Wpis z mikrobloga

W nawiązaniu do wpisu o niedziałającej transmisji F1 TV Pro oraz braku odpowiedzi z supportu, za namową @Szanowny_Wykopek: napisałem do UOKiK. Poniżej odpowiedz z konsumenckiego centrum e-porad:

W sytuacji, gdy siedziba firmy znajduje się za granicą, lecz w Unii Europejskiej, proponuję, aby skorzystał Pan ze wsparcia Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK). Adresy i dane kontaktowe znajdzie Pan na stronie internetowej www.konsument.gov.pl.

Zawarcie umowy poza granicami własnego państwa albo u zagranicznego przedsiębiorcy nie oznacza utraty uprawnień konsumenckich. Jednak z powodu dużych odległości, braku znajomości miejscowych przepisów (o ile nie są one ujednolicone na poziomie europejskim) oraz bariery językowej, nierzadko trudno wyegzekwować uprawnienia z tytułu wady towaru, skorzystać z prawa odstąpienia od umowy albo dochodzić odszkodowania za wadliwe wykonanie usługi.

Co więcej, Unia Europejska dąży co prawda do jak największej harmonizacji prawa konsumenckiego, jednak unijne przepisy pozostawiają jeszcze w wielu kwestiach swobodę państwom członkowskim. Z uwagi na to regulacje krajowe różnią się między sobą.

Głównym zadaniem ECK jest szerzenie wiedzy o europejskim rynku wewnętrznym oraz pomoc prawna i organizacyjna dotycząca sporów ponadgranicznych.

ECK działają we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, a ponadto w Norwegii i Islandii. Konsument powinien wybrać właściwe centrum zgodnie z jego krajem stałego pobytu.

Centrum przyjmuje skargi zgłoszone na piśmie oraz poprzez formularz na swojej stronie internetowej. Regularnie publikuje przy tym poradniki dla osób dokonujących zakupów za granicą, turystów i podróżnych, korzystających ze sklepów internetowych itp.


W międzyczasie dostałem 4 EUR zwrotu od #f1tvpro i ogólnego maila, że mieli problemy techniczne. Napisałem do nich, że to nie załatwia mojej reklamacji, bo ja chcę zrezygnować z usługi, ponieważ nie mam pewności czy w przyszłości transmisja będzie działać czy nie. Tradycyjnie zero odpowiedzi.
Tak czy inaczej warto wiedzieć, że istnieje taka instytucja jak ECK.

Wołam zainteresowanych: @kvvach: @pablonzo:

#f1 #f1pro #f1tvguwno
  • 4
@pablonzo: @kvvach:

Muszę odczekać miesiąc od zgłoszenia:

Warunkiem udzielenia pomocy w przypadku sporu z zagranicznym przedsiębiorcą jest spełnienie następujących kryteriów:
Konsumencki charakter sprawy
Transgraniczny charakter sprawy (z obszaru UE, Norwegii lub Islandii)
Wyczerpanie procedury reklamacyjnej (tj. otrzymanie niesatysfakcjonującej odpowiedzi od przedsiębiorcy bądźbrak odpowiedzi na reklamację w ciągu miesiąca)
Przesłanie opisu sprawy oraz kopii pełnej dokumentacji