Wpis z mikrobloga

Siema, Mirki i Mirabelki!

Witam z powrotem po dłużej przerwie – mieliśmy ostatnio niezłe urwanie głowy. Wypuściliśmy dużą aktualizację, która wprowadziła warsztaty rzemieślnicze budowane przez graczy, system pieców hutniczych pozwalających przetapiać materiały metalurgiczne, a także całkiem nowy world event. Ogrom pracy, testów i iteracji, ale warto było! A do tego, będąc polskim zespołem, przygotowujemy się do świętowania nadchodzącej 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości! Z tej okazji dodaliśmy unikatową część pancerza, zaprojektowaną na podstawie dawnych polskich sił zbrojnych, dzięki czemu nasi gracze będą mogli wcielić się bardziej w rolę swoich przodków.
No, jako że w końcu złapaliśmy oddech, wracamy na tor – czas na [[kolejny wpis]](https://www.wykop.pl/wpis/35145157/czesc-mirki-i-mirabelki-jestem-szefem-studia-tworz) o kulisach tworzenia MMORPGa z serii “100 dzienników challenge Na Przekór Wszystkiemu”! Dzisiejszy temat:

Dziennik 8 – Filary żyjącego świata w MMORPG

MMORPG to z natury gry społecznie, więc przyciągają różne typy graczy. Każdyt z nas ma swoje oczekiwania co do rozgrywki i znajduje najwięcej “funu” w innych aspektach gry. Istnieją różne klasyfikacje typów graczy, które pozwalają twórcom zrozumieć potrzeby ich odbiorców, jak np. taksonomia typów graczy Bartle’a. Ważne jest dobranie ficzerów gry tak, by znalazło się w niej coś wyjątkowego dla każdej istotnej części community, tak aby każda z nich była zaangażowana w tworzenie społeczeństwa.

Gloria Victis posiada 3 główne filary ustanowione na samym początku istnienia projektu: otwarte PVP, kontrolę terytorium i ekonomię kształtowaną przez graczy. Otwarte PVP to epickie oblężenia lokacji kontrolowanych przez graczy i wielkie bitwy w szczerym polu, ale też i mniejsze, przypadkowe spotkania graczy z przeciwnych nacji. Jest to część rozgrywki, która przyciąga głównie “killerów” – graczy którzy z dumą mogą pochwalić się swoimi własnymi umiejętnościami czy zgraniem z zespołem – lecz także i “explorerów”, czyli tych, którzy poświęcają wysyłek, aby odkryć nowe sposoby pokonania przeciwnika, tworząd nowe taktyki, mety itd, dając wojownikom nowe mozliwości. Ważna kwestia – zwycięstwo smakuje lepiej, jeśli wliczone było ryzyko, za które zwycięzca otrzymał odpowiednią nagrodę, dlatego w Glorii Victis obecny jest system partial-llot. Oznacza to, że zwycięzca może ograbić pokonanego z kilku przedmiotów. Nie na tyle dużo, by zniechęcić do dalszej walki, lecz wystarczająco, by gracz musiał zastanawiać się nad konsekwencjami swoich działań i stale usprawniać strategię. System ten wspiera też drugą warstwę, którą jest…

Ekonomia kształtowana przez graczy. Wojny są toczone przez wojowników, a ci potrzebują wielu rzeczy – broni, pancerzy, sprzętu obozowego, jedzenia, bandaży… Wszystkiego, czego potrzeba, by sprowadzić zniszczenie na ziemie wroga. W Glorii Victis te rzeczy nie wypadają z wilków, lecz są tworzone przez graczy, a następnie dostarczane do odbiorców przez nich samych lub przez wyspecjalizowanych handlarzy. Niektórzy rzemieślnicy z kolei przekazują wytworzony dobytek na ręce gildii, które w ten sposób dozbrajają swoje siły bojowe. Rzemieślnicy potrzebują surowcó i dostępu do lepszych warsztatów, czerpią też istotne korzyści z każdego buffa, jaki mogą dostać do wydajności w rzemiosłach. Z drugiej strony, wojownicy muszą uzupełniać wyposażenie, które zostało zniszczone w walce lub skradzione przez wroga. W efekcie nawiązuje się współpraca między graczami, tworząc relacje, które naturalnie występują w społeczeństwie. Tu pojawia się trzeci filar:

Kontrola terytorium – nadaje sens warstwie PVP. Istotną częścią Glorii Victis jest konflikt 3 nacji. Ta nigdy niekończąca się wojna nieustannie rodzi zażarte birtwy na liniach frontu, gdyż większość lokacji jest kontrolowana przez nacje. Zajmując kolejne terytoria, gracze zapewniają całej nacji różne korzyści, które pomagają całej społeczności – dostęp do surowców, warsztatów rzemieślniczych i kupców, a także różnorakie buffy. Są też gildie, które mogą zająć jedną z kilku prowincji gildyjnych, by zyskać kolejne korzyści, np. własny punkt odrodzenia. W tej warstwie spotykają się różne typy graczy – “killerzy” walczą i grabią pokonanych, “achieverzy” pną się w górę tabel rankingowych i rodzą legendy o tym, jak utrzymali się przeciw przeważającym siłom wroga, a “socializerzy” zarówno realizują potrzeby społeczności, jak i sami czerpią korzyści z ich realizacji.

Te główne warstwy gry naturalnie nakładają się na siebie i wzajemnie uzupełniają, nadając grze większej głębi i zwiększając immersję. Jest jednak jeszcze jeden czynnik, który jeszcze bardziej cementuje połączenia pomiędzy nimi… Ale o tym następnym razem. :)

Ostatnie #rozdajo wygrywa @Niebadzlosiem, przy następnym wpisie kolejne losowania klucza #steam do naszej gry spośród osób które będą plusowały ten wpis.
Zapraszam do obserwowania tagu #gloriavictis, gdzie będziemy publikować w sumie sto podobnych tekstów!

Głowna strona
Steam
Facebook
Trailer gry

#gloriavictis #rozdajo #gamedev #praca #ciekawostki #dziendobry #programowanie #chwalesie #steam #gry #gruparatowaniapoziomu #polska #11listopada
jan-grochowski - Siema, Mirki i Mirabelki!

Witam z powrotem po dłużej przerwie – m...

źródło: comment_bUWW8AEh62yz3wZvyGpjjfpX4MeCkPTa.jpg

Pobierz
  • 15
@Loleczek19: Nasza gra nie stara się spełniać niemożliwych do spełnienia realiów historycznych.

@Scyzorex: Myślę, że wyciągniesz tyle bez problemu, jeżeli chcesz rzeczywiście grać na tej rozdziałce to raczej spokojnie możesz popróbować opcje wyżej niż minimalne. Pamiętaj też, że po wyjściu z miasta startowego powinno być trochę więcej FPS.
@jan-grochowski: Z tym, że, o ile nie chcecie korzystać 100% ze znalezisk archeologicznych, to można nie robić #!$%@? z historii i nie dawać ciężbozbrojnemu kawalerzyście tarczy i włóczni, które wyszły z użycia kilka wieków wcześniej (a przez konnych raczej nigdy nie były używane)
@Loleczek19: Dlaczego nie? Przemieszanie kilku wieków jest praktycznie jedynym sposobem przedstawienia pancerzy różnorodnych pod względem wyglądu, jak i odporności.Praktycznie nie da się zrobić 10 tierów pancerzy, light/medium/heavy róznych dla 3 nacji i do tego kompletów skinów.