Wpis z mikrobloga

#fotowoltaika #motoryzacja #samochody #pytaniedoeksperta #elektryka #samochodyelektryczne

Czołem Mirabelki i Mireczki,
Czy ma ktoś z Was doświadczenia z ładowaniem elektryka z instalacji fotowoltaicznej? Planuję zrobić takie combo. Założyć instalację na 6kw. Dom aktualnie 2,2 - 2,4. Samochód, myślę, żeby kupić - Nissan Leaf - od 2,7 do 3,6 kw, zależnie od przebiegu. Czy to dobry pomysł? Powinienem na coś jeszcze zwrócić uwagę?
Planowane:
Inwerter - Sofar Solar
panele - Bauer

Czy warto kupować / dopłacać za inwerter z przyłączem do ładowania samochodu?

Dzięki!
  • 18
  • Odpowiedz
@micherwicher: nie znam się to się wypowiem xd. Z jednej strony moc to moc, a z drugiej czy taka instalacja jest w stanie przez dłuższy czas dostarczać taką moc? I czy w nocy też da taką moc do ładowania samochodu?
  • Odpowiedz
@fibonaczi: wydaje mi się że nie ma różnicy czy z intwertera czy z osobno. Co niby da to że będzie z inwertera?
Ja kchcesz optymalizować zużycie aktualne to i tak bedziesz ładować do 3kW ze zwykłego gniazdka, tylko wtedy ładouje się ~100km/5h, wiec i tak bedziesz zazwyczał ładował przez noc więc i tak prąd z głównie z sieci z bilansowania, a za 15 lat będzie trzeba dołożyć magazyn energii
  • Odpowiedz
@fibonaczi: generalnie z tego co wiem to przy PV musisz starać się korzystać jak najwięcej w ciagu dnia kiedy instalacja pracuje. Czyli ładowanie auta, pranie, kopanie bitcoinów i rażenie prądem chomika, tylko w ciągu dnia. Wtedy masz przełożenie 1:1, moc, którą produkujesz, do tej, którą zużywasz.
  • Odpowiedz
generalnie z tego co wiem to przy PV musisz starać się korzystać jak najwięcej w ciagu dnia kiedy instalacja pracuje.


@micherwicher: chyba że założysz też bank energii, wtedy w dzień jak jesteś w pracy najpierw ładujesz bank a dopiero po naładowaniu oddajesz energie do sieci, a wieczorem kiedy korzystasz najwięcej a produkujesz najmniej - najpierw ciągniesz z banku a dopiero po rozładowaniu bierzesz z sieci. Ma to sens o tyle
  • Odpowiedz
@micherwicher:
Jak dużo jeździsz na prądzie to potrzebujesz całkiem duża instalację
Robiąc miesięcznie 1000km po 30kW/100km potrzebujesz 4MWh żeby naładować auto.
Robiąc 100km dziennie, już 12MWh
Jak ładujesz w nocy to prąd dwustrefowy może wyjść taniej niż fotowoltaika
  • Odpowiedz
@Mateos2: Ja to liczyłem tak. Nissan Leaf zużywa 18kwh/100 km. Przy przebiegu 15-20 tys rocznie mamy 2,7 - 3,6 kw rocznie potrzebne. Domowa instalacja zużywa aktualnie 2,2-2,4 kw. PV chce zrobić na 6 kw. Czyli mam akurat lub z zapasem jeszcze. Mam dach całkowicie na południe. Licząc, ze w lato będę działał 100% mocy to powinienem zrobić nadwyżkę na miesiące zimowe. Dobrze myśle?
  • Odpowiedz
@micherwicher: policz czas zwrotu jeśli byś auto ładował w taniej taryfie nocnej.
Może się okazać że foto zwróci Cię się za naście lat, czyli de facto nigdy :)
Policz zużycie kWh/100km wg danych rzeczywistych... Dane producentów są z kosmosu często.
Ciężkie audi etron na autostradzie potrafi zjeść 40kwh/100 a po mieście ponad 30
I.....
Żeby odebrać 6MWh musisz naprodukowac 7
  • Odpowiedz
@Mateos2: Mówią, że realne zużycie Nissana Leafa to 18kwh/100 km i tak liczyłem. Wygląda, że się spina na papierze, ale też się cykam, że ta inwestycja się rozciągnie na lata. Największym ryzykiem jest ładowanie poza godzinami "słonecznymi", gdzie przelicznik jest 0,8 i wtedy mogę dopłacać do rachunków za prąd :(
  • Odpowiedz