Wpis z mikrobloga

#it #pracawit #sysadmin #siecikomputerowe

Cześć, nie zabijcie za tagi.

Obecnie pracuję sobie od kilku lat w branży zupełnie innej niż IT. Jednakże, chciałbym powolutku zdobyć umiejętności sysadmina, administratora sieci lub "coś podobnego" (tj. IT "od strony" administracji, a nie programowania czy testowania). Chciałbym tego dokonać stopniowo, ale w miarę szybko (~3 lata i jestem pełnowartościowym adminem który może bez problemu znaleźć pracę). Przyjmijmy, że moja wiedza informatyczna jest zerowa (znaczy NIE jest ona zerowa, ale wolę zacząć od początku by wyłapać i uzupełnić jej braki). Angielski znam bardzo dobrze w czytaniu (C1/C2 ze słownictwem specjalistycznym w mojej nie-IT branży). Przebranżowienia chciałbym dokonać w ten sposób, że jeszcze przez jakiś czas pracowałbym w swojej obecnej branży, i stopniowo przechodziłbym do IT, łącząc przez pewien czas pracę w starym zawodzie ze zbieraniem doświadczenia w administracji, potem bym zdecydował co dalej (czy traktuję administrowanie jako hobby, drugi zawód czy nową drogę życiową)

Mam następujące pytania:

1) Od czego zacząć? Co przeczytać?

Linuksa niby umiem zainstalować, VMWare też, a nawet umiem postawić Linuksa, na nim VMware i w nim kolejnego Linuksa, Windowsa czy *BSD. Ale od czego zacząć "naprawdę"?

2) Jak dokonać wyboru, w którym kierunku pójść?

Zakładam, że zarówno w wypadku sysadmina jak i administratora sieci podstawy są podobne, a pewien zakres wiedzy wspólny (routing, obsługa Linuxa/innego unixa z wiersza poleceń, skrypty powłoki, zabezpieczenia etc.), ale pewne różnice między tymi zawodami są, i chciałbym je poznać od strony praktyków. Czyli po prostu: po której stronie trawa jest zieleńsza?

3) Czy ta branża (te branże) "ma przyszłość", czy raczej już nie rośnie?

4) Jakiego sprzętu fizycznie potrzebuję na początku do nauki?