Wpis z mikrobloga

@WLs40_462-62:
Jedno nie wyklucza drugiego. Na przykład świat ukazany w serii gier Fallout jest jednocześnie retrofuturystyczny i postapo.
Wszystko zależy od interpretacji, art również pasuje do klimatów peryferiów cywilizacji w cyberpunkowym uniwersum. Słyszałem kiedyś trafny komentarz, że rzeczywistość ukazana w dziełach cyberpunk to pełzająca apokalipsa rozłożona w czasie. Tam zwykle niższe warstwy społeczne żyją już właściwie w swoistym postapo, więc art ten może stanowić inspirację dla świata retrofuturystycznego cyberpunku...
@Ciekawska_Genetta to też jest możliwe, ale co do cyberpunku to niepowiedziałbym że jest to retrofuturyzm. Ogólnie atmosfera jest typowa dla zachodu lat 80tych, ale tam, w miami i tych okolicach nie jest to przeszłość. Nadal panuje tam taki klimat. Cyberpunk nie zawiera też jakiś artefaktów które pochodzą z dalszej przeszłości, a wszystko opiera się na innowacjach technologicznych.
@WLs40_462-62:
Ja definiuję retrofuturyzm jako wizję przyszłości z punktu widzenia minionych dekad np. wizja przyszłości z punktu widzenia lat dwudziestych, pięćdziesiątych albo osiemdziesiątych. Tudzież retrofuturyzmem można określić dzieło powstałe zupełnie niedawno ale inspirowane w estetyce świata przedstawionego tymi minionymi wizjami przyszłości.
Nie określam mianem retrofuturyzmu samego cyberpunku, bo ten podgatunek fantastyki naukowej ewoluował na przestrzeni lat.
Owszem istnieje nurt retrofuturystycznej wizji cyberpunku sięgający do jego korzeni. Zalicza się do niego na