Wpis z mikrobloga

#przegryw #niskainteligencja

Uczniów o ilorazie inteligencji poniżej przeciętnej charakteryzują cechy, które generują i nasilają niepowodzenia szkolne. Ich problemy są bardzo zróżnicowane i dla każdego przybierają indywidualny charakter. Wynikają one między innymi z parcjalnych i fragmentarycznych zaburzeń rozwoju psychomotorycznego, które są wynikiem minimalnych zmian strukturalnych centralnego układu nerwowego. Deficyty pojawiają się przede wszystkim w myśleniu pojęciowo-słownym, a przez to myślenie dzieci nawet w starszym wieku charakteryzuje się konkretnością. Ponadto mają one zaniżoną możliwość kategoryzowania i uogólniania, co spowalnia tempo pracy podczas procesu uczenia się. Trudność sprawia im również wewnętrzna organizacja nowo nabytej wiedzy i integrowanie jej z już posiadaną oraz jej generalizowanie i wykorzystanie w różnych dziedzinach. Jako że dzieci te charakteryzują się słabą umiejętnością wyodrębniania cech istotnych od nieistotnych, uczą się na pamięć obszernych partii materiału bez zrozumienia ich treści. Dlatego wymagają większej liczby powtórzeń i metod pracy dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb. Niski poziom intelektualny wpływa również na problemy wychowawcze, które generują sztywność myślenia, mała samodzielność i brak krytycyzmu.

Ciekawe ilu z was miało te cechy, w szkole?
  • 2