Wpis z mikrobloga

Na początku chciałem przeprosić za tak długi czas bez wpisu, wiem że was zawiodłem ()

Zupełnie poważniej dziś poruszymy temat, który sami wybraliście czyli wszelkiego rodzaju dokumenty (poświadczenia), które konduktor wydaje pasażerom. Osobiście wydaje mi się, że to temat, który zdecydowanie może mieć wpływ na wasze pisanie reklamacji czy też prośby które będziecie kierować do konduktorów.

1. Zasady poświadczania biletów w pociągu

Poświadczenie z terminala mobilnego (a nie ręcznie odpisane na bilecie) wydawane jest do biletów krajowych: internetowych, BILkom, SkyCash w każdym wypadku kiedy bilet wymaga poświadczenia. Co z innymi biletami?

Do biletów papierowych zakupionych w kasie, biletomacie czy pociągu także powinno wydawać się poświadczenia z terminala mobilnego, ale TYLKO wtedy kiedy upoważnia ono podróżnego do otrzymania zwrotu należności (np. rezygnacja z przejazdu, przejazd niższą kategorią pociągu - np. TLK zamiast EIC), krótszą trasą czy jazda w klasie 2 na bilecie z klasy 1. Konduktor nie zwróci wam należności za bilet w pociągu, jedynie co może zrobić to wystawić POPRAWNIE (w innym wypadku kasa odeśle was do pisania reklamacji) poświadczenie, dzięki któremu w kasie zostanie wydana wam różnica.

Poświadczenia z terminala wydaje się w przypadku opóźnień w celu dalszego przejazdu innym pociągiem, a nie w celu zwrotu, ponieważ

POŚWIADCZENIE O OPÓŹNIENIU POCIĄGU NIE UPOWAŻNIA DO UBIEGANIA SIĘ O ZWROT.

Jeśli terminal nie działa konduktor ma prawo wystawić wam oddzielne poświadczenie, ale nie z tyłu biletu, a na oddzielnym druku - tzw. bilecie zastępczym. Pamiętajcie, by przypilnować tego by przybił wam pieczątkę jako swój podpis. Kolejna ważna sprawa:

POŚWIADCZENIE JEST WAŻNE TYLKO Z BILETEM DO NIEGO WYDANYM. Tyczy się to przede wszystkim sytuacji, w których wydaje się poświadczenie o opóźnieniu innego pociągu.

Jest tylko parę poświadczeń, które można wypisać z tyłu posiadanego przez was biletu, są to np.:

- przejazdy pociągami innych przewoźników (PR, KM, KŚ, KW, PKP SKM, KD, Arriva, ŁKA, KMŁ)
- miejsca sypialne / do leżenia
- międzynarodowe
- które nie upoważniają do otrzymania zwrotu (przejazd inną drogą, ale w tej samej cenie)

Mamy 20 różnych poświadczeń, dlatego przytoczę tylko te najpopularniejsze:

- Mniejsza liczba osób (np. gdy kolega @krolwsi będący studentem omyłkowo kupi 1 bilet normalny i 1 ulgowy to wtedy przy kontroli można wydać mu zaświadczenie, że przejazd odbywał tylko student i dostanie on zwrot pieniędzy w kasie)

- Zgłoszenie przejazdu poza stację przeznaczenia (np. gdy zgłaszacie mi w Warszawie Zach., że chcecie z W-wy Centr. jechać do Białegostoku, a ja nie zdążę wystawić wam biletu to robię takie szybkie poświadczenie i dzięki temu z posiadanym biletem możecie zgłosić się do drużyny w innym pociągu i po prostu dopłacić do tego biletu, który posiadacie tak jakbyście robili to u mnie)

- Oświadczenie o posiadaniu uprawnień do ulgi (częsta sytuacja, jesteście studentem i kupujecie bilet z ulgą 51%. niestety zapominacie legitymacji. wtedy konduktor robi wam dopłatę do ceny biletu normalnego [nie dajcie sobie sprzedać nowego biletu], a potem możecie udać się do kasy ze swoją legitymacją studencką i otrzymać zwrot tej dopłaty)

- Zmiana kategorii pociągu/klasy na niższą/przejazd krótszą drogą (jeśli macie bilet na EIP, a postanowiliście jechać IC lub EIC lub TLK to konduktor wyda wam zaświadczenie i otrzymacie zwrot pieniędzy. to samo jeśli chodzi o trasę. macie bilet np. Wrocław - Katowice - Warszawa, a chcecie jechać Wrocław - Częstochowa - Warszawa to konduktor takim zaświadczeniem uprawnia was do otrzymania różnicy w cenie (bo czym więcej kilometrów tym większa cena w pociągach TLK i IC)).

