Wpis z mikrobloga

Wyjasnijcie proszę laikowi, który czasami wchodzi tu zobaczyć co się zmieniło w podróży na Marsa. Jutro tj. 10.04 po północy ma wystartować Falcon Heavy, czyli docelowa rakieta, która poleci na Marsa?
Czym się ona różni od tego Falcona co tam kiedyś poleciał i wylądował? I kiedy zobaczymy lot tego największe Falcona? Kiedy jakiś człowiek usiądzie na czubku tej rakiety?
#spacex #musk #mars
  • 17
@dlaczegoniemamtakiejsily: Falcon Heavy może wysyłać małe ładunki na Marsa, ale docelowym statkiem jaki tam ma polecieć jest Starship (aka BFR/BFS). Falcon Heavy różni się od zwykłego Falcona 9 tym, że to 3 przyczepione do siebie Falcony 9 (a de facto, trzy pierwsze stopnie Falcona). Dzięki temu są w stanie wynieść większy ładunek.

Falcon 9 to pozycje 2 i 3 od lewej. Falcon Heavy to pozycja 4, BFR/Starship to pozycja przedostatnia.
GaiusBaltar - @dlaczegoniemamtakiejsily: Falcon Heavy może wysyłać małe ładunki na Ma...

źródło: comment_dNyEQPLt4zWHLubbkJ0t2oRtV5wRbs9T.jpg

Pobierz
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

BFS - Big Falcon Spaceship (see BFR)
BFR - Big Falcon Rocket – Nazwa używana do określania następnej rakiety SpaceX, która ma być większa niż Falcon Heavy.

Jestem botem

@dlaczegoniemamtakiejsily: Jeśli chodzi o Falcony (w tym wypadku Falcona 9) pierwsze loty załogowe z ich statkiem Dragon będą w tym roku. Będą to jedynie loty na stację ISS. Falcon Heavy prawdopodobnie nie będzie wynosił ludzi, gdyż nie opłaca im się certyfikować go do lotów załogowych, kiedy nie jest ich docelową rakietą. Elon planuje załogowy test Starshipa na 2021, ale realistycznie bym obstawiał między 2025 a 2030.
@GaiusBaltar Kurczę fajnie, że nabiera to kształtów ale jak piszesz, że realnie loty załogowe to 25-30 to gdzie do lotu na Marsa? To będzie wymagało niesamowitego stopnia niezawodności tych rakiet a wystarczy jedna a nie daj boże dwie awarie i czas wydłuży się diametralnie :( Ale dzięki za wyjaśnienie :) Sam wyczekuje startu jutrzejszego bo lubię patrzeć jak technologia idzie na przód.
@dlaczegoniemamtakiejsily: Obecnie FH nie jest "docelową" rakietą, która ma polecieć na Marsa. Docelową rakietą / pojazdem jest Starship (wcześniej BFR - jeszcze wcześniej ITS).
Drugi stopień FH może wynieść jakąś sondę / lądownik, który ewentualnie sam poleciałby na Marsa.
Zaletą FH względem zwykłego F9 jest masa pojazdu, który może polecieć na Marsa.
W F9 taki pojazd może ważyć max 4020 kg. W FH pojazd może ważyć 16800 kg.
F9 będzie wynosić
@dlaczegoniemamtakiejsily: Cóż - tak mi się wydaje realistycznie. Jeśli wierzyć w plany Elona, to może przed 2030 będą pierwsze loty. Lot Maezawy wokół księżyca jest na razie zaplanowany na 2023. Dużo zależy od tego, jak pójdzie z testowaniem Starshipa.

Są pewne przesłanki, aby sądzić, że może im pójść szybciej niż z Falconem. Jakby nie patrzeć zebrali sporo doświadczeń do tej pory. Trzymam kciuki, dbam o swoje zdrowie i ogarniam pracę. Mam
@GaiusBaltar: ja jestem dobrej mysli jesli chodzi o rakiete bo najwiekszym problemem zawsze są silniki. Ale Raptor juz jest gotowy tak wiec nic tylko budować statek w oparciu o symulacje i obliczenia. Jesli prototyp zaskoczy i uda sie ladnie nim podskakiwac i lądować to czuje ze pierwszy egzemplarz byc moze jeszcze wersje beta zobaczymy juz za 2 lata.
@monarchista: Starship ma sporo rzeczy, które może pójść źle.

- Mechanizm lądowania - nie ma wariantu z backupem na spadochronach, tylko lądowanie rakietowe wchodzi w grę. Certyfikacja tego do przewożenia ludzi będzie trudna. Np. Dragon miał lądować na rakietach, ale ze względu na obawy NASA, zdecydowali się aby Dragon 2 (ten, który w tym roku poleci), lądował w wodzie na spadochronie i pontonach.
- Osłona termiczna z aktywnym chłodzeniem. Dosyć skomplikowany
GaiusBaltar - @monarchista: Starship ma sporo rzeczy, które może pójść źle.

- Mech...

źródło: comment_wM6cKL28wr3NEGvbS7xg6TnjKOo4DV46.jpg

Pobierz
@GaiusBaltar: nie trzeba bedzie certyfikacji bo nie bedą tym latać astronauci nasa tylko normalni ludzie i naukowcy. Co do reszty zgoda ale ja tam im ufam.
NASA nie miala obaw do lądowania na silnikach tylko powiedzieli, ze jesli to jest na hydrazynie to bedą to traktowali jako maksymalna kwarantanna, specjalne wozy, skafandry itd. Drogie. Dodatkowo SpaceX mial problem z wysuwanymi nogami z oslony termicznej i stwierdzili, ze sie nie opłaca. Jedyny
@monarchista: Znając Elona uda się to jakoś załatwić/obejść. Być może pierwsze testy załogowe zrobią z terytorium jakiejś Gujany czy innego Bantustanu. Tak czy siak, jeśli mają docelowo lądować rakietowo, sporo tych lotów musi się odbyć. Domyslam się, że seria paru lat udanych lądowań Falcona 9 będzie miała na to wpływ. Nie zdziwiłbym się, gdyby na Falconie 9 testowali soft, który docelowo będzie obsługiwał starshipa.
@GaiusBaltar: to jednak jest ameryka a nie jakaś europa gdzie rzucają kłody pod nogi. Po za tym w ktoryms momencie trzeba będzie zaczac lądować na silnikach jesli chce sie leciec dalej niz orbita ziemska. Mysle, ze moze sie to wiele dobrego wydarzyc.
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

LEO - Low Earth Orbit – Niska orbita okołoziemska – orbita o wysokości poniżej 2 000 km.
ISS - International Space Station – Międzynarodowa Stacja Kosmiczna – międzynarodowy, zamieszkały satelita, umieszczony na niskiej orbicie okołoziemskiej.
Raptor - [Methane-fueled rocket engine](https://en.wikipedia.org/wiki/Raptor_\(rocketenginefamily\)) under development by SpaceX, see ITS
SSTO - Single Stage To
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@GaiusBaltar: tankowanie na orbicie jest robione dość regularnie. Iss jest tankowana z progresów i chyba htv by stacja miala paliwo na zmiany orbity z silników zaryi