Wpis z mikrobloga

29. Robert de Visée (c.1655–1732/3)
Odcinek dwudziesty dziewiąty cyklu spod tagu #rokzlutniabarokowa jest dość szczególny, gdyż w nim ostatecznie żegnamy się z muzyką francuską, ale na szczęście robimy to w wielkim stylu i z przytupem, gdyż będzie to odcinek o ostatnim znaczącym lutniście francuskim jakim był Robert de Visée. Pisać o nim jako o lutniście jest pewnym uproszczeniem, gdyż pracował w czasach, w których lutnia zdecydowanie nie cieszyła się na dworze i wśród arystokracji powodzeniem i aby realizować się zawodowo Robert był istnym człowiekiem orkiestrą grając także na teorbie, gitarze barokowej oraz violi da gamba (a należy także wspomnieć, że był śpiewakiem).
Jak to zbyt często bywa jego dane biograficzne są mocno niepełne. Niespecjalnie wiadomo gdzie i kiedy się urodził (Toyohiko Satoh spekuluje, że urodził się w Viseu w Portugalii). Zaczynał swoją karierę w Paryżu jako gitarzysta publikując dwa tomy utworów gitarowych w latach 1682 i 1686, a w roku 1716 publikuje zbiór na teorbę i lutnię p.t. Pièces de théorbe et de luth mises en partition dessus et basse i co charakterystyczne - w notacji muzycznej na pięciolinii (co sugeruje, że wśród adresatów muzycy potrafiący czytać tabulaturę stanowili już mniejszość). Szczyt kariery zawodowej osiąga w roku 1719 będąc mianowanym nadwornym nauczycielem gry na gitarze młodego Ludwika XV. Notatka o ostatniej wypłacie Roberta pochodzi z roku 1732 i możemy domniemywać, że była to okolica jego śmierci.

Załączam rewelacyjne nagranie Preludium i Allemandy a-moll na teorbę w wykonaniu Jonasa Nordberga

#bojowkalutnibarokowej
#muzyka #muzykadawna #muzykabarokowa #lutnia
#muzykaklasyczna
laoong - 29. Robert de Visée (c.1655–1732/3)
Odcinek dwudziesty dziewiąty cyklu spod...