- Niezgodność danych Podróżnego z biletem e-IC

Pogrubiłem, bo to temat dość aktualny. Jeśli macie złe dane wpisane na bilecie internetowym to wystawiamy wam nowy bilet, a ten poświadczamy o niewykorzystaniu. Jeśli z kolei pasażer odmówi okazania dokumentu, a nie będzie chciał kupić nowego biletu to mamy pełne prawo wlepić takiemu pasażerowi wezwanie do zapłaty tak jakby tego biletu w ogóle nie miał.

Dlaczego o tym piszę? W ostatnich dniach przez RODO ludziom mocno odwaliło w kwestii prywatności. Pocztą pantoflową przechodzą różne informacje i zdarzają się pasażerowie, którzy odmawiają pokazywania swoich dokumentów zapominając, że imię i nazwisko nie jest informacją chronioną. Na biletach nie ma już ani serii ani numeru dokumentów. Ponadto każdy kto kupuje bilet internetowy kupuje bilet imienny i robiąc to akceptuje regulamin spółki.

Na dziś to tyle, a wpis z historią pojawi się jak zawsze pewnie pod koniec tygodnia. A w przyszłym poruszę temat samej drużyny konduktorskiej i konduktora jako pracownika. Miłego meczu życzę ( ͡° ͜ʖ ͡°)

#sziszucontent #pkp #intercity
Pobierz Shishu - Na początku chciałem przeprosić za tak długi czas bez wpisu, wiem że was zaw...
źródło: comment_wuJtxDmGotPv4bqJHpDuJKDWZX6uV535.jpg
  • 75
@Poldek0000: Przecież te skróty to nazwy kategorii pociągów, co tu jest do rozwijania? Jak ktoś jedzie pociągiem, to ma na bilecie/w rozkładzie dokładnie te same skróty.
@Shishu: Jak wygląda dopłata do biletu w taryfie Wcześniej? Np. mam bilet Kraków-Warszawa ze zniżką 30%, a potem chcę dokupić u konduktora przejazd dalej do Białegostoku. Dopłacam różnicę między ceną bazową pierwszego biletu a ceną bazową biletu na dłuższą trasę czy różnicę między ceną
@Shishu ostatnio różowa jechała do warszawy, miała bilet na 2'gą klase. Czytając dzień wcześniej twój wpis powiedziałem żeby podeszła do tego pana co jej sprawdzał bilet żeby dopłaciła do pierwszej. Pan jej powiedział że nie musi i tak różowa jechała pierwszą klasą. Gdyby nie twój wpis nigdy bym tego nie wiedział :)
Pozdrawiam
via Wykop Mobilny (Android)
  • 2
@Shishu: Kiedyś jechałem z Zamościa do Krakowa IC. Przez pomyłkę podpieli inny wagon, okazało się że kupiłem bilet internetowy na miejce nr 7 albo 8 w przedziale 6os ( ͡° ͜ʖ ͡°)- konduktor miał to w dupie przy sprawdzaniu biletów bo ostatecznie nic nie zrobił poza poinformowaniem załogi w Rzeszowie o problemie który go już nie będzie dalej interesował. Usiadłem na innym
@linijkana20cm trzeba było poprosić (dziwne że sam tego nie zasugerował konduktor) o otwarcie przedziału rezerwowego dla Ciebie. W przypadku jego braku to Ciebie też obejmuje zwrot. Miałeś miejsce którego nie dostałeś i na dobrą sprawę przez reklamacje mógłbyś uzyskać spory zwrot hajsu (a jednocześnie usiąść w przedziale rezerwowym).
@Shishu tego pierwszego konduktora kojarzylem bo często tą trasą jeździłem. Dziadek, nic mu się nie chciało, do tego nie ogarnial do tego stopnia że kiedyś sprzedał kilkunastu osobom bilety na zły wagon (brak kasy w Zamościu) a potem wszystkim z bagazami kazal do sasiednich wagonów chodzić xD
@Shishu: a co w przypadku legitymacji studenckiej, a rodo? teoretycznie dzieki numerkowi z tej legitymacji oraz imieniu i nazwisku jestesmy dokladnie w stanie zidentyfikowac osobe, wiec wydaje mi sie, ze podchodzi to pod ochrone danych osobowych. co w takim razie z biletami miesiecznymi, gdzie trzeba wpisywac te dane?
@Vamteusz: firmy mogą przetwarzać dane osobowe jeśli są wymagane do wykonania usługi. Spółka przewozowa powie, że musi mieć te dane żeby wystawić Ci bilet ze zniżką, bo inaczej nie są w stanie potwierdzić, że jesteś studentem.