania sytuacji Bucka:
- uwierzyć w jego kłamstwa - wtedy wraca do bycia zwykłym ripperdociem i handlowania z nami
- nie uwierzyć/posiadać dowody jego kłamstwa i przyjąć ofertę współpracy, otrzymujemy zniżkę do zakupów (bardzo atrakcyjną)
- nie uwierzyć i nie przyjąć oferty i pozwolić mu uciec (teoretycznie najgorsza opcja, bo nic nie zyskujemy)
- nie uwierzyć i zabić oraz zostać oskarżonym przez policję o zabójstwo niewinnej osoby (dostajemy niebieski loot w nagrodę na ciele ripperdoca)

- wydaje mi się, że jest też piątą opcja, w mojej opinii nie działająca ze względu na bug - jeśli mamy dowody w postaci maila możemy go zastrzelić jak zwykłego bandytę, bez angażowania policji. wskazuje na to drobne bugowanie się dialogu gdy używamy karty "dowodu mailowego" i nakazuje to logika podobnych sytuacji w innych zadaniach (zabijanie bez policyjnych konsekwencji szumowin zamieszanych w przestępczą działalność)

Ostatnie 3 opcje zakładam, że są czysto roleplejowe, bo nie jestem w stanie stwierdzić czy jeśli puścimy go wolno to pojawia się później w grze czy znika na zawsze, czy jego śmierć jest gdzieś odnotowywana w jakimś maila (co może być prawdopodobne). Taka ciekawostka - po ucieczce biegnąc za nim możemy dowiedzieć się, że ucieka do auta i odjeżdża nim gdzieś (co też jest trochę zbugowane, prowadzi samochód siedząc po stronie pasażera)

Co ciekawe, mamy możliwość rozwiązania jego sytuacji bez angażowania się w którekolwiek z tych dwóch zadań pobocznych naprowadzających nas na niego - możemy shackować drzwi w jego gabinecie i dostać się tą drogą do piwnicy i odkryć jego działalność. Po powrocie tą samą drogą aktywuje się ta sama sytuacja - jest zaskoczony i zgrywa ofiarę porwania przez kosiarzy.

Z innych ciekawostek to w tej norze kosiarzy jest mail, w którym kosiarze opisują ze szczegółami naszą akcję z odbiciem Sandry Dorsett w prologu - jestem ciekaw, czy jeśli tą misję przejdziemy w pełni po cichu (co jest trudne, ale wykonalne) to czy będzie tam inna wiadomość. W końcu nikt nas nie widział, więc kto mógł nas opisać? Gra w bardzo wielu misjach odnotowuje w jaki sposób przeszliśmy daną misję i na tej podstawie zmienia dialogi czy właśnie jakieś poboczne wiadomości.

*

To tylko drobna ciekawostka, która nie jest w żaden sposób graczowi komunikowana. Nie dostajemy zadania 'sprawdź podejrzaną działalność ripperdoca', w tych dwóch zadaniach nie mamy żadnego "[opcjonalne]:sprawdź kto odbiera towar od kosiarzy" - to tylko małe urozmaicenie, które pokazuje jak wiele elementów w tej grze się zazębia i ma na siebie wpływ: pozornie zwykły handlarz, wejście odpowiednimi drzwiami, zdobycie (albo i nie) jakiejś informacji i jak na tej podstawie mamy wpływ na jego dalsze losy.

Jest tu też szerszy kontekst: owi "potężni szefowie", o którym gość wspomina w mailu i dialogu z nami. Nie widziałem nigdzie konkretnej informacji kim mogą być, ale domyślam się, że jest to jedna z mnóstwa wielu wielu malutkich cegiełek budująca narrację pod przyszły dodatek, tak jak zresztą udział Sandry Dorsett, gościa od laptopa i kosiarzy w tym, ale o tym napiszę kiedy indziej.

#cyberpunk2077
pablo397 - Przykład wpływu gracza na otoczenie i konsekwencji jego decyzji opartych n...

źródło: comment_16192843058F71w28VSBt8YqV1V1DVJk.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
@pablo397: Sporo jest zazębiających się zadań - pobocznych/niebieskich ze sobą.

1. Trzeba duużo czytać
2. Ciężko zapamiętać te imiona które się przewijają i czasami można tego nie zauważyć.
  • Odpowiedz
@pablo397: ostatecznie typa odstrzeliłem. Niemniej raz za nim pobiegłem, bom był ciekawy, gdzie ucieka (może by doprowadził do jakiegoś questa?). Po minięciu kilku zaułków wsiada on do zaparkowanego samochodu i odjeżdża. Wskoczyłem mu na dach, a ten grzecznie jechał kilka ulic (w tym stojąc w korkach), po wyjechaniu na skraj dzielnicy koleś znika wraz z samochodem, a ja jadący na dachu spadam tyłkiem na asfalt. Tyle.
  • Odpowiedz