Wpis z mikrobloga

Mam #pytaniedoeksperta odnośnie #blender. Jestem totalną lamą, więc wybaczcie to w jaki sposób tłumaczę problem. Blendera widzę pierwszy raz na oczy.

Mam model 3d w formacie gIFT. Zaimportowałem go do Blendera i chciałem ustawić jakieś przyjemniejsze światło niż to domyślne.

Bez względu na to co robię ze światłem i w którym kierunku je rzucam efekt zawsze jest ten sam - światło nie ma absolutnie żadnego wpływu na model. Podejrzewam, że dzieje się tak dlatego, że materiał, którym pokryty jest model nie odbija światła, tylko sam je emituje.

Metodą prób i błędów udało mi się zmusić model do odbijania światła, zrobiłem to tak:

- Usunąłem materiały pokrywające obiekt
- Dodałem nowy materiał Diffuse BSDF
- W ustawieniach koloru dla tego materiału wybrałem Image texture i pokryłem go teksturą.
- Zmieniłem silnik renderujący z Cycles na Eevee
Teraz materiał odbija światło, ale jedynie gdy silnik renderujący to Eevee. Dlaczego tak jest? Jaki jest najprostszy sposób, żeby oteksturować obiekt i sprawić, żeby odbijał światło?

#grafika3d #blender
  • 12
@tylkostrimi Jako lama z 3ds max mogę powiedzieć że w maxie trzeba używać materiałów i swiatel odpowiednich do silnika w którym chcesz renderowac.tutaj może jest podobnie?
@tylkostrimi: Główne shadery tego obiektu to Emission i Transparent. To co jest podpięte pod Factor w Mix Shader określa kiedy ma być użyty jeden albo drugi. Transparent przepuszcza światło a Emission je emituje. Jeśli obiekt ten nie ma być źródłem światła to możesz nod Emission podmienić na Diffuse. Działa w obu silnikach, może nie miałeś ustawionego trybu renderowanego w Cycles. Jeśli coś emituje światło to nie odbiera światła innych obiektów i
@sm_m:

Nie jestem pewien czy dobrze rozumiem: chciałeś pokazać, że bez względu na to jaki wybiorę silnik to obiekt odbija światło, różny jest tylko poziom odbijania światła - silnik Cycles wymaga mocniejszej siły światła. Zgadza się?
@tylkostrimi: Tzn chciałem pokazać tylko że działa (: Światło podkręciłem, żeby lepiej było widać. Myślałem, że może po przełączeniu na Cycles nie miałeś trybu Rendered włączonego dla viewportu.
różny jest tylko poziom odbijania światła - silnik Cycles wymaga mocniejszej siły światła. Zgadza się?


@tylkostrimi: nie, te silniki inaczej rozumieją światło. Eevee używa lamp, cycles woli fizyczne obiekty z parametrem emissive. Cycles nie lubi punktowych świateł